بزرگان در تب و تاب صعود

مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا (چمپیونزلیگ) امشب با برگزاری دیدارهای چهار گروه نخست در سراسر اروپا پیگیری می‌شود.

در مهم‌ترین مسابقات امشب، تیم‌های آث میلان و رئال مادرید درصورت غلبه بر حریفان در گروه سوم، صعود خود را به مرحله حذفی قطعی خواهند کرد.

در گروه نخست یوونتوس با پیروزی خارج از خانه مقابل بوردو، همانند حریف فرانسوی خود به دور بعد صعود می‌کند؛ در حالی‌که بایرن مونیخ برای حفظ امید خود باید نتیجه بهتری نسبت به یوونتوس بگیرد.

بوردو (فرانسه) - یوونتوس (ایتالیا)

تیم فوتبال بوردو به عنوان صدرنشین شگفتی‌ساز گروه نخست، سه مسابقه قبلی خود را برده است و با پیروزی مقابل یوونتوس، جایگاه خود را در مکان اول محکم‌تر خواهد کرد.

این تیم در پنج بازی گذشته چمپیونزلیگ با تیم‌های ایتالیایی، هرگز موفق به شکست آنها نشده و در ۱۵ دیدار اروپایی خود مقابل تیم هایی از این کشور، سه پیروزی را ثبت کرده و در ۹ مسابقه گل نزده است.

یوونتوس که در پنج بازی گذشته خود در چمپیونزلیگ شکست‌ناپذیر بوده، دویستمین مسابقه خود را در این رقابت‌ها برگزار می‌کند. این بازی‌ها ۱۰۰ برد و ۵۰ شکست را برای یوونتوس در پی داشته است.

یوونتوس در هر یک از دو بازی قبلی خارج از خانه چمپیونزلیگ خود در فرانسه که هر دو در نیمه نهایی بوده، سه بر دو شکست خورده است. نانت در سال ۱۹۹۶ این تیم را شکست داد و موناکو در سال ۱۹۹۸ مقابل آنها به پیروزی رسید.

بایرن مونیخ (آلمان) - مکابی هیفا (رژیم صهیونیستی)

بایرن مونیخ هر سه مسابقه قبلی خود را مقابل تیم‌های صهیونیستی برده است. آنها به غیر از پیروزی برابر مکابی هیفا در اوایل فصل جاری، مکابی تلاویو را در بازی رفت و برگشت چمپیونزلیگ ۲۰۰۵ شکست دادند.

پیروزی خارج از خانه سه بر صفر بایرن مقابل هیفا، تنها پیروزی این تیم در شش مسابقه گذشته چمپیونزلیگ بوده است.

مکابی با ثبت چهار شکست و پنج تساوی، هیچ یک از بازی‌های خارج از خانه خود را در چمپیونزلیگ نبرده است.

این تیم هر سه بازی گذشته چمپیونزلیگ خود را مقابل تیم‌های آلمانی واگذار کرده است و در فصل ۲۰۰۳ در بازی رفت و برگشت مقابل بایرن لورکوزن شکست خورد.

در گروه دوم وولفسبورگ برای پیوستن به منچستریونایتد در دور بعد، به یک تساوی مقابل زسکا نیاز دارد.

زسکا مسکو (روسیه) - وولفسبورگ (آلمان)

زسکا در هفت مسابقه اروپایی گذشته خود در خانه، شش بار پیروز شده و فقط مقابل منچستریونایتد باخته است.

تنها بازی خانگی این تیم مقابل یک تیم آلمانی با پیروزی یک بر صفر مقابل هامبورگ در چمپیونزلیگ ۲۰۰۷ خاتمه یافت.

وولفسبورگ که فقط دو بازی از ۹ مسابقه گذشته خارج از خانه اروپایی خود را برده است، قبلا هرگز در روسیه بازی نکرده است.

تنها یکی از هفت گل وولفسبورگ در مسابقات فصل جاری، توسط یک آلمانی زده شده است. "کریستیان گنتنر" در بازی گذشته، گل دوم تیمش را در جریان پیروزی ۳ بر صفر خارج از خانه مقابل بشیکتاش زد.

منچستریونایتد (انگلیس) - بشیکتاش (ترکیه)

یونایتد در آخرین بازی خود مقابل زسکا مسکو به دو گل دیرهنگام نیاز داشت تا رکورد شکست ناپذیری خود در مسابقات خانگی چمپیونزلیگ را حفظ کند. این تیم اکنون در ۲۳ بازی شکست نخورده و در این مدت ۱۷ بار به پیروزی رسیده است.

«وین رونی» مهاجم یونایتد قرار است امشب برای پنجاهمین بار در چمپیونزلیگ بازی کند. او ۱۵ گل در این رقابت‌ها زده که با رکورد «کریستیانو رونالدو» هم تیمی سابقش در منچستریونایتد برابری می‌کند.

بشیکتاش در پنج بازی گذشته چمپیونزلیگ یک پیروزی را هم رقم نزده و فقط یکبار موفق به گلزنی شده است.

بشیکتاش دو فصل پیش در آخرین سفر خود به انگلیس، هشت بر صفر مقابل لیورپول شکست خورد که در مسابقات چمپیونزلیگ یک رکورد به شمار می‌رود.

در گروه سوم میلان با پیروزی مقابل مارسی به دور بعد صعود می‌کند و رئال مادرید نیز درصورت شکست زوریخ و همچنین شکست مارسی، صعود خواهد کرد.

رئال مادرید (اسپانیا) - زوریخ (سوییس)

«رائول» مهاجم رئال مادرید برای شکستن رکورد ۶۶ گل «گرد مولر» مهاجم آلمانی در سه مسابقه معتبر اروپایی بعد از ۳۲ سال، فقط به یک گل دیگر نیاز دارد. تمامی ۶۶ گل این بازیکن در چمپیونزلیگ زده شده است.

اما رئال مادرید اخیرا رکورد ضعیفی در مسابقات داخل خانه خود در چمپیونزلیگ ثبت کرده به طوری‌که در هفت بازی گذشته، چهار بار شکست خورده است.

زوریخ در مسابقات این فصل ۱۲ بار گل خورده که دو گل کمتر از گل‌های خورده دبرسن مجارستان است. آخرین بازی زوریخ، شکست شش بر یک در مارسی بود که بزرگترین شکست این فصل تاکنون به شمار می‌رود.

زوریخ هر دو بازی گذشته خارج از خانه خود را در اسپانیا واگذار کرده است که شامل شکست شش بر صفر مقابل رئال در نیمه نهایی ۴۶ سال پیش هم می‌شود.

آث میلان (ایتالیا) - المپیک مارسی (فرانسه)

میلان در ۹ دیدار از ۱۳ بازی گذشته داخل خانه خود مقابل باشگاه‌های فرانسوی به پیروزی رسیده و فقط یک بار شکست خورده که شامل باخت ۲ بر صفر مقابل لیل در چمپیونزلیگ سه سال پیش می‌شود.

«فیلیپو اینزاگی» مهاجم میلان برای برابری با رکورد ۲۸ گل «اندری شوچنکو» هم تیمی سابقش در چمپیونزلیگ، به یک گل دیگر نیاز دارد.

مارسی شش مسابقه از هفت بازی گذشته خارج از خانه خود را در چمپیونزلیگ باخته اما فقط دو بار در پنج بازی گذشته خارج از خانه‌اش در ایتالیا تن به شکست داده است.

این تیم فقط شش گل در ۱۰ بازی گذشته خارج از خانه خود در چمپیونزلیگ به ثمر رسانده است.

گروه چهارم پیش از این شاهد صعود تیم‌های چلسی و پورتو بوده است. چلسی در صورت پیروزی خارج از خانه مقابل پورتو، جایگاه خود را به عنوان تیم اول گروه حفظ خواهد کرد.

پورتو (پرتغال) - چلسی (انگلیس)

پورتو فقط یک گل تا ۲۵۰ گل در مسابقات اروپایی کم دارد و یازدهمین تیمی است که ممکن است به این موفقیت برسد.

این تیم بعد از شکست در اولین مسابقه خود مقابل چلسی، سه پیروزی پی در پی را رقم زد، اما فقط در یکی از یازده بازی قبلی خود مقابل تیم‌های انگلیسی در چمپیونزلیگ به برتری دست یافته است. چلسی در ۱۲ بازی گذشته خود در چمپیونزلیگ شکست نخورده و فقط یکی از ۲۰ بازی قبلی‌اش را واگذار کرده است.

تمامی پنج بازی قبلی چلسی مقابل تیم‌های پرتغالی، برابر پورتو بوده است. چلسی هنوز موفق به برد در سفر به پرتغال نشده است.

آپوئل نیکوزیا (قبرس) - اتلتیکو مادرید (اسپانیا)

آپوئل که هنوز طعم پیروزی را در چمپیونزلیگ نچشیده، در پنج مسابقه از هفت بازی قبلی اروپایی خود گل نزده است.

این تیم که در اولین بازی چمپیونزلیگ به تساوی غیر منتظره بدون گل مقابل اتلتیکو دست یافت، دفاع محکمی دارد که فقط هفت گل در ۱۰ بازی قبلی اروپایی خورده است.

اتلتیکو که پیش از این هرگز در قبرس بازی نکرده است، با پیروزی در این بازی می‌تواند جواز حضور در جام یوفا را کسب کند.

اتلتیکو موفق به برد در هیچ یک از هفت بازی قبلی خود در چمپیونزلیگ نشده و در چهار بازی گذشته خارج از خانه‌اش، هیچ گلی به ثمر نرسانده است.