متن کامل سوال مجلس از احمدی‌نژاد
عکس:AFP

مشکلات ارزی سرانجام برای رییس‌جمهور دردسرساز شد
دومین احضار احمدی‌نژاد به مجلس
لاریجانی: رهبری هیچ دستوری درباره سوال از رییس‌جمهور نداده‌اند
دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: تنها 9 ماه پس از نخستین سوال مجلس از رییس‌جمهور، بهارستان‌نشینان روز گذشته بار دیگر محمود احمدی‌نژاد را برای پاسخگویی به سوال 77 نفر از نمایندگان فراخواندند؛ سوالاتی درباره «نوسانات ارزی» و «مشکلات کشاورزی.»
اعلام وصول طرح سوال از رییس‌جمهور در جلسه علنی دیروز مجلس، اعتراضاتی را از سوی نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان به دنبال داشت، اعتراضاتی که حتی در قالب تهدید برای «آبستراکسیون» هم مطرح شد، اما عملی نشد. با این حال، دیگر امکان عقب نشینی از طرح سوال وجود ندارد؛ چراکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس رییس‌جمهور موظف است ظرف یک ماه آینده در جلسه علنی مجلس برای پاسخگویی به سوال نمایندگان حضور یابد. این بار برخلاف نخستین‌بار، شیوه بررسی سوال از رییس‌جمهور کمی فرق می‌کند؛ براساس آیین‌نامه داخلی مجلس که چند ماه پیش اصلاح شد، مجلس درباره قانع‌کننده بودن پاسخ‌های رییس‌جمهور به صورت جداگانه رای گیری می‌کند و چنانچه پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانند، سوال به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود.
محمود احمدی‌نژاد اولین بار 24 اسفندماه سال 90 به عنوان نخستین رییس‌جمهور در تاریخ نظام جمهوری اسلامی برای پاسخگویی به سوالات 79 نماینده به صحن علنی مجلس رفت. او پاسخ‌های خود را در قالب سخنانی شوخی مآبانه و کنایه آمیز بیان کرد. این پاسخ‌ها که واکنش انتقادی بسیاری از نمایندگان را دربرداشت، زمینه ساز اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شد.
دومین طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد، ۱۹ مهرماه با ۱۰۲ امضا به هیات‌رییسه مجلس تقدیم و پس از بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه و قانع نشدن سوال‌کنندگان از پاسخ‌های فرستادگان رییس‌جمهور، دیروز توسط علیرضا منادی در صحن علنی مجلس قرائت شد.
تکذیب دستور رهبری درباره سوال
علی لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به تذکرات متعدد برخی نمایندگان مبنی بر عدم قرائت اعلام وصول سوال از رییس‌جمهور و اینکه بعضی نمایندگان معتقد بودند رهبری مخالف سوال از رییس‌جمهورهستند، گفت: من رسما عرض می‌کنم هیچ دستوری از رهبری معظم انقلاب در این زمینه‌ها به مجلس داده نشده و من این را بارها گفته‌ام.
وی ادامه داد: انتساب اعمال خودمان به رهبری در این زمینه‌ها کار درستی نیست. یعنی در انظار بین‌المللی تبعات سوئی دارد. هر وقت رهبری محترم نظری داشته باشند ما به نمایندگان منتقل می‌کنیم در این مدت ندیده‌ام ایشان در این زمینه دستوری داشته باشند. در این مورد هیچ نظری به ما ندادند خود نمایندگان باید مصلحت اندیشی ‌کنند.
رییس مجلس گفت: نمایندگان خودشان جزو نخبگان کشور هستند. بی‌جهت اینها را منتسب به رهبری نفرمایید. مجلس مختار است که هر تصمیمی که می‌خواهد بگیرد.
سپس لاریجانی برای خاتمه دادن به این تذکرات دستور داد تا طرح سوال از رییس‌جمهور را اعلام وصول کنند، اما بعد از اعلام وصول نیز با اعتراضات برخی نمایندگان فراکسیون اصولگرایان، مبنی بر اینکه چرا اعلام وصول کردید، مواجه شد.
تهدید به آبستراکسیون
ابتدا علی اصغر زارعی و مهدی کوچک زاده، نمایندگان تهران در صف مقدم معترضان به اعلام وصول، به جایگاه نطق نمایندگان رفتند تا با لاریجانی صحبت کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، زارعی در این گفت‌‌وگو که از رادیو نیز پخش شد، خطاب به لاریجانی گفت: ما ۴۰ امضا از طرح سوال را پس گرفته‌ایم و از همکاران‌مان در فراکسیون اصولگرایان هم می‌خواهیم که الان جلسه را ترک کنند.
کوچک زاده: در مجلس نمی‌مانیم
پس از این سخنان مهدی کوچک زاده در تذکری در صحن علنی مجلس گفت: انسان عاقل لازم نیست مثل بچه کوچک همه چیز را به او دستور دهند تا بفهمد. بنده و جمع دیگری از نمایندگان از فحوای کلام رهبری می‌فهمیم که تمایل به طرح سوال از رییس‌جمهور در شرایط فعلی ندارند. اگر اختیار با رهبر معظم انقلاب بود تصمیم می‌گرفتند که این سوال طرح نشود. به انسان عاقل که نباید همه چیز را دستور دهند.
وی ادامه داد: باید گاهی از ایما و اشاره هم فهمید. ما این طور می‌فهمیم ما هم برای خودمان عقل داریم. چطور کسانی که می‌گویند ما عقل را تعطیل نمی‌کنیم و هر روز از رهبری کسب تکلیف نمی‌کنیم، اختیار دارند، ما هم اختیار داریم.
کوچک زاده اظهار کرد: بنده و همفکرانم در مجلسی نمی‌مانیم که برخلاف نظر رهبری که برای ما کشف شده، اقدام شود؛ بنابراین اختیار با شماست که طبق قانون که هرچه که وظیفه‌تان هست عمل کنید. فراکسیون اصولگرایان هم اطلاعیه‌هایی داده و این کار را بر خلاف مصلحت کشور و نظر رهبری می‌داند. اتفاقا مهم است که مجلس اگر بنا باشد تابع نظر آقا نباشد ارزشی ندارد.
لاریجانی: هر کس مجلس را ترک کند، خلاف کرده است
لاریجانی نیز خطاب به کوچک زاده گفت: فرمودید ما بر داشت‌مان از صحبت مقام معظم رهبری این است. خوب نظرتان محترم است، اما نمی‌توانید بگویید که رهبری این را گفته‌اند.
وی ادامه داد: شما برداشتی دارید دیگران هم برداشتی دارند، اگر مجلس بخواهد تصمیم بگیرد باید مطابق آیین‌نامه تصمیم بگیرد در این مورد دستوری از جانب رهبری نیامده است.
رییس مجلس گفت:‌ حالا اگر آقایان می‌خواهند از جلسه خارج شوند کار درستی نیست. شما وظیفه دارید، حقوق می‌گیرید که در اینجا حضور داشته باشید. به این بهانه‌ها نمی‌توانید بروید این کار خلاف است و من هم به شما می‌گویم اگر کسی بدون اجازه خارج شود خلاف کرده است.وی تصریح کرد: ‌اگر فراکسیونی به نام اصولگرایان تصمیم می‌گیرد، آبستراکسیون کند و خلاف کند خب این چه اصولگرایی است؟
لاریجانی با تاکید بر اینکه، اگر کسی بگوید این دستور رهبری است خلاف است، تصریح کرد: ‌من تعجب می‌کنم به راحتی از رهبری خرج می‌شود من که مسوول مجلس هستم به شما عرض می‌کنم دستوری وجود ندارد.
۲۱ نماینده‌ای که مجلس را ترک کردند
با وجود این سخنان لاریجانی، به گزارش خبرگزاری مهر، 21 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در اعتراض به اعلام وصول طرح سوال از رییس‌جمهور جلسه علنی دیروز مجلس را برای آبستراکسیون ترک کردند.
اسامی برخی از آنان به این شرح است: مهدی کوچک‌زاده، حسین طلا، مرتضی آقاتهرانی، مهرداد بذرپاش، روح الله عباسپور، عزیز اکبریان، سیدعلی طاهری، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده، شهروز افخمی، ابوالقاسم جراره، سیدمحمود نبویان، قاسم جعفری، حبیب آقاجری، حسین علی حاجی دلیگانی، محمد سلیمانی، سید شکرخدا موسوی، رضا آشتیانی عراقی، روح الله حسینیان، بهرام بیراوند. بر پایه این گزارش، آبستراکسیون در مجلس زمانی اتفاق می‌افتد که عده‌ای از نمایندگان در اعتراض به موضوعی جلسه مجلس را ترک کنند و تعداد آنها به اندازه‌ای باشد که جلسه را از حد نصاب لازم برای رسمی بودن بیندازد. جلسات علنی مجلس با حضور ۱۹۴ نماینده رسمی است؛ بنابراین خروج این تعداد از نمایندگان باعث از حدنصاب افتادن جلسه دیروز نشد.
آبستراکسیون نظر فراکسیون نبود
در حاشیه جلسه علنی دیروز، اما سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس با انتقاد از لاریجانی در اعلام وصول طرح سوال از رییس‌جمهور اقدام نمایندگان عضو این فراکسیون در آبستراکسیون جلسه علنی دیروزمجلس را فردی خواند و گفت: تلاش فراکسیون صرفا کاهش امضاهای این طرح بوده است. علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر رییس مجلس می‌خواستند مانع از انجام این سوال شوند مانند استیضاح وزیر ورزش که برخی را صدا کردند و توصیه کردند، می‌توانستند این کار را بکنند، اگر اراده هیات‌رییسه مجلس معطوف به رفع مشکل باشد پس گرفتن امضا سخت نبود، اما به نظر اراده هیات‌رییسه و اراده فراکسیونی در بخشی از مجلس بر پیگیری سوال بود.
برخی از سایت‌های خبری نیز روز گذشته از مخالفت غلامعلی حدادعادل با آبستراکسیون خبر دادند.

متن کامل دومین سوال از احمدی‌نژاد
در متن دومین سوال مجلس از محمود احمدی‌نژاد که توسط علیرضا منادی عضو هیات‌رییسه در نشست دیروز قرائت شد، آمده است: آقای رییس‌جمهور، همان‌طور که مستحضر هستید، از اسفندماه ۱۳۹۰ تا امروز، خصوصا در شهریورماه و نیمه اول مهرماه ۱۳۹۱، قیمت ارز خارجی نوسان زیادی داشته که باعث کاهش شدید ارزش پول ملی شده است، به طوری که پس از خودداری یک ماهه بانک مرکزی از تزریق ارز به بازار، در روز سه شنبه ۲۱/۶/۹۱ دلار هنگام صبح ۲۲۰۰ تومان، ظهر ۲۵۰۰ تومان و شب ۲۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد و در روز ۱۱/۷/۹۱ نیز به حدود ۴۰۰۰ تومان رسید. این امر باعث افزایش شاخص تورم توام با رکود اقتصادی شده و فعالان اقتصادی را از برنامه‌ریزی برای کار خود بازداشته است. نظر به اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی خود را از نظر حقوقی پاسخگوی مسائل ارزی نمی‌داند و رییس کل بانک مرکزی نیز از حضور در مجلس خودداری کرد و به طور کلی مسوولان اقتصادی کشور تلویحا نشانی جناب عالی را به عنوان تصمیم‌گیر اصلی می‌دهند و از طرفی مطابق قانون پولی و بانکی کشور مسوول تنظیم و اجرای سیاست‌ها و مقررات مربوط به معاملات ارزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و طبق بند (۵) ماده (۱۰) قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ریاست مجمع بانک مرکزی بر عهده رییس‌جمهور قرار گرفته و همچنین تمام مصوبات شورای پول و اعتبار، کمیسیون اقتصادی دولت و کار گروه ویژه تحریم باید به تایید جناب عالی برسد، مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری در خصوص تنظیم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضیح بفرمایید. در چنین شرایطی که موجودی ارز خارجی کشور باید با رعایت دقیق اولویت‌ها تخصیص یابد، چرا کارهایی برخلاف این تدبیر صورت گرفته است؟ مثلا در شش ماه اول سال ۹۱ ، مطابق اسناد گمرک، تعداد ۱۵۷۰۰ خودروی خارجی با ارز مرجع وارد شده است یا در اثر سخت‌گیری در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم و صرف نکردن این قیمت برای کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی به صورت خوراک دام مصرف شده و بخشی نیز به کشورهای همسایه قاچاق شده است و در نتیجه دولت ۵/۲ میلیارد دلار صرف واردات گندم کرده است. آیا این قبیل کارها با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار است؟
عکس: خبرگزاری مهر