یک شرکت هوایی با پرونده‌ای عاری از تلفات انسانی

کوشان غلامی

شرکت کانتاس که نام آن مخفف عبارت Queensland and Northern Territory Aerial Services (به‌معنی خدمات هوایی کوئینزلند و ناحیه شمالی) است، به عنوان خط هوایی ملی استرالیا شناخته می‌شود. این کمپانی که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی استرالیا است و در عین حال قدیمی‌ترین خط هوایی فعال در جهان محسوب می‌شود، تاکنون هیچگونه حادثه منجر به تلفات انسانی نداشته است. نام مستعار این شرکت کانگوروی پرنده بوده و مرکز آن در شهر سیدنی واقع است.

کانتاس از سوی موسسه مشاوره «اسکای ترکس» یک شرکت چهار ستاره معرفی شده است. این شرکت که در سال ۲۰۰۹ مقام ششم جهان را در اختیار داشت، در سال جاری میلادی با یک پله سقوط، به عنوان هفتمین فرودگاه برتر جهان انتخاب شد.

کانتاس در روز ۱۶ نوامبر ۱۹۲۰ در وینتون، کوئینزلند تاسیس شد. در سال بعد، دفتر مرکزی این شرکت به لانگریچ و در سال ۱۹۳۰ به بریسبان منتقل شد. این شرکت اولین پرواز بین‌المللی خود را در ماه مه سال ۱۹۳۵ با پرواز به سنگاپور آغاز کرد.

در سال ۱۹۵۷ یک دفتر بسیار بزرگ مرکزی در سیدنی تاسیس گردید و در ژوئن سال ۱۹۵۹ کانتاس با خرید اولین بوئینگ ۷۰۷ خود، به عرصه هواپیماهای جت وارد شد. در دهه ۱۹۷۰ دفتر مرکزی سیدنی با هزینه ۵۰ میلیون دلار گسترش یافت و با اشغال یک بلوک شهری، به عنوان اولین و بزرگ‌ترین برج ساخته شده تا سال ۱۹۷۳ معرفی شد.

کانتاس اولین پروازهای جست‌وجو در قطب جنوب را در سال ۱۹۷۷ انجام داد. این شرکت در سال ۱۹۷۹ به دلیل سانحه هوایی از این پروازها منع شد، ولی در سال ۱۹۹۴ مجددا پروازهای خود را آغاز کرد و چندین سری تمرینات هوایی برای خدمه پرواز خود ترتیب داد.

در اوایل قرن جدید میلادی، آلن جویس (Alan Joyce) مدیر اجرایی کانتاس از حذف نود سمت مدیریتی و ثابت نگهداشتن دستمزدها به علت چالش‌های تجاری ایجاد شده در پی بحران مالی جهانی و کاهش مسافرت‌ها خبر داد. برخی تغییرات سازمانی طولانی مدت در بخش مدیریتی این شرکت هواپیمایی ایجاد خواهد شد.

این شرکت ۵ درصد از حجم سفرها و حدود هزار و ۷۵۰ نفر از کارکنان خود را کاهش داد و سفارش ساخت هواپیماهای جدید را لغو کرد. این شرکت تاکنون بحران‌های متعددی را سپری کرده، با این حال همچنان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوایی جهان به شمار می‌رود.

شرکت هواپیمایی کانتاس، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی استرالیا نخستین بار از اواخر ماه مارس ۲۰۰۸ پروازهای مستقیم به خاور میانه داشت. این شرکت به دلیل کاهش تقاضا برای بخش درجه یک، مترصد بود این بخش را از خدمات خود حذف کند. همچنین به دلیل اینکه امکان جابه جایی راحت با خودرو در مراکز تجاری و گردشگری مهم مساله مهمی‌برای مسافران است، در این مناطق خدمات لیموزین رایگان ارائه داد.

کانتاس در سال ۲۰۰۸ پیش‌بینی کرد سود سالانه این شرکت به ۷۳ میلیون تا ۱۴۶ میلیون دلار برسد که کمتر از رقم ۳۶۴ میلیون دلاری است که پیش از این برای سود سالانه کانتاس پیش‌بینی شده بود.

ارزش سهام شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا در پی خبر کاهش پیش‌بینی سود و برنامه کاستن از هزینه‌های این شرکت سقوط کرد.

شرکت هواپیمایی استرالیا اعلام کرد سود این شرکت در شش ماه دوم سال ۲۰۰۹ هفتاد و دو درصد کاهش داشته است. این شرکت در شش ماه دوم سال ۲۰۰۹ سودی بالغ بر ۵۲ میلیون دلار داشت، درحالی که در مدت مشابه در سال قبل از آن، ۲۱۰ میلیون دلار سود کرده بود. البته مدیر اجرایی این شرکت هواپیمایی گفت با وجود کاهش سود، کانتاس در وضعیت خوبی است، زیرا شرکت‌های هواپیمایی دیگر زیان می‌دهند.

سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی (یاتا) که مقر آن در مونترال کانادا است، اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۰۹ بیشترین کاهش در ترافیک هوایی را داشتند و از لحاظ کاهش تقاضا با ۱۱ میلیارد دلار ضرر، بدترین سال برای شرکت‌های هواپیمایی بوده است. همچنین کاهش قیمت برای جذب مسافر بیشتر باعث ادامه داشتن کاهش سود شرکت‌های هواپیمایی

خواهد شد.

گروه کانتاس حدود دو سوم بازار داخلی را تحت کنترل دارد و نزدیک به سی درصد تردد مسافران خارجی در استرالیا زیر نظر این گروه صورت می‌گیرد. این شرکت در سال جاری میلادی بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد داشته است.