دوربین آی‌فون پیکسل را پشت سرگذاشت

آی‌تی‌ایران: با آغاز فروش آی‌فون ۸ و آی‌فون ۸ پلاس، وب‌سایت DxOMark سریعا سراغ آنها رفته و قبل از هر چیزی لنز دوربین‌های این دو آی‌فون تازه وارد را آزمایش کرده است. حال نتایج منتشر شده از این وب‌سایت نشان می‌دهد که این دو آی‌فون پس از طی کردن مراحل تست، در رده‌های اول و دوم بهترین اسمارت‌فون‌های دنیا از حیث کیفیت و قدرت دوربین قرار گرفته‌اند. تا قبل از تست دوربین این دو آی‌فون، گوگل پیکسل رتبه اول دنیا را در اختیار داشت و سپس اچ‌تی‌سی U۱۱ هم از آی‌فون ۷ پلاس گذشت و به صورت مشترک کنار پیکسل قرار گرفت.

پیکسل تا قبل از عرضه اچ‌تی‌سی U۱۱ یکه‌تاز این جدول بود. U۱۱ با ثبت نمره میانگین ۹۰ در چند ماه اخیر در کنار پیکسل در رده اول قرار داشت. با این حال، آی‌فون ۸ پلاس با ثبت نمره میانگین ۹۴ توانست گوگل پیکسل را پشت سربگذارد و به رده اول صعود کند. آی‌فون ۸ هم با کمی اختلاف و نمره ۹۲ در رده دوم قرار گرفته است. آی‌فون ۸ در بخش عکسبرداری موفق شده نمره عالی ۹۶ را کسب کند و در بخش فیلمبرداری هم نمره ۸۹ را کسب کرده که با نمره U۱۱ برابری می‌کند اما با این وجود از نمره ۹۱ پیکسل کماکان پایین‌تر است. آی‌فون ۸ پلاس قادر است تصاویری با کیفیت خارق‌العاده ثبت کند و البته در بخش ثبت تصاویر پرتره هم فعلا بی‌رقیب است. دوربین این گوشی تقریبا در تمامی بخش‌ها موفق شده بهترین نمره را به‌خود اختصاص دهد و به لطف وجود نرم‌افزار پیشرفته، توانایی ثبت تصاویر HDRبا بالاترین کیفیت ممکن را هم دارد.

ضمنا دوربین این گوشی از لحاظ زوم، نداشتن لرزش در حین فیلمبرداری، پردازش رنگ‌ها و همچنین تشخیص چهره در محیط‌های روشن هم از دیگر اسمارت‌فون‌ها عملکرد بهتری داشته است. آی‌فون ۸ نیز موفق شده بالاترین عملکرد در بین اسمارت‌فون‌ها دارای لنز پشتی تکی را به خود اختصاص دهد. البته عملکرد خوب دوربین این گوشی هم به‌دلیل شباهت عملکرد آن به لنز آی‌فون ۸ پلاس است. البته آی‌فون ۸ پلاس به‌دلیل داشتن دو لنز، در بخش زوم و مات کردن پس‌زمینه سوژه‌ها توانسته نمرات بهتری را کسب کند که خیلی هم دور از انتظار نبود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، نقاط قدرت و ضعف لنز هردو آی‌فون تقریبا مشابه یکدیگر بود و هردو اسمارت‌فون در بخش زوم و ثبت تصاویر HDR توانستند عملکرد خوبی را به‌جای بگذارند. البته کمی تاخیر در فوکوس خودکار در محیط‌های دارای نور خیلی زیاد و خیلی کم نیز به‌چشم می‌خورد.