سود و زیان خرید خودروهای دست دوم

مسلما ترجیح برخی از مشتریان، خرید خودروهای صفر است اما در عین حال هم‌اکنون بازار دست دوم‌ها رونق بیشتری نسبت به خودروهای صفر دارد؛ چراکه بسیاری از مشتریان خودرو کارکرده را به لحاظ قیمتی مقرون به‌صرفه‌تر می‌دانند. در این میان اما خرید و فروش خودروهای دست‌دوم براساس معیارهای خاصی صورت می‌گیرد که کار را برای خریدار و فروشنده مشکل می‌کند.

انتخاب نوع خودرو در بازار بسیار مهم است؛ چراکه برخی از خودروها با اقبال کمی در بازار روبه‌رو بوده و افت قیمت بالایی در هنگام فروش دارند و برخی دیگر نیز همانند پول نقد بوده و به سرعت خرید و فروش می‌شوند. خودروهایی که در بازار طرفداران زیادی ندارند یا از نظر ظاهری جذاب نیستند یا اینکه خودروهای پراستهلاکی هستند. به این ترتیب خودروهایی را که بازار دست‌دوم مناسبی ندارند و با افت قیمت زیادی روبه‌رو هستند می‌توان با قیمت‌های مناسب خرید که این موضوع می‌تواند تا حدودی به نفع متقاضیان این خودروها باشد، اما اگر خریدار قصد فروش خودرو را داشته باشد ‌باید زمان زیادی را صرف کند تا خودرو خود را به فروش برساند. در این بین برخی از خودروها در بازار به اصطلاح طالب زیاد دارند و خرید و فروش آنها به سرعت انجام می‌گیرد این خودروها کمترین افت قیمت را داشته و در برخی مواقع نیز به دارندگان خود سود می‌رسانند.

از خودروهایی که در بازار با اقبال خوبی روبه‌رو هستند می‌توان به پراید، پژو۲۰۶، ریو و تندر ۹۰ اشاره داشت و خودروهایی همچون لیفان۵۲۰ و پژو پارس و ۴۰۵ نیز با افت قیمت زیادی همراه خواهند بود. خودروهایی که مصرف سوخت کمی دارند نیز در بازار موفق‌تر از دیگر خودروها هستند. نکته دیگر اینکه خودروهای ردیف قیمتی ۵۰ میلیون تومان به بالا با گیربکس دستی طرفدار زیادی ندارد و با افت قیمت بالایی به فروش می‌رسند؛ چراکه در بازار بالای۵۰ میلیون تومان بیشتر افراد به‌دنبال خودروهایی با گیربکس اتوماتیک هستند. بر این اساس مشتریان خودروهای دست‌دوم برای خرید یک خودرو بر موضوعات متعددی تمرکز دارند؛ موضوعاتی که میان مشتریان مختلف مشترک است؛ موضوعاتی همچون میزان کارکرد یا تمیزی بدنه خودرو. به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار خودروهای دست‌دوم هرچه خودروی دست‌دوم سرحال‌تر و دارای کارکرد کمتری باشد، خریداران خودرو بیشتر رغبت به خرید آن دارند. یکی از موضوعات مهم برای خریداران خودرو براساس توان مالی برای خرید خودرو دست دوم، برند شرکت خودروساز است.

هرچه کمپانی خودروساز موفق‌تر باشد به معنی آن است که خودرو از نظر کیفیت، امنیت و تامین قطعات و خدمات پس از فروش قابل‌اتکاتر است و از استانداردهای بالاتری برخوردار است. به این ترتیب نوع برند و لوگو نزد مردم دنیا ارزش بسیار بالایی دارد؛ در ایران نیز هر چند عمده خرید و فروش‌ها در بازه قیمتی زیر ۴۰ میلیون تومان صورت می‌گیرد؛ اما بسته به نوع خودروهایی که در بازار وجود دارد، مشتریان به این موضوع اهمیت می‌دهند. اما در بازار خودروهای وارداتی این موضوع برای مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه خودروهای دست‌دوم کمپانی‌های معروف از افت قیمت کمتری برخوردار هستند. موضوع مهم دیگر برای خریداران خودرو دست‌دوم کارکرد کم آن است. کیلومتر کارکرد خودرو از این رو اهمیت دارد که هرچه خودرو کمتر کار کرده باشد قطعات آن کمتر آسیب دیده‌اند.

در این مورد، داوود اسماعیلی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت کارکرد خودرو می‌گوید: هرچه کارکرد خودرو بالاتر برود برخی از قطعات فرسوده شده و باید تعویض شود؛ بنابراین خریدار خودرو مبلغی را بابت خرید قطعات فرسوده پرداخته که این قطعات باید تبدیل به ضایعات شده و با پرداخت مبلغی قابل‌توجه قطعه نو جایگزین شود؛ بنابراین خریدار رغبت کمتری برای خرید این خودروها دارد. وی ادامه می‌دهد که در کیلومترهای بالا به سرویس‌های دوره‌ای خودرو نزدیک می‌شویم که هزینه‌های زیادی را برای خریدار خودرو دست‌دوم در بردارد. بنابراین کیلومتر کارکرد خودرو دست‌دوم هنگام خرید توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. بعد از این موارد، رنگ خودرو ملاک بسیار مهمی برای خریداران خودرو دست‌دوم است، در بازار ایران رنگ‌هایی همچون سفید و مشکی و البته نوک مدادی با اقبال خوبی مواجه هستند و طرفداران زیادی دارند که در این میان رنگ سفید بیشترین طرفدار را دارد. با وجود این اسماعیلی معتقد است، صرف‌نظر از سلیقه شخصی افرادکه قابل‌اهمیت است در انتخاب رنگ خودرو توجه داشته باشیم رنگی را انتخاب کنیم که فرورفتگی‌ها و خط و خش‌ها را کمتر نشان دهد.

رنگ‌های تیره در خودروهای کارکرده و دست‌دوم خش و خط و موج‌ها و فرورفتگی‌ها و خوردگی‌ها را واضح‌تر نشان می‌دهند. اما رنگ‌های روشن مثل سفید این‌گونه مشکلات در خودرو دست‌دوم را کمتر عیان می‌کنند. موضوع مهم دیگر برای خریداران خودرو این است که آنها تمایل به خرید خودرویی دارند که سابقه تصادف را در کارنامه خود نداشته باشد. فروشندگان خودرو کارکرده باید دقت داشته باشند که در صورت داشتن تصادف، قیمت خودرویشان موقع فروش دچار افت می‌شود. اهمیت این موضوع در میزان ضربه، رنگ‌شدگی و زدگی خودرو است. بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند، خودرویی را خریداری کنند که سالم باشد. در این میان اما رنگ‌شدگی بدنه خودرو در قیمت آن تاثیر فراوانی دارد. اگر یک خودرو فاقد رنگ‌شدگی باشد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد، اما رنگ‌شدگی نیز قواعد خاصی را دارد. خودروهایی که رنگ شدگی آنها به در‌های جانبی یا گلگیر خلاصه شود راحت‌تر فروش می‌روند.

داوود اسماعیلی می‌گوید نقاطی همچون در موتور و در صندوق و سقف حساس بوده و افراد کمی این ریسک را می‌پذیرند که این‌گونه خودرو‌ها را خریداری کنند، او همچنین در مورد نقش تصادفی بودن خودروی دست‌دوم در افت قیمت آن می‌گوید در تصادفات از جلو یا عقب شاسی خودرو آسیب دیده و بالطبع جلوبندی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد از این رو ممکن است مشکل لاستیک‌سایی به‌وجود آید که در برخی مواقع نیز به هیچ‌وجه قابل‌حل نیست. وی می‌گوید: اگر سقف رنگ‌شدگی داشته باشد ممکن است خودرو چپ شده باشد که در این‌ صورت هندلینگ خودرو پایین آمده و سر پیچ‌ها خودرو از خود عملکرد مناسبی به نمایش نمی‌گذارد.