دنیای اقتصاد: نخستین جشنواره «پژوهشگران جوان اقتصاد ایران» شروع به کار کرد. این جشنواره که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشکده‌ها و موسسات آموزشی اقتصاد در تهران برگزار خواهد شد، درصدد است تا پژوهشگر نخبه اقتصاد ایران را شناسایی و به جامعه معرفی کند. متقاضیان شرکت باید کارهای پژوهشی خود را تا پایان مهر ماه به سایت جشنواره بفرستند تا در معرض داوری استادان اقتصاد قرار گیرد. در دی ماه ۱۰ نفر نهایی و در بهمن نفر برتر انتخاب خواهد شد.

ضرورت وجود جشنواره تخصصی

در نشست خبری که به مناسبت رونمایی از این جشنواره صورت گرفت، مسعود نیلی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی توضیحاتی را در مورد چرایی برپایی چنین جشنواره‌ای ارائه کرد. نیلی هدف اصلی را شناسایی و معرفی جوانان اقتصاددانی دانست که در شناخت مسائل اقتصاد ایران و ارائه راه‌حل برای آن، توانا هستند. او معتقد است که جامعه علمی اقتصاد باید زمینه را برای رشد بیشتر این جوانان مهیا کند و این جشنواره گامی در راه این هدف است. رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در این‌مورد گفت: «این ایده مطرح شد که ما یک جشنواره‌ای را برگزار کنیم که اقتصاددان‌های جوان برتر در حوزه پژوهش اقتصاد ایران را بتوانیم به جامعه علمی معرفی کنیم.» او فلسفه این کار را تشویق جوانان با استعداد به انجام کار علمی درمورد مسائل حاضر اقتصاد ایران عنوان کرد. به گفته نیلی در صورت استقبال قابل‌توجه در دوره اول، این جشنواره به یک رویداد ملی فراگیر تبدیل خواهد شد و هر سال اقتصاددان جوان برتر را معرفی خواهد کرد. استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف یکی از مزایای این جشنواره را ایجاد یک بانک اطلاعاتی دانست؛ چراکه افراد شرکت‌کننده باید تمامی کارهای پژوهشی خود را در سایت جشنواره ثبت کنند. نیلی جدا از هدف اصلی، به یک دستاورد جانبی نیز اشاره کرد و آن همکاری و جمع‌شدن دانشکده‌های اقتصاد موجود در تهران در کنار هم است. او این وعده را داد که در دوره‌های بعدی تلاش می‌شود که زمینه برای حضور تمامی دانشکده‌های اقتصاد کشور فراهم شود.

نحوه شرکت و ثبت‌نام

یکی از شروطی که برای شرکت‌کنندگان درنظر گرفته شده، شرایط سنی است که طبق آن افراد زیر ۴۰ سال می‌توانند در آن شرکت کنند. باید توجه شود که مدرک اقتصاد ملاک داوری نیست و هر شخصی که در مورد موضوعات کاربردی اقتصاد ایران، پژوهشی انجام داده، ولو با هر مدرک تحصیلی، می‌تواند در جشنواره شرکت کند. در این دوره جشنواره صرفا پژوهشگران داخلی مجوز ثبت‌‌نام در جشنواره را دارند. سازوکار به این شکل است که متقاضیان با مراجعه به سایت، رزومه خود را به‌طور کامل معرفی می‌کنند تا در معرض داوری قرار گیرند. طبق زمان‌بندی ارائه شده، علاقه‌مندان تا آخر مهر ماه مهلت دارند تا در جشنواره ثبت‌نام کنند. از ابتدای آبان تا آخر آذر نیز به مدت دو ماه ارزیابی و امتیازدهی فعالیت‌های پژوهشی نامزدها انجام می‌شود. مسعود نیلی در مورد فرآیند داوری تاکید کرد که صرفا مبنای علمی خواهد داشت و فضای شفاف و رقابتی در آن حاکم خواهد بود. به گفته او هیچ ملاحظه دیگری در فرآیند داوری صورت نخواهد گرفت. در انتهای این مرحله ۱۰ نفر نهایی انتخاب و برای سخنرانی در مورد پژوهش‌های خود دعوت می‌شوند. در نهایت نیز از بین این ۱۰ نفر، پژوهشگر جوان برتر اقتصاد ایران در مراسمی در بهمن ماه به جامعه معرفی خواهد شد. جوایز نقدی نیز برای نفر برتر درنظر گرفته شده است. متقاضیان شرکت در این جشنواره برای ثبت‌نام می‌توانند به سایت youngeconomist.imps.ac.ir مراجعه کنند.