بزرگان سینما در جشنواره کن 62

مرا به جهنم ببر،ساخته ریمی

انتظار می‌رود تعدادی از فیلمسازان بین‌المللی شامل آنگ لی، میشائیل هانکه، کوئنتین تارانتینو، لارس فن تریر و... با آثار خود در شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن حضور داشته باشند.

ورایتی اعلام کرد در فاصله کمتر از یک هفته به اعلام آثار بخش رسمی جشنواره کن ۲۰۰۹، هنوز خیلی فیلم‌ها هست که تی‌یری فرومو، مدیر عامل جشنواره کن و کمیته انتخاب او باید ببینند.

فرومو برخلاف ژیل ژاکوب، مدیر عامل قبلی و رییس فعلی جشنواره کن که عادت داشت نظر خود را درباره حضور یا حضور نداشتن فیلم‌ها در رویداد سینمایی ساحل جنوب فرانسه، در یک فاصله زمانی مشخص بیان کند، ترجیح می‌دهد تا آخرین لحظه‌ها صبر کند تا هیچ فیلمی از قلم نیفتد.

فرومو با این کار عملا فیلمسازان، توزیع‌کننده‌ها و شرکت‌های فروش را تا روزهای آخر در تاریکی و اضطراب نگه می‌دارد. در همین حال در روزهای اخیر گمانه‌زنی درباره فیلم‌هایی که احتمالا در بخش مسابقه جشنواره کن ۶۲ حضور دارند، بالا گرفته است.

تا این جای کار به نظر می‌رسد سینمای آسیا و اروپا بر فهرست امسال سایه می‌اندازند و در مقابل فیلم‌های آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقا و خاورمیانه سهم کمتری دارند و وضعیت هالیوود هم خیلی مشخص نیست.

در چند هفته اخیر اخباری مبنی بر حضور قطعی «لعنتی‌های بی‌آبرو» کوئنتین تارانتینو در بخش مسابقه کن منتشر شد که درامی با موضوع جنگ جهانی دوم است، اما مدیران جشنواره هفته پیش تنها «وودستاک جذاب» آنگ لی را دیدند و بلافاصله برای سازندگان فیلم دعوتنامه فرستادند. لیو شرایبر، جفری دین مورگان و امیل هیرش نقش‌های اصلی این فیلم را بازی می‌کنند که درباره تابستان پرآشوب سال ۱۹۶۹ و کنسرت معروف «وودستاک» است. گفته می‌شود کمیته انتخاب به زودی درام خانوادگی «تترو» به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا را می‌بیند.

وینسنت گالو، کلاوس ماریا براندائر، ماریبل وردو و کارمن مائورا بازیگران فیلم جدید کوپولا هستند که داستان آن در آرژانتین روی می‌دهد. ورنر هرتسوگ نیز «ستوان بد» با بازی نیکلاس کیج را دارد که احتمالا در بخش نمایش‌های ویژه یا نیمه‌شب پخش می‌شود.

حضور تریلر ترسناک «مرا به جهنم ببر» ساخته سام ریمی با بازی جاستین لانگ و آلیسن لومن نیز در بخش نمایش‌های نیمه‌شب قطعی به نظر می‌رسد. صحبت‌هایی هم هست که «تخیلات دکتر پارناسوس» به کارگردانی تری گیلیام و آخرین فیلم هیث لجر بازیگر فقید استرالیایی اولین بار در جشنواره کن ۲۰۰۹ پخش می‌شود.

جانی دپ، کالین فارل و جود لاو دیگر بازیگران این فیلم هستند. برگزارکنندگان جشنواره چند هفته پیش اعلام کردند انیمیشن «بالا» به کارگردانی پیت داکتر تولید استودیو پیکسار فیلم افتتاحیه جشنواره کن امسال است که ۱۳ تا ۲۴ مه (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) در فرانسه برگزار می‌شود.

«ستاره درخشان» ساخته جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی دیگر فیلم‌ انگلیسی‌زبان است که احتمالا امسال در کن حضور دارد. بن ویشاو و آبی کورنیش در این فیلم زندگی‌نامه‌ای بازی می‌کنند که درباره جان کیتس - شاعر - و فانی براون است.لارس فن تریر چهره همیشه حاضر در کن و برنده جایزه نخل طلایی، درام ترسناک و انگلیسی‌زبان «ضد مسیح» با بازی ویلم دافو، شارلوت گنسبورگ را آماده نمایش دارد. داستان فیلم جدید کارگردان دانمارکی درباره زوجی است که برای رهایی از غم از دست دادن فرزند خود به کلبه‌ای در بیشه‌زار پناه می‌برند.کن لوچ دیگر برنده نخل طلا با «درجست‌وجوی اریک» به ساحل جنوب فرانسه می‌آید که درباره یک فوتبالیست آشوب‌زده است و با مشاوره اریک کانتونا فوتبالیست معروف فرانسوی ساخته شده است.تریلر «انتقام» به کارگردانی جانی تو فیلمساز پرکار هنگ‌کنگی تولید فرانسه دیگر فیلم انگلیسی‌زبان است که احتمالا در جشنواره کن ۶۲ حضور دارد. جانی هالیدی خواننده قدیمی فرانسوی در این فیلم نقش یک آدمکش حرفه‌ایِ اکنون آشپز را بازی می‌کند که برای انتقام قتل دخترش به هنگ کنگ می‌رود. درام Fish Tank به کارگردانی آندرا آرنولد فیلمساز بریتانیایی هم هست که نقش اصلی آن را میشائیل فاسبندر بازی می‌کند. حضور این فیلم در بخش رسمی جشنواره تقریبا قطعی است. میشائیل هانکه فیلم آلمانی‌زبان «نوار سفید» را دارد که داستان آن سال ۱۹۱۳ در آلمان در مدرسه‌ای حومه شهر و پیش از ظهور نازیسم روی می‌دهد. این فیلم نیز مانند «تترو» کوپولا سیاه و سفید فیلمبرداری شده است.

پدرو آلمودوار فیلمساز سرشناس اسپانیایی با فیلم نوآر «آغوش‌های گسسته» با بازی پنه‌لوپه کروز به کن می‌آید که اخیرا در اسپانیا به نمایش درآمده و داستان آن در دهه ۱۹۵۰ روی می‌دهد.

مارکو بلوکیو استاد کهنه‌کار ایتالیایی فیلم Vincere با بازی جووانا متسوجورنو و فیلیپو تیمی را دارد که مطالعه‌ای درباره عشق پنهان موسولینی و پسر او از این زن است. کره جنوبی و چین نیز در جشنواره کن امسال حضوری پرقدرت دارند.

چین با تریلر «مادر» به کارگردانی جون‌- هو بونگ سازنده فیلم «میزبان» به کن می‌آید. این فیلم داستان مادری است که می‌کوشد پی ببرد چه کسی برای پسر ضداجتماعی‌اش پاپوش دوخته است.

پارک چان - ووک فیلمساز کره‌ای و سازنده فیلم تحسین‌شده «پیرپسر» نیز فیلم خون‌آشامی «عطش» را آماده نمایش دارد. داستان درباره یک کشیش در شهری کوچک است که وقتی یک آزمایش پزشکی اشتباه از کار درمی‌آید، به یک خون آشام تبدیل می‌شود.

«تب بهار» ساخته لویه (قصر تابستانی) درباره ماجراهای سه جوان همین طور «شهر زندگی و مرگ» لوچوان با موضوع قتل عام سال ۱۹۳۷ در نانکینگ به دست ارتش ژاپن، دیگر فیلم‌هایی هستند که احتمالا امسال پرچم چین را در کن به اهتزاز درمی‌آورند.

یکی دیگر از فیلم‌هایی که احتمال حضور آن در بخش مسابقه کن قطعی است، «چهره» به کارگردانی تسای مینگ - لیانگ فیلمساز مولف مالزیایی است. ماتیو آمالریک، ژان مورو، فانی آردان، ناتالی بای و ژان - پی‌یر لو بازیگران این فیلم فرانسوی هستند.

«چهره» درباره یک کارگردان سینماست که برای تولید فیلمی درباره اسطوره سالومه به پاریس می‌رود. هیروکازو کره - ادا فیلمساز ژاپنی و چهره ثابت جشنواره کن نیز احتمالا با فیلم جدید خود Air Doll به فرانسه می‌آید.

دو رقیب احتمالی دیگر «زمان باقیمانده» الیا سلیمان، فیلمساز فلسطینی و «آقای نوبادی» ژاکو وان دورمال فیلمنامه‌نویس و کارگردان بلژیکی هستند. «زمان باقیمانده» سومین بخش از یک سه‌گانه پس از دو فیلم «وقایع‌نگاری ناپدید شدن» و «مداخله الهی» است.

سلیمان در «زمان باقیمانده» به مکاشفه خود در هویت فلسطین ادامه می‌دهد و در این فیلم چند دهه از تاریخ این سرزمین از تاسیس رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۴۰ تا زمان حال مورد توجه قرار می‌دهد. جارد لتو، دایان کروگر، سارا پولی و ریس ایوانس بازیگران فانتزی افسانه‌ای علمی «آقای نوبادی» وان دورمال هستند که با فیلم «توتوی قهرمان» شهرت دارد. فهرست فیلم‌های فرانسوی حاضر در بخش رسمی جشنواره کن معمولا در آخرین لحظه اعلام می‌شود، اما از رقبای احتمالی می‌توان به Les Herbes folles آلن رنه، «یک پیش‌گو» ژاک اودیار و Hadewijch برونو دومون اشاره کرد.

دو فیلم رومانیایی نیز بخت حضور در بخش نوعی نگاه را دارند. «پلیس، صفت» ساخته کورنلیو پورومبویو («۱۲ و هشت دقیقه: شرق بخارست») و فیلم اپیزودی «داستان‌هایی از عصر طلایی» به تهیه‌کنندگی کریستیان مونگیو کارگردان فیلم برنده نخل طلای کن «۴‌ماه، ۳ هفته و ۲ روز» که دو اپیزود آن را خودش کارگردانی کرده است.