احمدی‌نژاد از «منشور کوروش» رونمایی کرد

رییس‌جمهور طی مراسمی از «منشور کوروش» برای نمایش عمومی رونمایی کرد.

به گزارش فارس، طی مراسمی که بعد از ظهر دیروز یکشنبه در موزه ملی ایران برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور از «منشور کوروش» برای نمایش عمومی رونمایی کرد. در این مراسم، علاوه بر مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور، بقایی رییس سازمان میراث فرهنگی و جمعی از سفرای کشورهای خارجی و گروهی از هنرمندان سینما حضور داشتند.

«منشور کوروش» که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی وارد ایران شده است، به مدت چهار ماه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. بازدید عمومی از نمایشگاه منشور کوروش احتمالا از صبح چهارشنبه ۲۴ شهریورماه آغاز خواهد شد.

با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیاتی از موزه بریتانیا طی یک‌ماه و نیم گذشته به ایران آمدند و قرارداد انتقال این منشور برای نمایش در ایران به مدت ۴ ماه را به امضا رساندند.

منشور کوروش که استوانه‌ای با ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض است و دور تا دور آن در حدود ۴۰ خط به زبان آکادی و به خط میخی بابلی نوشته شده، ساعت ۴:۲۵ دقیقه روز جمعه ۱۹ شهریورماه از انگلستان وارد ایران شد و روز شنبه گذشته، طی مراسمی‌ در ویترین مخصوص قرار گرفت.

استوانه کوروش در سال ۱۲۸۵ خورشیدی توسط هرمز رسام باستان‌شناس بریتانیایی اصل آسوری تبار، در معبد بزرگ اسَـگیلَـه (نیایشگاه مَـردوک) در شهر باستانی بابل در بین‌النهرین کشف شد و بنابر قوانین آن زمان از ایران خارج و تاکنون نیز در بخش ایران باستان موزه بریتانیا نگهداری می‌شده است.‌

گمان نخستین باستان‌شناسان این بوده که این لوح توسط یکی از پادشاهان بابلی نگاشته شده است، اما پس از بررسی خط شناسان مشخص شد که این استوانه در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به هنگام ورود سپاه ایران به بابل و فتح این شهر به فرمان کوروش، بنیان‌گذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان نوشته شده است. ترجمه و انتشار متن این استوانه گلی نشان داد آن چه از خاک بابل کشف شد، «نخستین منشور جهانی حقوق بشر» است.