آغاز طرح ضربتی مقابله با استخدام غیرمجاز کارگر خارجی

دستورالعمل اجرایی گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین اعلام شد.

بر اساس ماده ‌۲‌ دستورالعمل اجرایی گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین، یارانه تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های مشمول این دستورالعمل تابعی از سه عامل موضوع‌، منطقه و زمان است. جزئیات دستورالعمل پرداخت یارانه به بنگاه‌های کارآفرین اعلام شد

دستورالعمل اجرایی گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس ماده ‌۲‌ دستورالعمل اجرایی گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین، یارانه تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های مشمول این دستورالعمل تابعی از سه عامل موضوع‌، منطقه و زمان است.

بر اساس ماده ۳، چنانچه طرح متقاضی بنا به تایید کار گروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان بر اساس تعهدات اولیه و طی زمان مشخص شده‌، موضوع مواد این دستورالعمل به اتمام برسد آنگاه حداکثر ۱۵‌درصد از سهم تسهیلات بانکی از طریق انتقال وجوه توسط دولت به حساب مشترک با بانک عامل به عنوان یارانه سود و کارمزد تسهیلات موضوع ماده ۵ تلقی شده و از حساب تعهدات متقاضی کسر خواهد شد.

بر اساس ماده یک این آیین‌نامه دامنه شمول طرح‌های موضوع این دستورالعمل عبارتند از: طرح‌های جدید‌، طرح‌های نیمه‌تمام و طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های موجود.

این گزارش می‌افزاید‌: حداکثر تسهیلات مشمول این دستورالعمل برای هر طرح ۱۰‌میلیارد ریال تعیین می‌گردد.

بنابراین گزارش، منظور از طرح زودبازده در این دستورالعمل ماده ۴ طرحی است که مدت زمان اجرای آن کمتر یا برابر ۲۴ ماه باشد.

براساس ماده ۵ دستورالعمل هیات‌‌وزیران اولویت‌های موضوعی این دستورالعمل با توجه به اهداف ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی‌، عبارتند از: موضوع فعالیت‌، تعاونی بودن‌، کارآفرینی‌، سرانه ایجاد اشتغال و سهم آورده متقاضی‌.

میزان یارانه موضوعات مذکور همچنین عبارتند از فعالیت در بخش کشاورزی تا ۴‌درصد تسهیلات اعطایی‌، فعالیت در بخش صنعت و معدن تا ۵/۳‌درصد تسهیلات اعطایی‌، فعالیت در بخش خدمات تا ۲‌درصد تسهیلات اعطایی (در‌‌ خدمات آموزشی تا ۴‌درصد)، تعاونی بودن طرح یک‌‌درصد تسهیلات اعطایی‌، کارآفرینی و اشتغال و صادراتی بودن تولیدات تا ۳‌درصد تسهیلات اعطایی‌.

این گزارش حاکی است‌، میزان یارانه مرتبط با ویژگی‌های مناطق محل اجرای طرح‌ها بر‌اساس آخرین مصوبات هیات‌‌وزیران در خصوص توسعه‌یافتگی مناطق محاسبه و اعمال می‌گردد.

این محاسبه در اجرای طرح‌های اقتصادی در روستاها و دهستان‌های نقاط کمتر توسعه یافته ۴‌درصد‌، در مراکز بخش‌ها و شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته ۳‌درصد‌، در مراکز استان‌های کمتر توسعه یافته یک‌درصد و در روستاها و دهستان‌های غیر‌شهرستان‌های مرکز استان در مناطق برخوردار ۲درصد و در روستاها و دهستان‌های شهرستان‌های مراکز استان یک‌درصد خواهد بود.

بنابر این گزارش، به ازای هر ۱۰‌درصد افزایش در میزان آورده‌، متقاضی از یک‌درصد افزایش یارانه موضوع ۳ این دستورالعمل حداکثر تا ۳‌درصد برخوردار می‌شود.

چنانچه مجموع امتیازات متقاضی به صورتی باشد که یارانه دولت در طرح متقاضی به ۱۵‌درصد نرسد‌، به ازای هر ۱۰‌درصد زمان تسریع در انجام طرح نسبت به کل زمان استاندارد اجرای طرح (مصوب دستگاه اجرایی ذی‌ربط) یک‌درصد به سهم یارانه دولت اضافه می‌شود.

موسسات زودبازده در ساماندهی بازار کار نقش موثری دارند

مرتضی تمدن، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا»، به ارزیابی از ضرورت تشکیل موسسات زودبازده کارآفرین و نقش آنها در توسعه اقتصادی پرداخت و گفت: آن چیزی که به موسسات کارآفرین و زودبازده هویت می‌بخشد نظام اقتصادی حاکم بر کشور است، اگر نظام اقتصادی سالمی بر کشور حاکم باشد این موسسات کوچک هم می‌توانند عملکرد سالمی داشته باشند، در غیر این صورت وجود روابط ناسالم اقتصادی، موسسات زودبازده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و دچار زد و بندها، دلال‌بازی‌ها و برخی روابط اقتصادی زیرزمینی می‌شوند.

وی ادامه داد: گاهی ملاحظه می‌شود به جای آن که این موسسات به بنگاه‌های فعال کارآفرین تبدیل شوند به اتاق‌هایی برای برخی بده‌بستان‌ها و دلال بازی‌ها مبدل می‌شوند و این مساله نشات گرفته از یک فضای ناسالم اقتصادی در کشور است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس، در رابطه با نقش دولت در احیای این موسسات و حفظ آنها، اظهار کرد: دولت می‌خواهد ابتدار کار و اشتغال را به وجود بیاورد و پس از آن موسسات و بنگاه‌های کوچک زودبازده را ساماندهی کند، ولی در بعد کنترل و نظارت هیچ اطلاعی نداریم که چه میزان روی این موسسات و عملکرد آنها نظارت می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با طرح این پرسش که موسسات کوچک و متوسط زودبازده به چه شکلی کنترل و نظارت خواهند شد، افزود: اگر احساس می‌کنیم این بنگاه‌ها موثر عمل نمی‌کنند یا دچار ایراد و اشکال هستند، به دلیل مهیا نبودن فضای تولید و اشتغال و کارآفرینی در کشور است.

تمدن با اشاره به عملکرد مثبت بسیاری از موسسات زودبازده، گفت: اگر فضای اشتغال و کار در آینده دچار مشکل شود باید منتظر باشیم که این بنگاه‌ها به سمت فعالیت‌های ناسالم و غیر مولد بروند تا هزینه‌های خود را به نوعی جبران کنند.

وی نفس تشکیل موسسات زودبازده را مثبت خواند و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کاهش تصدیگری‌های دولت، تقویت و فعال کردن بنگاه‌ها و موسسات کوچک و زودبازده است، یعنی بدون آن که یارانه‌ای از جانب دولت بگیرند به کمک دولت بشتابند و در امر کارآفرینی و ساماندهی بازار کار موثر باشند، زیرا این موسسات تابع قانون کار و شرایط اقتصادی و نگرش دولت به تصدیگری‌های خود هستند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس، با اشاره به اعطای وام‌های کارآفرینی به موسسات کوچک زودبازده، اظهار کرد: باید دید که تزریق این وام چه اثراتی در جامعه دارد و نتایج اعمال اصلاحات در کانون کار و نظارت و کنترل بر بنگاه‌های اشتغالزا چه خواهد بود.