رییس مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: به سربازان بر اساس میزان سهمیه و کسب نمرات دوره آموزشی درجه اعطا می‌شود.

سردار کمالی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر افزود: درجه سربازان بر اساس نیاز نیروهای مسلح در مشاغل مختلف به سربازانی که در هر سازمان و ارگانی مشغول خدمت باشند، اعطا می‌شود. وی گفت: از نظر قانون مشخص نشده است که به هر مدرک تحصیلی یک درجه خاص اعطا شود، بلکه اعطای درجه بر اساس نیاز صورت می‌گیرد، مثلا دیپلمه‌ها می‌توانند با توجه به مدرک تحصیلی خود درجات متعدد گروهبانی شامل «گروهبان ۱، ۲، ۳ و سرجوخه‌ای» دریافت کنند که دریافت درجه به آنها همگی براساس نیاز و نمراتی که در طول دوره آموزشی کسب می‌کنند، انجام می‌شود. رییس مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: تا سال ۸۸ به لیسانسه‌ها به علت آنکه تعداد شان محدود و در حد نیاز نیروهای مسلح بود درجه ستوان دومی ‌اعطا می‌شد.

سردار کمالی همچنین خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر از آنجا که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع مختلف افزایش یافته است؛ از ‌این رو اعطای درجه به سربازان بر اساس نمرات کسب شده است‌. وی افزود: باید برای اعطای درجه به تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شغل سازمانی تعریف شده باشد و نمی‌توان بیش از نیاز نیروهای مسلح در هر رشته و مقطع تحصیلی‌، درجه اعطا کرد و پس از آن نتوان کاری متناسب با درجه اعطایی به سربازان داد. رییس مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: با توجه به‌اینکه‌، تعداد فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا کمتر از نیاز نیروهای مسلح است‌، به‌ این افراد‌، هنوز همان درجه ستوان یکمی ‌اعطا می‌شود و برای مدارک کارشناسی ارشد به دلیل بالا بودن تعداد آنها به ۴۰ درصدشان درجه ستوان دومی ‌و ۶۰ درصد دیگر درجه ستوان سومی‌داده می‌شود.

سردار کمالی در پایان همچنین گفت: در حال حاضر فقط به بیست درصد دارندگان مدرک کارشناسی که نمرات بالاتری در دوره آموزشی کسب کنند درجه ستوان دومی ‌اعطا می‌شود.