گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: پتروشیمی شیراز روز گذشته به مجمع سالانه رفت تا صاحبان سهامش درباره عملکرد سال ۹۰ شرکت تصمیم‌گیری کنند. اما این شرکت در شرایطی مجمع سالانه برگزار کرد که شاهد حضور هلدینگ نفت و گاز پارسیان در ترکیب سهامداران خود است، اتفاقی که در کنار پتانسیل‌های بنیادی، سبب شد تا سهام «شیراز» از چندی پیش در بورس تهران مورد توجه معامله‌گران قرار بگیرد، تا جایی که از ابتدای سال جاری تاکنون این سهم ۵۵ درصد بازدهی به سهامداران خود داده است. این شرکت در مجمع روز گذشته ۴۸۰ ریال سود بین سهامداران خود توزیع کرد. برگزاری این مجمع فرصتی دست داد، تا در گفت‌وگو با کیانوش کاظمی مدیرعامل پتروشیمی شیراز به بررسی آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بپردازیم. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

پتروشیمی شیراز اولین و قدیمی‌ترین واحد پتروشیمی کشور است، طرح‌های توسعه این صنعت در چه شرایطی قرار دارد؟

پتروشیمی شیراز نخستین کارخانه پتروشیمی کشور و خاورمیانه است که در سال ۱۳۳۷ در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز در نزدیکی شهرستان مرودشت احداث و در سال ۱۳۴۲ راه اندازی شد. هدف اصلی از احداث این شرکت به عنوان نخستین کارخانه پتروشیمی ایران تامین نیازهای کشور به کودهای شیمیایی ازته بود و هم‌اکنون‌ با تولید ۱۴ فرآورده مهم پتروشیمیایی با ظرفیت اسمی ۱۷۸۰۰۰۰ تن در سال، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی کشور محسوب می‌شود. پروژه طرح توسعه اوره و آمونیاک سوم به دنبال خارج ساختن واحدهای قدیمی (منطقه ۳) از چرخه تولید، احداث واحدهای جدید آمونیاک و اوره در برنامه توسعه این شرکت قرار گرفت. به همین منظور با تخصیص ۱۳ هکتار از اراضی مجتمع پتروشیمی شیراز، پس از طی مراحل مقدماتی، کارهای اجرایی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. با راه‌اندازی این طرح سالانه ۶۷۷۰۰۰ تن آمونیاک و ۱۰۷۳۰۰۰ تن اور تولید خواهد شد که نقش مهمی در تامین نیازهای کشور به کود شیمیایی اوره خواهد داشت.

لطفا درباره طرح پیشنهادی اوره و آمونیاک جایگزین منطقه یک توضیحاتی ارائه کنید؟

طرح پیشنهادی اوره و آمونیاک جایگزین منطقه یک به منظور تولید سالانه ۶۷۷ هزارتن آمونیاک و محصولات نهایی ۱۰۷۵هزار تن در سال اوره گرانول و ۷۴ هزار تن آمونیاک مایع در نظر گرفته شده است. خوراک مورد نیاز طرح سالانه۲ /۱۰ میلیون متر مکعب آب از محل سد درودزن و ۹۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از منابع گازی پارس جنوبی در نظر گرفته شده است. این طرح به منظور جایگزینی واحدهای اوره و آمونیاک منطقه یک پتروشیمی شیراز مطرح است که مصرف گاز آن ده برابر بیشتر از مصرف واحدهای اوره و آمونیاک منطقه یک است که ضرورت اختصاص منابع گازی جدید را لازم می‌کند. تجربه مدیریت پروژه و ساخت و نصب و راه اندازی واحد اوره و آمونیاک ۳ توسط مهندسین و متخصصان پتروشیمی شیراز دیگر نقطه قوت و مزیت رقابتی شرکت است. در صورت جایگزین نشدن واحدهای جدید، به واسطه عدم اتخاذ تصمیم و تصویب به موقع و عدم ارائه‌ به موقع تاییدیه‌های نهادهای مرتبط با منابع خوراک، منابع مالی و غیره..... فرصت‌های توسعه صنعتی و اشتغال در استان از بین رفته و با فرسودگی تدریجی همین امکانات عملیاتی فعلی به مرور منابع انسانی و دانشی شرکت دچار خمودی و اضمحلال خواهند شد.

با توجه به اینکه احداث واحد utility اوره و آمونیاک ۳ مراحل آغازین خود را طی می‌کند، تصویب و ارائه‌ مجوز هر چه سریع‌تر احداث واحد اوره و آمونیاک جایگزین منطقه یک، صرفه‌جویی مالی و زمانی قابل ملاحظه‌ای برای شرکت ایجاد خواهد کرد تا هم در تجمیع خطوط انتقال آب و گاز از ایستگاه‌های فعلی به مجتمع و هم در واحد نیروگاه تحت احداث ظرفیت کل در نظر گرفته شود.

آیا در صورت افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شرکت واحدهای قدیمی به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا از مدار تولید با توجه به قدمت بالای آنها خارج خواهند شد؟

با احداث طرح اوره و آمونیاک سوم واحدهای منطقه ۳ از سرویس خارج و زمین آنها به این طرح اختصاص یافت و در صورت تصویب طرح جایگزین منطقه یک واحدهای منطقه یک نیز از سرویس خارج و زمین آن به این طرح اختصاص می‌یابد.

با توجه به قیمت‌های بالای فروش محصولات شرکت در بورس کالا به نسبت بودجه سال ۹۱ آیا بازنگری در بودجه و تعدیل مثبت شیراز ضروری نیست؟

بودجه امسال با توجه به افزایش هزینه‌ها به ویژه حامل‌های انرژی و همچنین اجرای مرحله دوم طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها نیاز به بررسی دارد.

آیا شرکت در مورد تامین نیاز داخلی تعهدی دارد؟

پتروشیمی شیراز براساس برنامه تنظیمی و ابلاغی شرکت ملی صنایع پتروشیمیNPC نسبت به انجام تعهدات داخلی خود اقدام و در سال‌های گذشته همواره بیش از تعهدات ابلاغی محصول تحویل بازار داخل کرده است.

وضعیت صادرات شرکت چگونه است؟ با توجه به حجم بالای صادرات شرکت آیا ارز دریافتی با نرخ آزاد تسعیر می‌شود؟

در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۱۰ هزار تن اوره صادر و برای سال جاری صادرات ۳۰۰ هزار تن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ارز حاصل از صادرات به تامین بودجه‌های طرح اوره و آمونیاک ۳ اختصاص می‌یابد.

آیا طرح اوره و آمونیاک شرکت در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد؟ دورنمای بازار اوره و آمونیاک را چگونه می‌بینید؟

پیش‌بینی می‌شود طرح اوره و آمونیاک ۳ در نیمه اول سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری برسد. بازار مصرف و تقاضا روند افزایشی را نشان می‌دهد؛ هرچند که وجود پروژه‌های در حال اجرا به ویژه در منطقه خاورمیانه، چین و هندوستان در آینده ممکن است حاشیه سودآوری بالایی، که واحدهای موجود قدیمی در سنوات گذشته تجربه کرده‌اند، را برای واحد‌های جدید‌الحداث فراهم نکند، اما در هر حال برگشت سرمایه حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد در خاورمیانه در افق ۱۵ ساله وجود خواهد داشت.

وضعیت متانول شرکت در چه شرایطی است؟

اولین واحد تولید متانول در کشور در سال ۱۳۶۹ در این مجتمع آغاز به کار نمود. ظرفیت اسمی واحد متانول شرکت پتروشیمی شیراز ۲۵۵ تن در روز معادل ۸۴ هزار تن در سال است. ساخت این واحد از سال ۶۴ شروع شد و سال ۱۳۶۹ به بهره‌برداری رسیده است.

تغییر و تحول مالکیتی پتروشیمی شیراز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این تغییرات در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باعث پویایی شرکت و تغییر مالکیت موجبات تسهیل در اتخاذ تصمیمات راهبردی شده است.