گروه بورس- سردار خالدی: دادوستدهای دیروز بازارهای فرابورس در حالی با صف خرید پتروشیمی‌ها و ساختمانی‌ها رو‌به‌رو بود که سهام گروه قندی‌ برخلاف روزهای ماقبل روز خوبی را پشت سر نگذاشت.

به گزارش خبرنگار ما، دادوستدهای دیروز گروه معاملات شیمیایی و پتروشیمی فرابورس همانند پتروشیمی مارون و زاگرس به تبع گزارش‌های منتشر شده در خصوص نرخ خوراک و نرخ تسعیر ارز با صف خرید مواجه شده بود، البته برخی گمانه زنی‌ها نیز از حضور پتروشیمی خراسان تا ۱۰ روز دیگر در فرابورس خبر می‌دهد. دیروز همچنین سهام گروه ساختمانی همانند پتروشیمی‌ها با صف خرید رو به رو شد که مهم‌ترین آنها باغمیشه، مسکن تهران و آ.س.پ بود.
با پیشروی گروه‌های پتروشیمی و ساختمانی در بازار دیروز برخلاف روزهای ماقبل که گروه قندی وضعیت مناسبی داشتند، شرکت‌های این گروه با کاهش استقبال خریداران به حاشیه رفتند و با کاهش حجم مبادلات همراه بودند.
در بازار دیروز همچنین سهام ذوب آهن اگرچه صف خرید یا فروشی برای آن تشکیل نشد، اما فشار فروش روی آن بیشتر احساس می‌شد، این در حالی است که ذوب‌آهن اصفهان با بیشترین حجم و ارزش مبادلات روبه‌رو بود و قیمت نهایی سهام آن با ۱۷ ریال (معادل ۵۳/۰درصد) افزایش نسبت به روز ماقبل رو‌به‌رو بود. بیشترین حجم معاملات بعد از ذوب آهن، به ترتیب برای نمادهای بانک دی و حکمت ایرانیان و کویر تایر بود.
در مجموع در معاملات دیروز بازارهای فرابورس، 35 میلیون اوراق در 10 هزار و 329 نوبت میان سهامداران خرید و فروش شد که ارزش آن به 218 میلیارد ریال رسید. در میان شرکت‌های فرابورسی، جابه‌جایی 9 میلیون سهم ذوب‌آهن به ارزش 5/28میلیارد ریال باعث شد این شرکت بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهد. در عین حال در میان سایر شرکت‌ها؛ افرانت با معامله 200 سهم کمترین حجم معاملات را از آن خود کرد، این در حالی است که سهام این شرکت با افزایش 9/0درصدی رو به رو شد و قیمت هر سهم آن به 17هزارو 826ریال رسید.
از سوی دیگر ۴ شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، بیشترین رشد قیمت را در میان سایر شرکت‌ها داشتند و بیشترین کاهش قیمت نصیب شرکت‌های بیمه سامان، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، قند شیروان قوچان و بجنورد و ارتباطات سیار ایران شد.
همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد گواهی سپرده انصار با 25هزار و 890 برگه، اجاره مپنا با 6 هزار و 140 برگه و اجاره امید با 5 هزارو 350برگه داشتند.
هلدینگ خاورمیانه (میدکو) نیز به مانند بزرگان فرابورس با صف خرید رو‌به‌رو بود. دیروز مدیریت فرابورس اطلاعیه‌های جداگانه‌ای صادر کرد که لازم بود فعالان به آن توجه کنند. براین اساس، طبق پیام ناظر بازار با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران با نماد معاملاتی «ثترانح۱» نماد معاملاتی این شرکت در پایان معاملات دیروز متوقف شد.
همچنین نماد معاملاتی اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اسفند‌ماه سال 1391 (تسه 9112)، در بازار عادی با محدودیت دامنه نوسان 5 درصدی قیمت گشایش یافت.