قبل از سفر به بلغارستان به این نکات توجه کنید : بلغارستان در جنوب شرقی اروپا واقع شده، پایتخت آن صوفیه و مذهب رسمی آن مسیحی ارتدوکس است. زبان رایج این کشور بلغاری است که با خط سیریلی نوشته می‌شود. کشور بلغارستان در نیمکره شمالی و شرقی، در جنوب شرقی قاره اروپا و در غرب دریای سیاه واقع شده و با کشورهای رومانی در شمال، صربستان در غرب و ترکیه و یونان در جنوب همسایه است. پایتخت این کشور شهر صوفیه است و از شهرهای مهم آن می‌توان به پلوودیف، وارنا، روسه و بورگاس اشاره کرد. مذهب عموم مردم این کشور مسیحی ارتدوکس است و ۹ درصد از آنها مسلمانند. برای معاوضه یورو یا دلار با «لوا»، پول رایج بلغارستان‌، هرگز با افراد عادی درون خیابان‌ها معامله نکنید‌. این کار علاوه بر اینکه غیر قانونی است‌، ممکن است خطراتی از جمله کیف قاپی برای شما به همراه داشته باشد. به ویژه به هموطنان ترک زبان توصیه می‌شود‌ هنگام مواجهه با چنین دلالانی که ترک زبان هستند‌، محتاط باشند. اغلب چنین افرادی ممکن است علاوه بر معاوضه پول پیشنهاد فروش مواد مخدر کنند. اما مطمئن باشید که به دنبال سوء استفاده از اعتماد شما و کلاه‌گذاری هستند. البته این مساله در مورد همه ملیت‌ها صادق است‌، به عنوان مثال طبق توصیه اکثر ایرانی‌ها‌، در استانبول هرگز به افرادی که به عناوین مختلف خود را به شما نزدیک می‌کنند‌، اعتماد نکنید، آنها فقط به فکر تیغ زدن شما هستند. هرگز تنهایی سفر نکنید، به‌خصوص به مناطق شهری یعنی جاهایی که مردم عادی هستند و توریست‌ها کمتر دیده

می‌شوند. پس از استقرار در هتل‌، برای روزهای بعد برنامه‌ریزی کنید. اگر می خواهید هزینه کمتری بابت گشت و گذار بپردازید‌، سعی کنید از تورهای بومی همان‌جا استفاده کنید‌، آنها راهنمای انگلیسی زبان هم دارند. تورهایی که خود موسسه‌ها برگزار می‌کنند‌، معمولا بسیار گران قیمت تر از تورهای آژانس‌های بلغاری است.

ایمنی و امنیت

۱ - جرایم کوچک و خیابانی نظیر کیف‌قاپی و جیب‌بری معمول بوده و این موارد اغلب توسط کودکان انجام می‌گیرد. ضمن رعایت جوانب احتیاط باید مراقب اشیای ارزشمند و مدارک مسافرتی خود باشید.

۲ - با توجه به وقوع مواردی از زورگیری و سرقت همراه با خشونت از تردد در مکان‌های

کم رفت‌و‌آمد خصوصا در شب و در محل‌های بدون چراغ اجتناب کنید.

۳ - سرقت اتومبیل حتی از پارکینگ هتل‌های بزرگ محتمل است و مسافران ایرانی لازم است در این رابطه اقدامات ایمنی نظیر قفل اتومبیل را رعایت کنند. همچنین باید مطلع باشید که درصورت سرقت اتومبیل اجاره‌ای از شما، لازم است قبل از خروج از این کشور کلیه هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید.

۴ - هرگز وسایل و اشیای ارزشمند خودرا در داخل اتومبیل رها نکنید.

۵ - به هیچ وجه خوراکی یا آشامیدنی (مثل قهوه) را از افراد ناشناس قبول نکنید.

مواردی گزارش شده که سارقین پس از بی هوش کردن اتباع خارجی پول و مدارک آنها را به سرقت برده‌اند.

قوانین وآداب و رسوم

۱ - قوانین این کشور در رابطه با جرائمی نظیر حمل یا استعمال داروهای ممنوعه و از جمله مواد مخدر و روان‌گردان بسیار سخت‌گیرانه است.

۲ - برای رانندگی در بلغارستان باید گواهینامه ملی این کشور یا گواهینامه بین‌المللی (I D P) در اختیار داشته باشید.

۳ - به علت عدم قرارداد انتقال محکومین به حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضایی این کشور به زندان محکوم شود، باید دوران محکومیت خود را در زندان‌های محلی سپری کند.

۴ - چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محلی بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محلی را نمی‌دانید، از امضای هرگونه اوراق و اسناد خودداری کنید. شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور بلغارستان است.

شرایط ورود و خروج

۱ - لازم است در زمان ورود به این کشور اظهارنامه ارزی را که دراختیار شما قرار داده‌اند، به دقت تکمیل کنید.

این اظهارنامه باید توسط مامورین فرودگاه مهر شود تا در زمان خروج دچار مشکل نشوید.

بهداشت

۱ - بنابراعلام سازمان بهداشت جهانی امکان ابتلا به بیماری‌های زیر در این کشور وجود دارد:

_هپاتیت A

_تب تیفوئید

۲ - توصیه می‌شود در صورت سفر به این کشور از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده کنید. بیمه‌های موجود تنها برای موارد پیش‌بینی نشده بوده و نمی‌توان از تسهیلات آن برای درمان بیماری‌های خاص بهره برد.

۳ - لازم است قبل از سفر به این کشور کنترل کنید که واکسن‌های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید. همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری‌های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع A و B واکسینه کنید.

۴ - با توجه به وجود بیماری‌های مسری نظیر هپاتیت B و ایدز، لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز کنید.

۵ - در تهیه خوراک و آب مناسب (ترجیحا آب بسته‌بندی) دقت کنید.

سایر موارد

۱ - خرید با پول این کشور و همچنین دلار و یورو انجام می‌شود.

۲ - اتوبوس‌ها، ترن‌ها و سایر وسایل نقلیه عمومی ارزان ولی شلوغ است. باتوجه به امکان تحمیل هزینه‌های مضاعف توسط رانندگان به مسافرین فقط از تاکسی‌های آرم‌دار استفاده کنید.

۳ - در بدو ورود به این کشور چنانچه در صوفیه اقامت کردید، سعی کنید در اولین زمان ممکن آدرس نمایندگی ایران را که به همین منظور در اختیار شما قرار گرفته است، پیدا کنید تا در صورت وقوع حادثه یا نیاز به مراجعه، دچار مشکل نشوید.