گروه بورس- یک عضو شورای عالی بورس از قانونی بودن انتقال بیش از ۵/۱میلیارد سهام گروه بهمن (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) به شرکت‌های زیرمجموعه «خبهمن» خبر داد. به گزارش خبرنگار ما، سایت رسمی شرکت بورس، روز سه‌شنبه خبری را مبنی بر «اعطای مجوز شورای عالی بورس برای انتقال ۵/۱میلیارد سهام به شرکت‌های تابعه‌اش» مخابره کرد.

در متن کامل این خبر که دقایقی بعد از انتشار، از سایت حذف شد، آمده بود:

«به موجب صورتجلسه مورخ ۲۸ تیر ماه ۸۹ شورای عالی بورس، تعداد یک‌میلیارد و ۵۹۹میلیون و ۱۷۹هزار و ۹۹۶ سهم به قیمت هر سهم یک‌هزارریال معادل ۱۵۹۹میلیارد ریال از سهام شرکت گروه بهمن متعلق به بنیاد تعاون سپاه به شرکت‌های زیرمجموعه منتقل گردید.»

چرا مجوز شورای عالی بورس؟

اما نکته جالب خبر سایت بورس، اعطای مجوز از سوی شورای عالی بورس برای انجام این معامله بوده است.

پیگیری‌های خبرنگار ما به «محمدرضا پورابراهیمی»، از اعضای شورای عالی بورس رسید. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «چرا شورای عالی بورس مجوز انجام معامله انتقال سهام گروه بهمن را داده؟» گفت: بر اساس مصوبه‌ای که به تایید اعضای شورای عالی بورس هم رسیده، مقرر شده که «معاملات بلوکی متعلق به سازمان‌ها و نهادهای عمومی چنانچه به قصد انتقال و نه فروش باشد، می‌تواند با مجوز شورا انجام شود.»

وی افزود: از آنجا که این سازمان‌ها و نهادها نمی‌توانند در بورس تهران فعالیتی داشته باشند، معاملات آنها چنانچه تنها به قصد انتقال به شرکت‌های تابعه‌شان باشد، با مجوز ما و بررسی دلایل انجام می‌شود.

وی در عین حال گفت: حتما سهام شرکتی که قرار است منتقل شود، باید بورسی باشد، در غیر این صورت شورا مجوزی صادر نمی‌کند.

وی در مورد دلایل بنیاد تعاون سپاه برای انتقال این میزان سهام گفت: آنها معتقد بودند که با انتقال سهام به دنبال تقویت شرکت‌های تابعه خود هستند.

پورابراهیمی البته زمان مشخص ارائه درخواست این انتقال را عنوان نکرد و گفت: چون در این معامله، قصد فروشی در کار نبوده و صرفا قرار بر انتقال به شرکت‌های تابعه بوده، بنابراین نمی‌توان مشکلی در این انتقال دید.

وی همچنین در مورد اینکه «آیا شورا درخواست‌های دیگری هم در خصوص انتقال‌های درون گروهی این قبیل نهادها در دستور کار دارد یا خیر؟»، گفت: خیر، فعلا چیزی نداریم ضمن اینکه بنیاد تعاون هم قصدی برای انتقال بیشتر ندارد و هنوز درخواست تازه‌ای برای ما نفرستاده است.

سه سهامدار تازه گروه بهمن

اما انتقال بیش از ۵/۱‌میلیارد سهام گروه بهمن به شرکت‌های زیرمجموعه‌اش باعث سهامدار شدن شرکت‌های «شهریار مهستان»، «سرمایه‌گذاری گنجینه شایستگان» و «سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد» شده است. سهم هر کدام از این سه شرکت از این انتقال بیش از ۵۰۰میلیون سهام است.