چگونه محصولاتتان را به دست توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان برسانید؟

نویسنده: Karen E. Klein

مترجم: سریما نازاریان

مشخص کنید که تمایل دارید مشتریانتان چه کسانی باشند و چه کسانی را به هیچ وجه مایل نیستید جزو مشتریانتان قلمداد کنید. سپس تحقیق کنید و با توزیع‌کنندگانی که می‌توانند در پیدا کردن فضای خالی در قفسه فروشگاه‌ها کمکتان کنند، تماس بگیرید.

سوال: من و یکی از دوستانم، در حال راه اندازی یک خط تولید محصولات مراقبت از پوست هستیم و مدتی است که نمونه‌های رایگان برای خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان بالقوه می‌فرستیم. ما فهمیده‌ایم که وجود اطلاعات بسیار زیاد در اینترنت شناسایی راهنماهای فروش خوب را سخت می‌کند. آیا به جز اینترنت روش قانونی دیگری برای دستیابی به فرصت‌های کسب و کار وجود دارد؟ (M.P. از کالیفرنیای جنوبی) همان گونه که متوجه شده‌اید، تلاش برای تماس گرفتن با همه توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشانی که به صورت آنلاین پیدا می‌کنید، می‌تواند زمان و دارایی شما را به سادگی بر باد دهد. بری تریلر از سازمان CSO Insights که یک سازمان بهینه‌سازی و استراتژی در کالیفرنیا است، می‌گوید: «تمییز دادن مشتری‌های احتمالی از افرادی که بدون قصد خرید، تنها به دنبال نمونه‌های رایگان شرکت هستند، کار دشواری است. بزرگ‌ترین چالشی که شما پیش رو دارید، یافتن روش‌هایی برای تنگ‌تر کردن حلقه مشتریان احتمالی است تا به جای اینکه تلاش‌هایتان صرف همه آنهایی که محصولات مراقبت از پوست می‌فروشند شود، تنها به سمت آنهایی متمرکز شود که ممکن است مایل به فروش محصولات شما باشند.»

ران‌هابشر مدیر عامل گروه بهینه‌سازی فروش (یک کسب و کار واقع در نیویورک که آموزش مذاکرات فروش می‌دهد) می‌گوید: «مشخصات مشتری (توزیع کننده یا خرده‌فروش) را که فکر می‌کنید می‌تواند به یک مشتری طولانی مدت و وفادار شما تبدیل شود مشخص کنید.» مشخصاتی از قبیل اینکه این مشتری صاحب چند مغازه است؟ میزان فروش او چقدر است؟ آیا این توزیع‌کننده/خرده‌فروش در رده محصولات یا مصرف‌کنندگان محصولات شما قرار می‌گیرد؟ آیا او با سازمان‌های کوچک‌تر هم همکاری می‌کند یا تنها مایل به همکاری با سازمان‌های بزرگ است؟ آیا این مشتری مایل به خرید از یک سازمان جدید التاسیس هست؟ مراقب باشید که در پاسخ دادن به این سوالات تا آنجا که می‌شود وارد جزئیات شده و دقیق عمل کنید.

سپس در جهت عکس حرکت کنید و مشخصات مشتری را بنویسید که نمی‌تواند برای شما یک مشتری قابل قبول باشد. ‌هابشر در این مورد می‌گوید: «درست است که شما برای انجام دادن این کار مجبور به اجرای برخی تحقیقات می‌شوید، ولی زمانی که الان صرف می‌کنید با نتیجه‌ای بسیار بیشتر از زمان، انرژی و پولی که الان صرف فرستادن میلیون‌ها نمونه و‌ایمیل می‌کنید جبران خواهد شد.»

یافتن رهبران صنعت

زمانی که متوجه شدید چه نوع مشتریانی را می‌خواهید و کدام مشتریان مناسب شما نیستند، آنگاه مشغول بررسی بهترین‌های صنعتی شوید که در آن مشغول به کار هستید و سعی کنید بفهمید کدام یک از این بهترین‌ها با پرونده شما سازگارند. دان کلیمن که سازمانی همنام خودش را اداره می‌کند که کار آن دادن مشاوره برای فروش به سازمان‌های دیگر است، می‌گوید: «شما می‌توانید بهترین‌های صنعت را با مطالعه ژورنال‌های معاملاتی صنعت، صحبت کردن با نمایندگان مستقل فروش محصولات مراقبت از پوست یا استخدام یک سازمان بازاریابی که دارای اطلاعات تمام سردمداران با کفایت صنعت شما است، شناسایی کنید. برخی از سازمان‌های کوچک‌تر بازاریابی، دستمزد خود را بر اساس میزان فروشی که شما خواهید داشت تنظیم می‌کنند. به یاد داشته باشید که آنها محصول شما را نمی‌فروشند و صرفا بهترین جایگاه‌ها را شناسایی می‌کنند.»یک روش با تکنولوژی و البته هزینه کمتر سر زدن به سالن‌های زیبایی، دکه‌ها و بوتیک‌های فروش محصولات مراقبت از پوست محلی است. کریگ جیمز مدیر عامل

Sales solutions in Bayside که در نیویورک واقع است، می‌گوید: «اگر آنها از محصول شما خوششان بیاید، احتمالا با توزیع‌کننده‌شان تماس می‌گیرند و به او پیشنهاد می‌دهند که با شما تماس بگیرد. پس آنها می‌توانند نزد توزیع‌کنندگانشان به معرف شما تبدیل شوند. به یاد داشته باشید که حتما شماره تماس مستقیم برای ارتباط با خودشان را هم از آنها بگیرید. شاید زمانی خواستید به جای توزیع‌کننده مستقیما با خود آنها در ارتباط باشید.»بعد از نگاه کردن چند ده سایت مختلف کم کم احساس می‌کنید که نام تعدادی از توزیع‌کنندگان در بسیاری از آنها تکرار می‌شود. جیمز می‌گوید: «اینها آنهایی هستند که شما می‌خواهید با آنها ارتباط داشته باشید. چرا که آنها ثابت کرده‌اند که برای خرده‌فروشانی که کالاهای مورد نیازشان را از آنها تامین می‌کنند، شرکای تجاری خوبی هستند.» اگر شما در سایر نقاط کشور هم دوست، فامیل یا آشنا‌هایی داشته باشید که همین کار را برای شناسایی توزیع‌کنندگان اصلی آن مناطق هم انجام دهند، به این ترتیب می‌توانید به یک فهرست جامع و کامل از توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان برسید که بعدها بتوانید آن را با مشخصات بهترین و بدترین شرکا که در مرحله قبل آماده کرده بودید، تطبیق دهید و بدین ترتیب بهترین مشتریانتان را از میان آنها بیابید.جیمز می‌گوید: «در پایان این روند شما فهرستی از توزیع‌کنندگان و خرده‌فروش‌های پایدار، معتبر و واجد شرایط در اختیار خواهید داشت که مایل به توزیع محصولات شما هستند و همه اینها بدون بررسی تمام اطلاعات اینترنت به دست آمده است.»

جایگاه‌یابی محصولات

جایگاه محصولاتتان را بر اساس مزایای اقتصادی خریدن کالاهایتان مشخص کنید. خط تولید شما چگونه می‌تواند فروش و سودآوری توزیع کننده/ خرده‌فروشان را بهبود دهد و در آینده منجر به جذب مشتریان جدید شود برای ایشان شود؟ ‌هابشر می‌گوید: «بسیاری از کارآفرینان عاشق محصولاتشان هستند، به همین دلیل بدون بررسی و اعلام مزایای اصلی محصولاتشان برای خرده‌فروشان/توزیع‌کنندگان مستقیما درگیر جزئیات فروش محصولاتشان می‌شوند.» تنها زمانی می‌توانید شروع به پخش نمونه‌های محصولات و صحبت کردن در مورد جزئیات خط تولید کنید که موفق شده باشید خرده‌فروش یا توزیع‌کننده را قانع کنید که فروش محصولات شما به سود ایشان است.

سابقه دقیق تلاش‌هایتان را با استفاده از نرم‌افزار فروش یا spreadsheet‌ها نگه دارید. تریلر می‌گوید: «یک حوزه نسبتا جدید در کسب و کارهای امروز، تکنولوژی تواناسازی فروش سیستم‌های هدایت مدیریت یا اتوماسیون بازاریابی هستند. این سیستم‌ها به شما اجازه می‌دهند که مسیرهای احتمالی و گوناگون برای پیمودن در آینده را با استفاده از اعمالی که از دریافت‌کنندگان ‌ایمیل‌های شما و بازدیدکننده‌های وب سایتتان سر می‌زند، تعریف کنید. تحقیقات من روی تازه‌واردان صنایع مختلف نشان می‌دهد که تقریبا دو سوم بهترین‌ها (آنهایی که ۶۰ درصد یا بیشتر از نمایندگان فروششان توانسته‌اند میزان فروش مورد انتظارشان را تحقق بخشند) از چنین سیستم‌هایی استفاده می‌کنند.»

و در صورتی که تلاش‌هایتان بیشتر از آنچه انتظارش را داشتید به طول انجامید نا امید نشوید. فیل گلاسرمن، نویسنده «احساس را بفروشید» می‌گوید: «بازار محصولات مراقبت پوستی یک بازار بسیار رقابتی است و وارد شدن به آن در حالی که سازمان‌ها و محصولات بسیاری در تلاش و رقابت برای دستیابی به جای خالی در قفسه‌های فروشگاه‌ها هستند، کار ساده‌ای نیست.»