در پی چاپ گزارشی با عنوان «سرعت به مسکن‌مهر با ایده‌های جدید» در این صفحه که در آن مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اثرات مثبت راهکارهای جدید در مسکن‌مهر را تشریح کرده بود، مدیر کل دفتر مدیر عامل این سازمان جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کرده است: احتراما، پیرو درج مصاحبه اختصاصی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن مورخ ۱۶/۳/۸۹ سال هشتم شماره ۲۰۹۶ در گفت‌وگو با خبرنگار محترم آن روزنامه مطالب مندرج در ستون اول «به این ترتیب نتایج مثبت از میانبرهای مسکن مهر نشان می‌دهد تصمیم سال ۸۶ مبنی بر واگذاری زمین به تعاونی‌ها و انتظار تبدیل آن به مسکن، کمی ناپخته و غیرکارشناسی بوده است.» «احمد اصغری مهرآبادی معتقد است با تغییر فاز ساخت و سازهای مسکن مهر از حالت تعاونی‌سازی به وضعیت جدید انبوه‌سازی، فرجام روشن و امیداور کننده‌ای برای این طرح ملی رقم زده است.» «اما ناظران این طرح ملی، خروج پرونده مدیریت مسکن مهر از حیطه تعاونی و کنترل ابعاد آن توسط وزارت مسکن را در شتاب کار بی‌تاثیر نمی‌دانند.»

«۱۶ هزار پشت بام‌سازی به بهانه مسکن مهر»

به آگاهی می‌رساند، مطالب مذکور در مصاحبه معاون محترم وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن عنوان نگردیده است و برای مسوولان محترم وزارت تعاون این شبهه را ایجاد نموده است که نقش آن وزارت در طرح مسکن مهر نادیده انگاشته شده است، در حالی که مطالب مندرج در نوار پیاده شده از مصاحبه ایشان، نشان می‌دهد که همواره از توان، همدلی و همکاری کلیه مسوولان در اجرای این طرح عظیم استفاده شده است.

توضیح دنیای‌اقتصاد: طبق آنچه دفتر مدیر عامل سازمان ملی زمین به عنوان متن دقیق مصاحبه خبرنگار دنیای‌اقتصاد با مدیر عامل تهیه کرده، احمد اصغری مهرآبادی (مدیر عامل سازمان) از راهکارهای جدیدی که در دولت دهم برای سرعت‌بخشیدن به مسکن‌مهر طراحی شده، گفته و در بخش‌های مختلف گفت‌وگو به اثرات مثبت واگذاری مسوولیت ساخت مسکن‌مهر به انبوه‌سازان به عنوان نقطه قوت کار اشاره داشته است. هرچند در گزارش چاپ شده در دنیای‌اقتصاد عین صحبت‌ها نیامده، بلکه به‌صورت گزارش خبری تنظیم شده، اما بخش‌هایی از عین مکالمه مصاحبه‌شونده به شرح زیر است:

«برای آنکه در جهت سرعت بخشیدن به ساخت‌وساز از همه توان فنی و مالی کشور استفاده کنیم، راهکارهای متعددی را به کار برده‌ایم... . هدف ما این است که از تمام توان مملکت استفاده شود تا بتوان تعداد قابل توجهی مسکن ساخته شود.... یکی دیگر از برنامه‌های ما اضافه اشکوب است که تا امروز ۱۶ هزار از مالکین ساختمان‌های مقاوم برای اخذ تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند... . همه اینها خصوصا ًدر سال جدید به این دلیل است که از تمام توان کشور در جهت سرعت‌بخشیدن به ساخت‌وساز استفاده شود... . در آن زمان (دولت قبل) بیشتر مدیریت و مسولیت ساخت‌وسازها برعهده تعاونی‌های مسکن و اتحادیه‌ها بود.... به هرحال در آن زمان هم پیشرفت بوده است و بیشتر بسترسازی شد.... تحلیل من این است آن زمان هم کار انجام شد، اما در این مدت شتاب بیشتری گرفته است... . در سال جدید نشان می‌دهد کار شتاب بیشتری داشته است... . زمین‌هایی که قبلا خالی بود، الان صدها کمپرسی، لودر و ... دارند شبانه‌روز کار می‌کنند.»

با توجه به تاکید صریح رییس سازمان ملی زمین و مسکن بر تقویت و شتاب ساخت‌وساز در مسکن‌مهر در سال جدید، بدیهی است تغییر رویه ساخت‌ در این طرح که در دولت دهم بر اساس مصوبات شورای عالی مسکن به وجود آمد، در این شتاب‌گیری تاثیر مستقیم داشته است.

از سوی دیگر، طرح واگذاری زمین‌های ۹۹ساله به انبوه‌سازان به جای تعاونی‌ها که از ابتدای امسال اجرایی شد، تصمیم شخصی نبوده که تصور «موضع‌گیری‌شخصی» نسبت به آن به وجود بیاید. از سوی دیگر قطعا مجموعه دولت و اعضای شورای عالی مسکن از دو سال عملکرد طرح مسکن‌مهر در دوره قبلی، رضایت مطلق نداشته‌اند که در دوره کنونی تصمیم به تغییر در نحوه ساخت‌وساز را اتخاذ کرده‌اند، وگرنه کار همچنان به شکل قبل ادامه پیدا می‌کرد و نیازی به واگذاری زمین به صورت گروهی، مسکن‌مهر ملکی، اضافه اشکوب و ... نبود.

در این میان عملکرد وزارت تعاون و آن دسته از تعاونی‌هایی که بدون کمک انبوه‌سازان موفق به ساخت شده‌اند، کاملا مشخص و قابل تایید و حتی قابل تقدیر است. به خصوص اینکه دنیای‌اقتصاد طی این مدت به کرات از توانمندی‌ تعاونی‌های مسکن‌مهر تحت عنوان تعاونی‌های پیشرو گزارش منتشر کرده است.