خروج سرمایه‌گذاران حقیقی از بورس تهران

عکس: امید بیژنی

گروه بورس- اعظم شریفی: سهامداران حقیقی طی ماه گذشته با فروش سهام خود مبلغ ۱۶۶میلیارد ریال پول از بازار سهام خارج کردند. آبان ماه امسال سهامداران حقیقی ۴هزار و ۵۳۶میلیارد ریال خرید سهام و در مقابل ۴هزار و ۷۰۲میلیارد ریال فروش سهام داشتند که اختصاص ۵درصد از ارزش خرید و فروش در این ماه را به همراه داشته است؛ اما سرمایه‌گذاران حقیقی از ابتدای امسال ۲۳هزار و ۹۹۵میلیارد ریال خرید سهام و ۲۰هزار و ۹۴میلیارد ریال فروش سهام داشتند که در طول این ۸ ماه، خالص سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها سه‌ هزار و ۹۰۲میلیارد ریال بود.

این در حالی است که بر اساس گزارش اداره مدیریت بازار شرکت بورس اوراق بهادار، طی آبان ماه امسال ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۸۴هزار و ۶۰۱میلیارد ریال و معادل ۹۴درصد از کل خریدها بود. در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۳۸۶۹میلیارد ریال و در حدود ۴درصد از کل فروش‌‌ها بود.

بر این اساس در این ماه سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی موجب ورود ۸۰هزار و ۷۳۲ریال پول به بازار سرمایه شده است.

از سوی دیگر ۷۸هزار و ۱۹۲میلیارد ریال از معامله صورت گرفته حقوقی‌ها مربوط به معامله مخابرات است و بدون لحاظ معامله مخابرات، سهم خرید حقوقی‌ها از معاملات آبان ماه ۶هزار و ۴۰۹میلیارد ریال و سهم فروش آنها از معاملات این ماه سه‌هزار و ۸۶۹میلیارد ریال است.

بر این اساس بدون در نظر گرفتن معامله مخابرات، حقوقی‌ها دوهزار و ۵۴۰میلیارد ریال پول وارد بازار کردند.

طی ۸ ماه نخست سال نیز سهم خرید حقیقی‌ها بدون معامله مخابرات ۴۰هزار و ۷۵۵میلیارد ریال بود که خالص سرمایه‌گذاری آنها را بدون معامله مخابرات به رقم ۱۴هزار و ۷۹۷میلیارد ریال می‌‌رساند.

این در حالی است که در آبان ماه امسال برخی قوانین و مقررات خرید و فروش در بازار تغییر کرده به گونه‌ای که از تاریخ دوازدهم این ماه حداکثر حجم هر سفارش خرید و فروش برای شرکت‌های کمتر از یک‌میلیارد سهم و بیشتر از ۱۰هزار و ۵۰هزار به ۱۰۰هزار سهم افزایش یافت.

همچنین در راستای سیاست افزایش نقدشوندگی از تاریخ نوزدهم آبان ماه دامنه مجاز نوسان سهام از ۳درصد به ۵/۳درصد و برای حق تقدم سهام از ۶درصد به ۷درصد افزایش یافت.

همچنین حجم مبنای شرکت‌های با سرمایه ۱۰میلیارد سهم و بیشتر از ۴ در ده‌هزار (۰۰۰۴/۰) به ۳ در ده‌هزار (۰۰۰۳/۰) تعداد سهام شرکت کاهش یافت.

طی ۸ ماهه منتهی به آبان ماه شاخص بورس در ۱۶۶روز معاملاتی ۱۱۴ روز مثبت داشت که نشان می‌‌دهد شاخص در ۶۹درصد از روزهای معاملاتی امسال رشد داشته است.

این در حالی است که شاخص تا پایان آبان ماه سال گذشته و در ۱۶۱روز معاملاتی در مجموع ۷۵روز مثبت داشت و ۴۷درصد روزهای معاملاتی شاهد رشد شاخص بودند.

بر این اساس ارزش بازار بورس تهران در پایان آبان ماه و به دنبال ورود ۵ شرکت حفاری، بانک‌های صادرات و تجارت، بیمه البرز و سیمان فارس نو از ابتدای امسال به ۶۳۲هزار و ۶۸۸میلیارد ریال رسید؛ گردش ریالی سهام نیز تا پایان آبان ماه ۲۵/۳درصد بود.

این در حالی است که ارزش بازار بورس تهران در مدت مشابه سال قبل ۵۴۹هزار و ۴۵۵میلیارد ریال و گردش ریالی سهام نیز معادل ۶۹/۱درصد بود. به این ترتیب ارزش بورس تهران ازابتدای امسال با ۹/۴۰درصد افزایش همراه بوده است.

از سوی دیگر ارزش معاملات سهام و حق‌تقدم در بخش دیگر معاملات خرد و بلوک تا پایان آبان ماه مبلغ ۴۳هزار و ۸۵۵میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱/۵۱درصد کاهش نشان می‌‌دهد. اما افزایش معاملات عمده امسال به میزان ۸/۱۷۰۷درصد در مقایسه با سال قبل باز هم تنها ناشی از معامله عمده مخابرات است که آن را به ارزش ۷۸هزار و ۱۹۲میلیارد ریال رسانده است.

این در حالی است که به جز معامله عمده، معاملات مربوط به سهام عدالت و سهام رد دیون، جوایز صادراتی و کارگری در پایان آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با ۶/۱۳درصد و ۳/۴۱درصد کاهش مواجه شده‌اند.

در همین حال دو متغیر دیگر بورس شامل دفعات معامله و متوسط روزانه دفعات معامله تا پایان ۸ ماه منتهی به آبان ماه به ترتیب از ۱/۵۹درصد و ۳/۵۴درصد افزایش برخوردار بودند؛ اما صدور کدهای معاملاتی طی ۸ ماه امسال با کاهش ۵/۱۵درصدی در مقایسه با سال قبل تعداد ۴۰هزار و ۶۴۷کد بوده است.

از سوی دیگر تا پایان آبان ماه و با برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها تا تاریخ مورد گزارش، مبلغ ۷۴هزار و ۲۳۶میلیارد ریال سود نقدی تقسیم شده است؛ همچنین شرکت‌های بورسی در این دوره ۱۰۲هزار و ۶۲۶میلیارد ریال سود محقق کرده‌اند، این در حالی است که سود نقدی تقسیم شده شرکت‌ها تا پایان آبان ماه سال ۸۷ مبلغ ۷۲هزار و ۶۹۳میلیارد ریال و سود محقق شده این شرکت‌ها نیز در دوره مزبور ۹۲هزار و ۷۱۱میلیارد ریال بود. همچنین درصد تقسیم سود سال گذشته نیز ۷۸درصد گزارش شده بود.

بنابراین گزارش، ارزش بازار گروه بانکی به دنبال ورود بانک‌های صادرات و تجارت از افزایش ۱۲۳درصدی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته برخوردار بود و بیشترین تغییر را در میان صنایع بزرگ بورس به خود اختصاص داد.

همچنین فلزات اساسی با داشتن ۲/۱۴درصد از کل ارزش بازار بورس تهران شاهد ۵۴درصد افزایش ارزش بازار درمقایسه با ۸ ماهه سال ۸۷ بود. ارزش بازار این گروه با ۲۶ شرکت در پایان آبان ماه ۶۳هزار و ۷۴۷میلیارد ریال اعلام شده است. همچنین تا پایان آبان ارزش بازار گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی با ۴۸درصد افزایش، سایر صنایع با ۴۳درصد افزایش و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۴۲درصد رشد نسبت به ۸ ماهه سال گذشته روبه‌رو بوده‌اند. این در حالی است که ارزش بازار مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین صنعت بورس تهران که ۳/۱۴درصد از ارزش بازار آن را دارا است تا پایان آبان ماه با ۲۶درصد افزایش به نسبت مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بود و به ۶۴هزار و ۱۵میلیارد ریال رسید.

در همین حال گروه‌های مخابرات، بانکداری، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و ماشین‌آلات دستگاه‌های برقی ۵ گروهی هستند که بیشترین ارزش معاملات را در ۸ ماهه امسال کسب کردند. معامله بلوکی مخابرات ۵/۵۲درصد از ارزش معاملات امسال را به این گروه اختصاص داد.

ارزش معاملات صورت گرفته در گروه بانکداری نیز تا پایان آبان ماه مبلغ ۳۱هزار و ۹۵۲میلیارد ریال بود که ۶/۲۰درصد از کل معاملات امسال بود. از سوی دیگر گروه فرآورده‌های نفتی ۷/۴درصد از کل ارزش معاملات را داشته که این گروه را در رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات قرار داد. همچنین گروه فلزات اساسی با ۵هزار و ۴۲۳میلیارد ریال ارزش معاملات معادل ۵/۳درصد از کل معاملات بورس تهران را کسب کرد. بعد از این گروه نیز ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی ۱/۲درصد از معاملات را به ارزش ۳هزار و ۲۳۶میلیارد ریال به خود اختصاص داد. از سوی دیگر در جدیدترین آمار منتشره همچنان گروه سرمایه‌گذاری با ۵۶۴هزار و ۹۴۵سهامدار بیشترین تعداد سهامداران را دارا است. ۱۳شرکت این گروه با ۱۸میلیارد و ۱۱۰میلیون سهم منتشره در جذب سهامداران صدرنشین است.

گروه خودرو و ساخت قطعات با ۴۲۴هزار و ۵۲۸سهامدار رتبه دوم و انبوه‌سازی املاک و مستغلات با ۲۷۳هزار و ۵۴۱سهامدار رتبه سوم را دارا هستند. از سوی دیگر سیمانی‌ها ۲۳۷هزار و ۳۳۱سهامدار را تا پایان آبان ماه به خود جذب کردند و چهارم شدند. همچنین در این دوره ۸ شرکت گروه استخراج کانه‌های فلزی با ۲۲۲هزار و ۲۰۶سهامدار پنجم هستند.

بر اساس این گزارش، در خرید و فروش‌های صورت گرفته به تفکیک مناطق تا پایان ۸ ماهه منتهی به آبان ماه، بورس تهران با ۸/۸۹درصد از کل معاملات دارای ۲۷۸ هزار و ۳۱۸میلیارد ریال ارزش معاملات بود. همچنین اصفهان ۸/۱درصد، کیش و تبریز ۱/۱درصد و مشهد و کرج نیز یک‌درصد از معاملات امسال بورس کشور را کسب کردند.