شافعی به «ایدرو» رفت

گروه صنعت و معدن - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو» در آستانه ۴۵ سالگی خود بار دیگر دچار تغییرات مدیریتی شد و در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در پکن به سر می‌برد غلامرضا شافعی، وزیر اسبق صنایع و نیز تعاون را به جای مجید هدایت به ریاست هیات عامل ایدرو منصوب کرد. شافعی، بیستمین رییس سازمان گسترش از زمان تاسیس این سازمان تاکنون محسوب می‌شود. با این حکم مهدی غضنفری «ایدرو» بار دیگر تغییر مدیریت می‌دهد به این ترتیب این سازمان طی ۴۵ سال شکل‌گیری‌اش به طور متوسط هر دو سال یک بار با یک رییس جدید رو به رو شده است.

به نظر می‌رسد مدیریت قبلی با سیاست‌ها و برنامه‌های وزیر هماهنگ نبوده با این حال هدایت تلاش کرد که در حوزه‌های فن‌آوری، صنایع های‌تک و همچنین صنایع استراتژیک مانند صنایع حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت گیرد. خبرگزاری «ایسنا» الحاق برخی واحدهای در حال فروپاشی مانند نیشکر هفت تپه و نساجی قائم‌شهر به «ایدرو» را از جمله نقاط قوت دوران مدیریت هدایت ارزیابی کرده است.

شافعی در حالی به ریاست «ایدرو» رسید که معتقد است: سیاست‌های دستوری در اقتصاد جواب نمی‌دهد. وی در این خصوص با اشاره به تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر صنعت سیمان گفته بود: صنعت سیمان، با افزایش قیمت‌های انرژی، شاهد چیزی حدود ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت بوده است. با این حال، دولت حدود یک سال این افزایش قیمت را نادیده گرفت تا سرانجام تولیدکنندگان اعتراض کردند و بعد هم دولت مجبور به مماشات شد.

وی معتقد است: اخیرا شاهد افزایش قیمت ۱۷درصدی سیمان بودیم، اما باز هم جمع جبری این افزایش‌ها به ضرر تولیدکننده است و این در حالی است که افزایش قیمت‌ها، همچنان به افزایش تورم دامن می‌زند.

او که سمت‌هایی چون ریاست سازمان صنایع ملی ایران، معاونت وزیر معادن و فلزات، وزیر صنایع، معاون سازمان برنامه و بودجه، وزیر تعاون، مشاور رییس‌جمهور و سفیر سابق ایران در روسیه را در کارنامه خود دارد در باب هدفمندسازی یارانه‌ها نیز چنین می‌گوید: «من با اینکه انرژی به قیمت خودش فروخته شود مخالفتی ندارم، اما نحوه عمل در هدفمندسازی یارانه‌ها درست نبود.»

از شافعی به عنوان چهره‌ای مجرب و آگاه به مسائل تولید یاد می‌شود و همین ویژگی او احتمالا موجب تحول ساختاری در یکی از مهم‌ترین نهادهای صنعتی تولیدی وابسته به دولت خواهد شد.