اولین شرکت وزارت نفت به بورس می‌آید

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: در آستانه عرضه شرکت پتروشیمی فناوران، جمعی از نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی و کارشناسان بازار سرمایه از این شرکت بازدید کردند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، نام شرکت پتروشیمی فناوران به عنوان چهارصد و چهل و یکمین شرکت پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بورس اوراق بهادار درج شده است.

شرکت پتروشیمی فناوران با سرمایه ۹۵میلیارد تومانی در حالی به عنوان پنجمین شرکت مشمول اصل۴۴ در بورس واگذار خواهد شد که این شرکت از سوی مجموعه وزارت نفت به عنوان اولین شرکت قابل واگذاری از وزارت نفت محسوب می‌شود.

در این مراسم، احمدرضا اشتری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی فناوران از تحقق سود ۱۰۰تومانی به ازای هر سهم این شرکت طی ۸ ماه منتهی به پایان آبان ماه خبر داد. احمدرضا اشتری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال، پتروشیمی فن‌آوران به ازای هر سهم خود مبلغ ۱۲۹۰ریال سود محقق کند. مدیرعامل پتروشیمی فناوران خاطرنشان کرد: هر چند در اعلام این رقم نیز به عنوان سود محقق شده در پایان سال بسیار محافظه‌کارانه عمل کرده‌ایم.

مدیرعامل پتروشیمی فناوران، روند تولید در شرکت را از جمله دلایل برآورد EPS شرکت تا پایان سال دانست و افزود: در حال تهیه بودجه اصلاحیه هستیم، چرا که در برآوردهای اولیه پیش‌بینی فروش ۷۰۰هزار تن متانول به قیمت ۳۸۰دلار داشتیم، این در صورتی است که تا به حال بیشتر از ۴۰۰دلار فروخته‌ایم و این مساله به طور قطع باعث تعدیل EPS ما خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت گاز بعد از خصوصی‌سازی این شرکت تصریح کرد: قیمت خوراک گاز طبیعی در پتروشیمی فناوران در مجموع ۱۵ تا ۲۰درصد کل هزینه‌های این شرکت را در بر می‌گیرد و به این ترتیب افزایش قیمت در این بخش اثری روی روند سودآوری شرکت ندارد. وی گفت: در حال حاضر قیمت هر مترمکعب گازی که در اختیار شرکت قرار می‌گیرد، ۱۷۰ریال است که افزایش در قیمت آن تاثیر زیادی ندارد.

از سوی دیگر، مهدی آقاجانی رییس اصل ۴۴ شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با موج، ضمن بیان اینکه کلیه مدارک درخواست شده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سایر شرکا ارسال شده است، گفت: در حال حاضر مساله‌ای که سازمان خصوصی‌سازی یا سازمان بورس نیاز داشته باشد، وجود ندارد و به احتمال فراوان سهام این پتروشیمی تا پایان هفته آینده در بورس عرضه خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که سهام این پتروشیمی به صورت خرد و یا عمده عرضه خواهد شد، اظهار داشت: در این رابطه اختیار با سازمان خصوصی‌سازی است و به نظر می‌رسد در عرضه سهام پتروشیمی فناوران از هر دو روش استفاده شود.

مدیر امور مالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به معرفی ۲۲ شرکت پتروشیمی برای واگذاری به بخش‌خصوصی در سال ۸۶ تصریح کرد: این شرکت‌ها باید برای واگذاری مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند و پس از تکمیل این مراحل در بورس عرضه خواهند شد.او خاطر نشان ساخت: پس از پشت سر گذاشتن تمامی این مراحل زمان و نحوه واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی بستگی دارد.

مهدی عقدایی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده ۶درصد معادل ۵۷میلیون سهم شرکت پتروشیمی فناوران به عنوان پنجمین شرکت مشمول اصل ۴۴ در تابلوی فرعی بورس واگذار خواهد شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: این در حالی است که ظرف یک ماه آینده ۹‌درصد دیگر از سهام این شرکت از سوی سهامداران پتروشیمی فناوران عرضه خواهد شد.