رسول صدر‌عاملی
سینمای ما بازتاب ملت‌اش نیست
«سینمای ما هنوز نتوانسته است بازتاب دردها، رنج‌ها و خوشی‌های ملت‌اش باشد.» به گزارش ایسنا، در اولین روز همایش «سینمای ملی طرحی برای فردا»، نشستی با حضور رسول صدر‌عاملی، دکتر حسن بلخاری و دکتر ابراهیم فیاض برگزار شد.

رسول صدر‌عاملی در ابتدای سخنانش با اعلام این مطلب که سال‌ها است در این خصوص حرف می‌زنیم، اما هنوز به تعریف کاملی نرسیده‌ایم، افزود: سینمای ملی ما هنوز نتوانسته است، بازتاب درد‌ها، رنج‌ها و خوشی‌های ملت‌اش شود. وی افزود: فیلمی می‌سازی که برگرفته از جامعه نباشد، وقتی فیلم به نمایش درمی‌آید، اطلاعات تماشاگر از آنچه در فیلم می‌گذرد بیشتر است، پس دلیلی ندارد از آن استقبال کند. پس به سراغ سینمایی می‌رود که بتواند کمی بخندد. رسول صدر‌عاملی گفت: سینمای ایران براساس تعریفی که انقلاب اسلامی از جامعه داد از نو اختراع شد و براساس آزمون و خطا پیش رفت و همواره در این فکر بود که براساس یک نظام ایدئولوژیک چه کار باید کند.

وی تصریح کرد: همواره در حال آزمون و خطا بودیم و الان هم هستیم. سینما از ذهن و روح و روان کسی که عاشقانه با مقدس دانستن این عرصه و درک تاثیر‌گذاری که در جامعه می‌تواند داشته باشد می‌خواهد فیلم بسازد، حالا در روند این مسیر باید با توکل به‌خدا کار را شروع کند و هیچ نوشته، قانون و سندی در این راه وجود ندارد و من تاکنون هیچ درکی از سینمای ملی ندارم.
آتیلا پسیانی
باغ آلبالو در جشنواره تئاتر فجر

گروه تئاتر «بازی» با همکاری «الکساندر ساشادانجروویچ» کارگردان صربی‌الاصل انگلیسی نمایش «باغ آلبالو» نوشته‌ آنتوان چخوف را اجرا می‌کنند.
به گزارش ایسنا، این نمایش با بازی آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، سحر دولت‌شاهی و ناز شادمان همراه با گروهی از بازیگران انگلیسی ابتدا در بخش مسابقه بین‌الملل بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه می‌رود و پس از آن نیز در اوایل سال آینده در انگلستان اجرا خواهد شد.
همچنین احتمال می‌رود این نمایش اجراهای عمومی محدودی در تهران داشته باشد.
به گزارش ایسنا، گروه تئاتر «بازی» در ادامه فعالیت‌های خود دو تله‌تئاتر «گنگ خوابدیده» و «زخمه بر رمل» را به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی آتیلا پسیانی برای شبکه 4 سیما آماده می‌کنند. ضبط تله‌تئاتر «گنگ خوابدیده» در یکی دو روز آینده در زیرزمینی در تهران آغاز می‌شود. در این تله‌تئاتر فاطمه نقوی و ستاره پسیانی بازی می‌کنند.
ضبط تله‌تئاتر «زخمه بر رمل» نیز در کویر مرنجاب کاشان انجام خواهد شد که در این اثر نیز آتیلا پسیانی همراه با فاطمه نقوی به ایفای نقش می‌پردازند.
پرویز دوایی
مراسم گرامیداشت با رونمایی از کتاب تازه
مراسم گرامیداشت پرویز دوایی با رونمایی از کتاب تازه‌‌ این نویسنده و مترجم آثار داستانی و سینمایی برگزار می‌شود.


به گزارش ایسنا، این مراسم با سخنرانی افرادی از جمله: احمدرضا احمدی، مسعود کیمیایی، جمشید ارجمند، علی بهزادی، ابراهیم حقیقی و هوشنگ گلمکانی همراه است. همچنین در مراسم یادشده، از مجموعه‌‌ داستان «امشب در سینما ستاره» - تازه‌ترین اثر منتشرشده‌‌ دوایی - که از سوی نشر روزنه‌کار منتشر شده است، رونمایی می‌شود.
مراسم گرامیداشت دوایی به همت نشر یادشده و با حمایت مالی شرکت پرکیش، روز چهارشنبه (چهارم دی‌ماه) از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فرهنگسرای ارسباران برپا خواهد شد.
مجموعه‌‌ داستان «امشب در سینما ستاره» شامل 20 داستان کوتاه است که فضای آن تقریبا به یکی دیگر از مجموعه‌های داستان این نویسنده «بلوار دل‌های شکسته» شباهت دارد.
دوایی پیش‌تر درباره‌‌ این مجموعه گفته بود: این داستان‌ها از گذشته‌های دورتر و نزدیک‌تر آغاز و به حال‌ و هوای روزهای کهنسالی ختم می‌شوند و تعدادی از آنها حالت نامه دارند.