مشاور عالی موسسه‌ استاندارد و تحقیقات صنعتی‌ ایران گفت: عمر مفید ساختمان‌های کشور ما ۴۲سال است و در کشورهای دیگر بین ۷۵ تا ۸۰سال است. مهندس فریدون بلغاری در مراسم روز جهانی استاندارد در جمع صنعتگران فارس افزود: در کشور ما معمولا در ساخت بنا به جای توجه به استحکام بیشتر به زیبایی توجه می‌شود.

وی افزود: در یک بررسی آماری که سال گذشته موسسه استاندارد در بخشی از زمینه‌های صنعت ساختمان انجام داد، آماری به دست آمده که نشانگر عمق فاجعه است، اما در یک سال گذشته با تلاش مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی، تحول عظیمی در ارتقای کیفیت تولیدات صنعت و ساختمان پدید آمد.

وی بیان کرد: طبق آمار به دست آمده در بخش شن و ماسه تنها ۳ ‌درصد از تولیدات نشان استاندارد داشت، در بخش تیرچه و بلوک تولیدات نشان استاندارد نداشت و تنها در بخش کاشی و سرامیک ۹۶درصد از کیفیت مطلوب برخوردار بود.

مشاور عالی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: اگر بتوان با ارتقای کیفیت، ساخت و ساز عمر بناها را افزایش داد، هر افزایش عمر بنا ۵۰۰‌میلیون تومان در اقتصاد ملی تاثیر خواهد داشت و در کیفیت ساخت یک بنا، طراحی و اجرا و نوع مصالح ساختمانی نقش اساسی دارند.

بلغاری افزود: طبق گزارش‌ها و بازدیدهای انجام شده در زمینه ساخت و سازها در ایران، قیمت مصالح استاندارد و غیراستاندارد تفاوت دارد، در نتیجه مردم تمایل به مصالح ارزان دارند.

وی گفت: مصالح ساختمانی توسط ماشین‌های سیار و بدون توجه به رعایت برخی مشخصات فنی برای مصرف‌کننده در جامعه عرضه می‌شود و نیز بخش عمده‌ای از تولیدات مصالح ساختمانی ما به صورت کارگاهی تولید و عرضه می‌شود.

علاوه‌بر این کارگران بدون مهارت و سازندگان ما از تخصص کافی برخوردار نیستند یا به نوعی سازندگان یکبار مصرفند و هر کدام برای تامین سرپناهی برای خود وارد عرصه می‌شوند و سیستم کنترل کیفی در این قضیه وجود ندارد.

بلغاری افزود: دستگاه‌های دولتی به جای اینکه دنبال نازل‌ترین قیمت باشند، باید دنبال ارتقای کیفیت مطلوب برای ساختمان‌ها باشند.

وی افزود: در اواخر سال۸۴ دولت تصویب‌نامه‌ای را مبنی بر نظارت ‌بر استانداردهای مصالح ساختمانی ابلاغ کرد و در یکی از بندهای این تصویب‌نامه تکلیف شده که موسسه استاندارد ظرف مدت دو سال در تمام کشور نسبت به ایجاد آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی اقدام کند، اما تاکنون اعتباراتی در این زمینه تامین نشده است.

ارتقای کیفیت تولیدات

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس هم در این جلسه گفت: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان تنها متولی نظام کنترل کیفی در کشور به منظور حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و اطمینان بر حفظ کیفیت برتر را مهم‌ترین وظیفه خود می‌داند.

غلامحسین شفیعی افزود: تجربه نشان داده است، کشورهایی که در بخش صنعت موفق بوده‌اند شرایطی را فراهم آورده‌اند که واحدهای صنعتی آنها در جهت میل، علاقه و خواست مشتری یعنی همان مشتری مداری حرکت کنند.