سنا - معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور نخستین موافقت اصولی به ارکان یک صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان خبر داد.

دکتر «قاسم محسنی» با بیان مطلب فوق افزود: اعطای مجوز فعالیت به این صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان منوط به ارائه طرح توجیهی پروژه و تصویب آن از سوی هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار اساسنامه، امیدنامه و سایر دستورالعمل‌های صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را نهایی کرده به طوری‌که شرایط برای فعالیت این صندوق‌ها در بازار سرمایه فراهم شده است. دکتر محسنی با بیان اینکه تاکنون چند درخواست برای کسب مجوز فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون تمامی درخواست‌ها بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه درحال بررسی است تا این صندوق‌ها هر چه سریع‌تر فعالیت خود را آغاز کنند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مراحل تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: اساسنامه این کانون به سازمان پیشنهاد شده که هم‌اکنون این اساسنامه در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که قرار است عضو کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت شوند، باید نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت برسند، افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اطلاعاتی را به سازمان ارسال کرده‌اند که نواقص اطلاعات آنان مشخص و برای رفع و تکمیل مدارک به این شرکت‌ها بازگردانده شده است.دکتر محسنی گفت: تحلیلگران می‌توانند عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را که مجوز آنها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است، مورد ارزیابی قرار دهند. هر چند که بررسی علمی‌تر فعالیت آنها نیازمند به گذشت زمان است. وی از آمادگی سازمان بورس و اوراق بهادار برای بررسی و ارائه مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ خبر داد و اظهار داشت: هنوز هیچ درخواست رسمی برای اخذ مجوز این صندوق‌ها به سازمان ارسال نشده است. دکتر محسنی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در حال تنظیم و تصویب مقررات شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری است، گفت: پس از تصویب این مقررات، اعطای مجوز و نحوه نظارت بر این‌گونه شرکت‌ها قانونمند خواهد شد.