انتظار سنندجی‌ها برای بازگشایی تنها سینمای شهر

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سالن‌های سینما در استان کردستان، سینما بهمن سنندج واقع در خیابان فردوسی این شهر است که از سال ۸۶ به منظور بازسازی و بهسازی تخریب شد و متاسفانه به رغم گذشت سه سال به دلیل آنچه که از سوی مسوولان کمبود اعتبارات لازم اعلام می‌شود، هنوز تکمیل نشده است. متولی بهره‌برداری از سینما بهمن سنندج حوزه هنری استان کردستان است و این نهاد عملیات بازسازی و نوسازی این سینمای قدیمی شهر را از سال ۸۶ آغاز کرد و به گفته مسوولان حوزه هنری کمبود اعتبار مانع از اتمام به موقع بازسازی این سینما شد.

مسوولان حوزه هنری استان کردستان با اعلام اینکه مسوولان استان قول مساعد برای تامین اعتبار نوسازی و تجهیز سینما بهمن سنندج را داده‌اند، می‌گویند در صورت عمل مسوولان به این وعده خود این سینما تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

رییس حوزه هنری استان کردستان در دیدار رییس موسسه سینماشهر و قائم‌مقام سازمان توسعه سینمایی سوره از روند بازسازی سینما بهمن سنندج، گفت: با توجه به قول مساعد مسوولان استان برای تامین اعتبار مورد نیاز، پروژه سینما بهمن سنندج تا پایان سال جاری مجدد راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد شریف شریفی با اشاره به طولانی شدن زمان بازسازی و مرمت سینما بهمن، افزود: ابتدا قرار بود تنها صندلی‌ها و سیستم پخش سینما بهمن‌ترمیم و بازسازی شود که با توجه به اقدامات اولیه مشخص شد این ساختمان به دلیل قدمت بیش از حد فرسوده است و در نتیجه کار مقاوم‌سازی نیز انجام شد و به همین دلیل روند راه‌اندازی مجدد سینما بهمن سنندج طولانی شد.

رییس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: در حال حاضر اقدامات سفت‌کاری در سینما بهمن سنندج به پایان رسیده و با توجه به قول مساعد مسوولان استان و در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز تا پایان سال، سینما بهمن سنندج فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد.

شریفی گفت: تاکنون مبلغ پنج هزار و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی برای مقاوم‌سازی و مرمت سینما بهمن سنندج اختصاص پیدا کرده و قرار است از محل اعتبارات ویژه فرهنگی استان‌ها نیز رقم هفت میلیارد ریال اعتبار در سال جاری به این پروژه اختصاص پیدا کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه با توجه به اقدامات انجام شده، سینما بهمن سنندج در حال حاضر دارای سه سالن نمایش و مکان‌های ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی است، اظهار امیدواری کرد: با تخصیص به موقع اعتبار تا پایان سال این پروژه به بهره‌برداری برسد.

معاون حوزه هنری استان کردستان نیز در این ارتباط گفت: برای اتمام و بازسازی کامل سینما بهمن سنندج ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که موسسه سینما شهر و استانداری باید آن را تامین کنند.

امین مرادی اظهار کرد: از سال ۸۶ تاکنون یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان برای بازسازی این سینما هزینه شده است و بازسازی کامل آن به ۲ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

وی افزود: بر اساس تفاهمنامه منعقده، موسسه سینما شهر وابسته به وزارت ارشاد اسلامی باید یک میلیارد تومان هزینه‌های آن را تامین کند که تاکنون یک ریال به این پروژه اختصاص نداده است.

وی از اختصاص ۵۰ درصد از ۷۰۰ میلیون تومان سهم استانداری تا پایان این ماه خبر داد و گفت: از سهم اعتبارات سال گذشته این سینما، آپارات، وسایل صوتی و صندلی‌های آن خریداری شده و در انبار موجود است.

مرادی با اشاره به اینکه سینما بهمن قابلیت و مقاومت خود را از دست داده بود، تصریح کرد: این سینما علاوه بر بازسازی به یک مجتمع سینمایی تبدیل می‌شود.

معاون حوزه هنری کردستان در ادامه به تغییر وضعیت نمای سینما نیز اشاره و بیان کرد: ورق‌کاری نما تمام شده و تنها نصب شیشه‌ها و تلویزیون تبلیغاتی آن مانده است.

مدیرعامل موسسه سینما شهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار از مراحل اجرای این طرح گفت: از کل هزینه‌های تجهیزاتی سینما بهمن سنندج براساس توافق ۳۳ درصد را موسسه سینما شهر تامین می کند.

مجید مسچی ضمن تمجید از پیشرفت صورت گرفته و توجه به ایمنی بالای سازه‌ای سینما بهمن سنندج و همکاری خوب مسوولان استانی اظهارداشت: براساس توافق صورت گرفته و تعهد موسسه سینما شهر پس از پایان کامل مراحل مقاوم سازی ۳۳ درصد از اعتبار مورد نیاز تجهیزات سینما بهمن سنندج را موسسه سینما شهر تامین می‌نماید.

براساس این گزارش، مردم سنندج همچنان چشم به راه تامین اعتبار بازسازی و نوسازی این سینما هستند تا تنها سینمای قدیمی استان کردستان مجددا فعالیت خود را آغاز کند.

در حال حاضر استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر جمعیت تنها یک سینمای کوچک آن هم در مرکز استان دارد.