دگرگونی در بازار واردات خودرو

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در فروردین‌ ماه سال گذشته در مجموع ۳ هزار و ۸۶۶ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد بیش از ۱۲۸ درصدی را نشان می‌دهد. براساس این آمار، ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت ۱۰۳ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۸۱ دلار بوده که در مقایسه با فروردین سال گذشته رشد ۱۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

واردات اولین ماه سال جاری در حالی روند صعودی داشته که دولت در اوایل دی‌‌ماه سال گذشته واردات خودرو از نمایندگی‌های واسطه‌ای و شرکت‌های متفرقه را ممنوع اعلام کرد. با وجود این به گفته واردکنندگان، عمده واردات خودرو به کشور طی این ماه نشات گرفته از فعالیت شرکت‌های متفرقه بوده است. دلیل این موضوع نیز ترخیص ثبت‌سفارش‌هایی است که از ماه‌های گذشته باقی مانده بود. موضوعی که اثر جدی بر آمار واردات خودرو طی اولین ماه سال جاری داشته است. یکی از نکات قابل توجه در آمار واردات خودروهای سواری طی اولین ماه سال جاری تبادل رتبه شرکت‌های واردکننده خودرو به کشور است. به‌طوری که هیوندایی که سال‌ها رتبه اول واردات خودرو به کشور را دارا بود به رده چهارم جدول سقوط کرد و رنو توانست جای این شرکت را بگیرد. در این میان شاهد تبادل رتبه میان برندهای دیگر نیز هستیم.

بنابر آمار یاد شده در مجموع یک هزار و ۴۷۱ دستگاه انواع خودروهای رنو وارد شده است که این موضوع نشان از رشد بیش از ۵۷۸ درصدی این برند در مقایسه با فروردین سال ۹۵ دارد. به این ترتیب، این برند توانسته به‌تنهایی سهم ۳۸ درصدی از کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف رنو، سیمبل با واردات ۶۳۱ دستگاهی رتبه اول را دارد؛ به نحوی که این خودرو سهم ۳/ ۱۶ درصدی از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کرده است. بعد از آن تالیسمان با واردات ۴۷۱ دستگاه در رتبه دوم جای گرفته و کپچر نیز با ۲۰۰ دستگاه رتبه سوم را از آن خود کرده است. دومین رتبه واردات خودرو متعلق به کیا است؛ به‌طوری‌که طی اولین ماه سال جاری ۵۳۲ دستگاه انواع محصولات کیا به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه با فروردین سال ۹۵ نشان از رشد ۲۹۴ درصدی دارد. نکته مهم دیگر اینکه محصولات کیا توانسته‌اند سهم ۷/ ۱۳ درصدی از کل واردات خودروی کشور را به خود اختصاص دهند. از خانواده کیا، مدل سورنتو با واردات ۲۴۵ دستگاه، اپتیما با واردات ۲۰۱ دستگاه و مدل سدان سراتو با واردات ۸۶ دستگاه در رتبه سوم ایستاده‌اند. کیا در حالی توانسته رتبه دوم را از آن خود کند که در فروردین ماه سال گذشته در جدول واردات خودرو در رتبه پنجم قرار داشت.

پس از آن، شرکت ب.ام.و توانسته در رتبه سوم واردات خودروهای سواری به کشور جا بگیرد. این موضوع در حالی است که در فروردین سال گذشته شرکت رنو رتبه سوم را دارا بود و ب.ام.و در رتبه ششم قرار داشت. با وجود این ب.ام.و با واردات ۴۴۱ دستگاه خودرو در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۱۹۷ ثبت کرده است؛ بنابراین این برند توانسته سهم ۴۰/ ۱۱ درصدی از واردات کل خودروها به کشور را از آن خود کند. در میان مدل‌های مختلف این برند، X۳ با واردات ۱۷۵ دستگاهی رتبه اول را از آن خود کرده؛ به نحوی که این خودرو سهم ۵/ ۴ درصدی از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کرده است. بعد از آن X۴ با واردات ۱۱۹ دستگاه در رتبه دوم جای گرفته و X۱ نیز با ۸۸ دستگاه رتبه سوم را از آن خود کرده است. بعد از ب.ام.و، هیوندایی در رتبه چهارم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. هیوندایی طی این مدت ۳۶۷ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افت ۵۳/ ۳۹ درصدی را به ثبت رسانده است. براین‌اساس سهم این برند در واردات خودروی سواری به کشور ۴/ ۱۱ درصد است. سانتافه با واردات ۱۳۶ دستگاهی توانسته رتبه اول واردات این برند را به خود اختصاص دهد. رتبه دوم در این میان به توسان و بعد از آن به النترا رسیده است. پس از این مدل‌های سوناتا هیبریدی و اکسنت در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

رتبه ششم واردات خودرو به کشور از آن لکسوس با واردات ۲۷۷ دستگاه شده است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با سال گذشته رشد ۴/ ۹۶ درصدی را تجربه کند. از سوی دیگر این برند سهم ۱/ ۷ درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است. در این میان مدل NX۳۰۰ توانسته با واردات ۱۵۸ دستگاهی در رتبه اول قرار بگیرد و پس از آن به ترتیب، NX۲۰۰T با واردات ۱۱۹ دستگاهی در رتبه دوم جای گرفته است. یکی از نکات جالب توجه در آمار واردات خودروهای سواری طی فروردین ماه سال جاری واردات ۲۶۵ دستگاهی پژو به ایران است؛ به‌طوری که این برند سهم ۸/ ۶ درصدی از کل واردات خودرو به کشور طی این مدت را از آن خود کرده است. مدل‌های وارد شده پژو به ایران شامل ۳۰۱ و ۵۰۸ هستند. بنابر آمار تعداد ۲۰۰ دستگاه پژو ۳۰۱ و ۶۵ دستگاه پژو ۵۰۸ به کشور وارد شده است.

در حالی که تویوتا همواره رتبه سوم واردات خودروی سواری به کشور را از آن خود می‌کرد اما در آمار فروردین ماه سال جاری این شرکت به رتبه هفتم جدول سقوط کرد. براساس آمار طی فروردین ماه سال جاری تعداد ۲۳۱ دستگاه تویوتا به کشور وارد شده است که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته نشان از افت ۳/ ۵۷ درصدی این برند دارد. این برند سهم ۹/ ۵ درصدی از واردات خودرو به کشور را از آن خود کرده است. اما در میان برندهای لوکس در حالی ب.ام.و و لکسوس به رتبه‌های اول نزدیک شده‌اند که پورشه توانسته ۳۰ دستگاه خودرو طی این مدت وارد کند. براساس آمار تعداد ۲۸ دستگاه پورشه ماکان و ۲ دستگاه پورشه باکستر به کشور وارد شده است. در این مدت، برند مرسدس بنز نیز تنها ۴ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت و خیزی را تجربه نکرده است.