دنیای امروز کم‌کم درحال خارج شدن از روزمرگی است و به سمت فضایی مملو از عجایب دیجیتالی و استفاده‌های هوشمند از وقت و انرژی پیش می‌رود. تجربه زندگی در این فضا به ما یادآوری می‌کند که زندگی گذشته با امکانات محدودش دیگر کمرنگ شده و حالا می‌توانیم دستمان را دراز و بهترین امکانات را دور خودمان جمع کنیم تا از خستگی روزمره رها شویم. برای درک بهتر این نوع از زندگی در ادامه با برخی از شگفتی‌های زندگی دیجیتالی که چنین فضایی را ایجاد می‌کنند، آشنا می‌شوید.

تماس تلفنی با انگشت

زندگی قرار است آنقدر ساده و راحت شود که شما با اشاره انگشتتان بتوانید تماس تلفنی‌تان را برقرار یا قطع کنید. به کمک یک دستبند هوشمند به نام Sgnl شما می‌توانید با انگشتان دست خود تماس تلفنی برقرار کنید. این طور که مشخص است طرح توسعه این دستبند هوشمند وارد مرکز Kickstarter شده است و پس از رسیدن آن به تولید انبوه و زمانی که آن را به مچ دست می‌بندید، می‌توانید با انگشتان خود تماس تلفنی برقرار کنید یا اینکه به تماس‌ها پاسخ دهید.

در طرح مربوط به این دستبند گفته شده که این گجت دارای یک سیستم هوشمند لرزاننده مخصوص پوست است که با فناوری ارتباطی بلوتوث ترکیب شده است. دستبند قادر است از طریق بلوتوث سیگنال‌های صوتی را از گوشی هوشمند دریافت کند. زمانی که این سیگنال‌ها دریافت شد، لرزش‌های کوچک را در دست شما ایجاد می‌کند از این طریق می‌توانید با قرار دادن انگشت در کنار گوش و دهان، تماس صوتی را برقرار کنید. زمانی که انگشت دست در کنار گوش قرار می‌گیرد، لرزش‌ها منعکس می‌شوند و صدا به گوش شما می‌رسد. این طرح به‌صورت اولیه ارائه شده است و با این وجود کارشناسان در نمونه اولیه ساخته شده از این دستبند موفق شدند صدا را به کمک انگشتان دست به راحتی منتقل کنند. دستبند هوشمند Sgnl از باتری پلیمری لیتیومی استفاده می‌کند که قادر است تا 500 بار شارژ شود. سازندگان این گجت هوشمند می‌گویند که کاربران باید هفته‌ای یک بار این دستبند را شارژ کنند. برای نمونه اولیه Sgnl یک اپلیکیشن موبایلی ساخته شده است که در آن می‌توان پنج شماره تلفن اصلی را هماهنگ کرد تا با انگشتان دست شما سازگار شوند.

دید 360 در دوربین‌های امنیتی

تا به امروز، دوربین‌های امنیتی خانگی با یک مشکل قدیمی مواجه بوده اند؛ نقطه کور. اما به تازگی دوربین امنیتی جدیدی معرفی شده است که کاربران را از نصب دوربین‌های بیشتر بی‌نیاز می‌سازد. دوربین امنیتی خانگی UFO محصول شرکت اسمانوز دارای یک لنز دیدماهی HD است که سه حالت دید را امکان‌پذیر می‌سازد: حالت دید پرنده ۳۶۰ درجه در صورت نصب روی سقف، حالت دید پانوراما ۱۸۰ درجه با تصحیح خودکار در صورت نصب روی سطوح افقی و در نهایت دید چهارگانه ۹۰ درجه عادی. اسمانوز UFO امکان دید در شب را برای کاربر فراهم کرده و به حسگر داخلی تشخیص حرکت مجهز شده است.

بر همین اساس، این دوربین امنیتی قادر است به‌طور مداوم حتی در شرایط نور کم به تصویربرداری خود ادامه داده و هنگام اتصال به شبکه وای فای خانگی در صورت تشخیص حرکت مشکوک برای کاربر هشدار ارسال کند. میکروفن و بلندگوی داخلی این دوربین امنیتی نیز امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین کاربر و به‌عنوان مثال حیوان خانگی وی را فراهم می‌کند. یک اپلیکیشن اختصاصی نیز نظارت از راه دور بر محیط خانه و گرفتن عکس در صورت نیاز را امکان‌پذیر می‌کند.

ساعتی که با حرکت مچ دست کنترل می‌شود

با ساعتی روبه‌رو هستید که می‌تواند حرکات مچ دست شما را بخواند و اطلاعاتش را پردازش و دستور شما را اجرا کند. این ساعت هوشمند WristWhirl نام دارد که به معنای چرخش مچ دست است. کار با ساعت هوشمند WristWhirl با مشت کردن انگشتان دست آغاز می‌شود و تشخیص حرکات به وسیله سنسور لرزش المنت دار که در بند این ساعت قرار گرفته است صورت می‌گیرد. این حسگر لرزشی، به 12 حسگر مجاورتی مادون قرمز که در بند ساعت تعبیه شده‌اند نیرو می‌دهد. تاکنون این ساعت هوشمند مورد آزمایش قرار گرفته و افرادی که در تست آن شرکت کردند توانستند با موفقیت و تنها با ترسیم شکل‌هایی در هوا با انگشتان به امکانات مختلف این ساعت دسترسی پیدا کنند. به‌عنوان مثال آزمایش‌کنندگان با حرکات دست خود توانستند کارهایی مانند پخش موسیقی یا بازی‌های ویدئویی را انجام دهند. فناوری جدید ساعت هوشمند WristWhirl در 19 اکتبر سال جاری و در جریان برگزاری سمپوزیوم عملکرد رابط کاربری ACM ارائه خواهد شد.

چای هوشمند بنوشید

برای دم کردن یک لیوان چای خوب و با کیفیت و آنچه دلخواه‌تان است حالا از گجت‌ها کمک بخواهید. گجت ۴۲tea یک مکعب همراه با اپ منحصر به فرد خود است که طراحی جمع و جوری دارد و علاوه‌بر این مکعب ۴۲tea برای قرارگیری در کتری کاملا ایمن است. این مکعب از طریق سیستم بلوتوث به‌صورت وایرلس به گوشی هوشمند شما متصل می‌شود. باید چای مورد نظر خود را در محفظه مورد نظر بریزید تا این گجت از طریق اپ خود بتواند اطلاعات مربوط به چای را پردازش کند. یک مکعب نیز در قسمت بالایی محفظه مستطیلی جای گرفته است. طبق تعداد قاشق‌های چای خوری از چای مورد نظرتان، دستگاه میزان آب مورد نیاز را محاسبه می‌کند. سپس باید مکعب را داخل کتری آب انداخته تا هنگام رسیدن آب به دمای ایده آل نوتیفیکیشن دریافت کنید. به کمک این گجت در کمال راحتی، یک فنجان چای با کیفیت و مطابق مقادیر اصولی میل خواهید کرد.۴۲tea هم‌اکنون مراحل پیش سفارش خود را طی می‌کند و به‌زودی وارد بازار می‌شود.

جاروی روباتیک اما احمق

جارو شدن روباتیک خانه از جمله آرزوهای دیرینه همه ماست، اما اینکه جارویی پیدا شود که همچون دست انسان هر گوشه کثیفی را تمیز کند هم باور نکردنی است. روی این جاروی روباتیک هم چندان حساب نکنید؛ چراکه ویژگی‌هایی که از آن منتشر شده نشان می‌دهد که چندان باهوش نیست ولی خنده دار و بامزه است. موکورو اسم این جارو است و دارای ویژگی‌های جذابی است که به این توپ تمیزکننده شخصیت منحصر به فردی می‌بخشد، اما در این جاروی دیوانه روباتیک، بسیاری از کارکردهای یک جاروی روباتیک قربانی ویژگی‌های دوست داشتنی آن شده است، به‌طور مثال موکورو پشمالو و خوشرنگ است و صداهای با مزه‌ای از خود در می‌آورد. همین موضوع هم باعث می‌شود خریداران این محصول بیشتر ترجیح دهند به‌عنوان یک سرگرمی یا یک گربه اسباب بازی پشمالو این محصول را خریداری کنند تا یک جاروی روباتیک. موکورو فاقد هر نوع حسگری است که از مشخصه‌های جاروهای هوشمند است. این جارو حرکات احمقانه‌ای از خود نشان می‌دهد؛ به‌طور مثال پس از تمیز کردن یک نقطه یا پس از برخورد با دیوار به جای اینکه بر گردد و به حرکت خود ادامه دهد و بقیه نقاط را تمیز کند شروع می‌کند به انجام چرخش‌های بی‌هدف. احمق بودن این جارو تنها دلیلی است که بسیاری را وادار به پرداخت 39 دلار برای خرید آن می‌کند.

این کولر را همه جا ببرید

زمان‌هایی در طولانی‌ترین روزهای تابستان را به یاد می‌آورید که این جمله را با خودتان تکرار کرده‌اید؛ کاش می‌توانستم کولر خانه را با خودم هرجا خواستم ببرم. حالا یک استارت‌آپ جدیدترین سیستم تهویه خود را رونمایی کرده که علاوه‌بر قابل‌حمل بودن، بسیار بیش از یک کمپرسور ایجاد هوای مطبوع عمل می‌کند. زیرو بریز (Zero Breeze) ساخته شده تا محیط اطراف را با نور خود روشنایی ببخشد، با صدا و کیفیتی بالا و توسط اتصال بی‌سیم بلوتوث موزیک پخش کند و همچنین به دیگر دستگاه‌ها انرژی لازم برای فعالیت داده و در نقش یک پاوربانک قدرتمند ظاهر شود. جدیدترین سیستم تهویه قادر است تا با نیرو گرفتن از باتری قابل شارژ خود، ۵ ساعت کامل هوای مطبوع در هرجایی که آن را با خود حمل می‌کنید تولید کند.

«زیرو بریز» از تکنولوژی فشرده‌سازی دوار برای خنک کردن محیط در کنار ماده سردکننده R-۱۳۴a ساخت شرکت Dupont استفاده می‌کند. این سیستم کاملا دوست‌دار محیط بوده و برخلاف گاز استفاده شده در درصد بالایی از سیستم‌های تهویه هوا، تخریبی برای لایه اوزون ندارد. از آنجایی که این سیستم بسته است، کاربر بابت اضافه کردن ماده سردکننده با گذر زمان و کار کردن دستگاه نگرانی نخواهد داشت. خروجی «زیرو بریز» حدود هزار BTU (هر BTU معادل ۱۰۵۵ ژول) در هر ساعت عنوان شده و قادر است محیطی به اندازه ۴.۶ مترمربع را به‌خوبی تحت پوشش خود قرار دهد. برای اطلاع از توان خروجی جدیدترین سیستم تهویه کافی است بدانید که در محیطی بسته، دستگاه فضایی به اندازه ۶/ ۴ مترمربع را به درجه هوای ۷ درجه خواهد رساند که به نوبه خود بی‌نظیر است.

قابلیت دیگری که در جدیدترین سیستم تهویه یعنی «زیرو بریز» وجود دارد، توانمندی فوق‌العاده باتری آن است. با بهره بردن از باتری قابل شارژ داخلی، این دستگاه قادر است در محیط بیرون از منزل برای ۵ ساعت متوالی گرما را از شما دور نگه دارد. البته این میزان برای درجه نرمال دستگاه بوده و در صورت قرار دادن آن بر روی آخرین درجه برای گرفتن بیشترین توان خروجی، به ۵/ ۳ ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. کل دستگاه ۴ کیلوگرم وزن دارد و در ابعاد ۴/ ۴۶ در ۲/ ۱۶ در ۶/ ۹ سانتی‌متر ساخته شده است.هرچند این پروژه هنوز به واقعیت تبدیل نشده و تنها نمونه‌ای از آن در دسترس است. این استارت‌آپ با معرفی ایده خلاقانه و پتانسیل قوی پروژه خود، از سراسر دنیا تقاضای پشتیبانی مالی کرده تا بتواند به این طریق پروژه را از طرح و ایده به یک محصول واقعی و قابل خرید در بازارهای جهانی تبدیل کند. تا به امروز به کمک ۱۱۴۹ پشتیبان مالی «زیرو بریز» به پشتوانه مالی ۵۷۴,۱۱۴ دلاری دست پیدا کرده که نشان از موفقیت جهانی طرح در جلب توجه سرمایه‌گذاران دارد. با در نظر گرفتن این میزان از پشتوانه مالی می‌توان انتظار داشت که به‌زودی بتوانیم جدیدترین سیستم تهویه را از بازارهای تمامی کشورها خریداری کنیم.