واحد مرکزی خبر - رییس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی‌گفت: سال ۱۳۷۷، سه میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در کشور تردد داشت که هم اکنون این تعداد به ۱۲ میلیون دستگاه رسیده اما امکانات و زیرساخت‌ها، متناسب با آن افزایش نیافته است.

سردار سرتیب اسکندر مومنی در سی و سومین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها افزود: با وجود سهمیه بندی سوخت و کاهش مصرف بنزین، سفرها در کشور ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: با وجود روند کاهشی در تصادفات، هنوز نرخ تصادفات در مقایسه با جمعیت و خودروها بالاست.

رییس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی‌با انتقاد از بازدارنده نبودن قوانین راهنمایی و رانندگی گفت: این قوانین مربوط به دهه ۵۰ است و در شرایط کنونی، کارآیی لازم را ندارد.

سردار سرتیپ مومنی بر اصلاح قوانین رانندگی و اعمال جریمه‌های بازدارنده تاکید کرد و گفت: ایمنی جاده و خودرو، توسعه حمل ونقل عمومی‌و بیمه نیز از دیگر مولفه‌های کاهش سوانح رانندگی هستند.

رییس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی‌افزود: بر اساس مطالعات، خطای انسانی را در سوانح رانندگی نمی‌توان به صفر رساند، اما به مولفه‌های دیگر هم باید توجه ویژه شود.

وی متناسب نبودن نرخ تراکم جاده و حجم سفرها، آسفالت راه‌های روستایی و نبود امکان حضور پلیس در همه این راه‌ها را از دیگر علل بروز سوانح رانندگی اعلام کرد و گفت: در ۱۷۰ هزار کیلومتر جاده‌های کشور امکان حضور فیزیکی پلیس نیست، اما با امکانات نامحسوس، قابل نظارت است. سردار سرتیپ مومنی با انتقاد از نگاه سرمایه‌ای به خودرو در کشور گفت: ایمنی خودروهای تولیدی کشور تناسبی با هزینه‌های مصرفی آن ندارد.

وی افزود: در یک تعقیب و گریز پلیس، خودرو تولیدی خارج که با سرعت ۲۲۰ کیلومتر متواری بود واژگون شد، اما ایمنی بالای خودرو سرنشین‌های آن را سالم نگه داشت.

رییس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی‌ با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به شبکه حمل و نقل اضافه و تعداد اندکی خارج می‌شود، گفت: برخی خودروهای داخلی امکانات ایمنی لازم را مانند خودروهای خارجی ندارند.