دنیای اقتصاد: صبح یکشنبه خبری در رسانه‌ها می‌پیچد مبنی بر اینکه در کره‌شمالی زلزله‌ای به قدرت ۳/ ۶ ریشتر به وقوع پیوسته است. اما توکیو بلافاصله اعلام کرد که علت وقوع این زلزله آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ بوده است. در این زمینه گزارش شده است که دو زلزله روز یکشنبه در کره‌شمالی به‌ثبت رسیده است. ابتدا یک زلزله در سحرگاه یکشنبه و دیگری یک زلزله در ساعت ۱۲ و ۳۶ دقیقه به وقت محلی. دولت ژاپن هم تایید کرد که علت وقوع هر دو زلزله آزمایش اتمی بوده است. به گزارش رویترز، کره‌شمالی هم روز یکشنبه تایید کرد آن کشور دست به انجام شـشمین آزمایش هسته‌ای خود زده ‌است. پیش از این زمین‌لرزه شدیدی در کره‌شمالی ثبت شده بود که گزارش شد در سطح زمین رخ داده‌است. ژاپن می‌گوید لرزه دست‌کم ۱۰ برابر قوی‌تر از آخرین آزمایش کره‌شمالی بوده است.

رادیو و تلویزیون دولتی کره‌شمالی در این ارتباط گزارش داد که آزمایش مربوط به «بمب هیدروژنی» می‌شود و «با موفقیت کامل» انجام شده‌ است. این شبکه دولتی مدعی شده این بمب قابلیت کارگذاری بر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که به تازگی تولید کرده را دارد. ساعتی پیش از این اعلان رسمی، وزارت خارجه ژاپن گفته بود دولت آن کشور تایید می‌کند لرزه‌های ثبت‌شده اخیر در کره‌شمالی، ناشی از انجام شـشمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ است. روز یکشنبه دست‌کم یک زمین‌لرزه‌ شدید در کره‌شمالی ثبت شد که گزارش شده بود «مصنوعی» است. بنا به گفته «سازمان زمین‌شناسی آمریکا» یک زمین‌لرزه ۳/ ۶ریشتری در ۵۵ کیلومتری شمال کیم‌چک ثبت شده‌است. سازمان هواشناسی کره‌جنوبی لرزه را در ساعت ۱۲:۳۶ بعدازظهر به‌وقت محلی ثبت کرده ‌است. ساعتی بعد مرکز لرزه‌نگاری چین نیز اعلام کرد دو زمین‌لرزه در سطح زمین و در یک محل، ثبت کرده که دومی ۶/ ۴ریشتر بود. چین می‌گوید لرزه اول ۳/ ۶ ریشتر بود و لرزه دوم «ناشی از فروریزش» بوده‌ است. در بیانیه‌ای که این مرکز منتشر کرده گفته شده زمین‌لرزه «ممکن است ناشی از انفجار» باشد. از آسیب یا تلفات احتمالی گزارشی منتشر نشده‌ است. ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی هم اعلام کرد زمین‌لرزه ثبت‌شده طبیعی نبوده و درحال تحقیق درباره آن هستند. نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه گفته ‌است آزمایش تازه کاملا غیرقابل ‌قبول است و ما باید قویا اعتراض خود را نشان دهیم. رئیس کمیته دفاعی پارلمان کره‌جنوبی نیز گفته احتمالا انفجار اخیر قدرتی در حدود ۱۰۰ کیلوتـن داشته؛ در صورتی که چنین چیزی تایید شود، نزدیک به دو برابر بیشتر از انفجاری است که از یک آزمایش هیدروژنی انتظار می‌رود و تا پنج برابر قوی‌تر از بمبی است که ارتش آمریکا در سال ۱۹۴۵ در ناکازاکی انداخت.

بمب هیدروژنی قابل نصب روی موشک

کره‌شمالی ساعاتی پیش از این وقایع گفته بود توانایی‌های خود را درباره بمب هیدروژنی افزایش داده و آن را قابل کارگذاری روی موشک‌های قاره‌پیما کرده‌است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی صبح روز شنبه مدعی شده بود کیم‌جونگ‌اون رهبر آن کشور، در جریان دیدار از موسسه بمب هسته‌ای، بر بمب هیدروژنی پیشرفته‌ای که قابل کارگذاری بر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است، نظارت کرد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در عین حال می‌گوید جنگ‌افزاری که در اختیار آن کشور است قدرت ویرانگری عظیمی دارد.

همزمان با این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در جریان یک تماس تلفنی، در مورد بحران اتمی رو به افزایش و لزوم همکاری‌های نزدیک میان این دو کشور و نیز کره‌جنوبی تاکید کردند. آنها در عین حال در مورد افزایش فشارها بر پیونگ‌یانگ توافق کردند. گزارش‌های تازه درباره فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای کره‌شمالی همزمان با اوج‌گیری یکی از تازه‌ترین بحران‌ها در شبه‌جزیره کره منتشر شده‌اند. حملاتی لفظی میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن و متحدان آن در شرق آسیا رد و بدل شده ‌است. کره‌شمالی هفته‌های گذشته دست به آزمایش موشک بالستیکی زده که به‌نظر می‌رسد یک موشک قاره‌پیما، با قابلیت دسترسی به خاک آمریکا است. شورای امنیت سازمان ملل آزمایش‌های بالستیک و هسته‌ای با کاربرد نظامی از سوی پیونگ‌یانگ را منع کرده‌ است.

در پی آزمایش‌های اخیر بود که دونالد ترامپ هشدار داد کره‌شمالی با «خشم و آتش» روبه‌رو خواهد شد و پیونگ‌یانگ متقابلا تهدید کرد به جزیره گوام حمله می‌کند. این سخنان برای مدتی تنش‌ها و حملات لفظی بیشتری را همراه آورد تا در نهایت از سوی رهبر کره‌شمالی گفته شد که طرح حمله به گوام فعلا متوقف شده ‌است. اما اندکی نگذشت که رزمایش بزرگ کره‌جنوبی و ایالات‌متحده آغاز شد و کره‌شمالی یک موشک بالستیک را به‌طور آزمایشی به دریا پرتاب کرد، اما این‌بار از فراز خاک ژاپن. پس از آن رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که تمام گزینه‌ها روی میز است، شورای امنیت این اقدام پیونگ‌یانگ را محکوم کرد و رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد شبه‌جزیره کره در آستانه یک درگیری بزرگ است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی صبح روز یکشنبه، پیش از ثبت لرزه‌ها، گفته بود پیشرفت‌های فنی اخیر در عملکرد بمب هیدروژنی بر پایه آزمایش‌های موفقیت‌آمیز نخستین بمب صورت گرفته‌است.

کره‌شمالی نزدیک به دو سال پیش ساعاتی پس از ثبت زمین‌لرزه‌ای در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای خود، اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را «با موفقیت» آزمایش کرده است. یک سال بعد هم این کشور در حول و حوش همین ماه یک آزمایش هسته‌ای دیگر انجام داد. با این همه در مورد آزمایش هیدروژنی پیشین گزارش‌های دیگری نیز منتشر شد. برای نمونه آن‌طور که خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی گفته بود شماری از پژوهشگران بر این عقیده هستند آن آزمایش، یک جنگ‌افزار تقویت‌شده و نه بمب هیدروژنی بوده ‌است. مجموع آزمایش‌های اتمی با قابلیت نظامی در کره‌شمالی در حال حاضر به ‌شـش مورد می‌رسد؛ از جمله آزمایش‌های هسته‌ای دیگری که در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ انجام شد. این نخستین آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.

نگاه همه به چین

آزمایش هسته‌ای اخیر در شرایطی رخ داده که اجلاس بریکس در چین در حال برگزاری است. این اجلاس برای چین بسیار دارای اهمیت است اما آزمایش اخیر موجب شده فشارها علیه متحد کره‌شمالی مجددا افزایش یابد. درحالی که روسیه و چین خواستار گفت‌وگوی مستقیم برای حل بحران هسته‌ای کره‌شمالی هستند اما آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش بر این باورند که باید فشارها را علیه پیونگ‌یانگ افزایش داد. مایک چینوی، مسوول سابق دفتر سی‌ان‌ان در پکن می‌گوید: زمان‌بندی این آزمایش هسته‌ای برای چین بسیار ناخوشایند بوده است. او می‌افزاید: چین به شدت به کره‌شمالی فشار آورده بود که آزمایش هسته‌ای انجام ندهد. این درحالی است که پیونگ‌یانگ درست ساعاتی پیش از آغاز رسمی اجلاس بریکس که شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، آزمایش اتمی خود را انجام داد. به اعتقاد این کارشناس کره‌شمالی با این آزمایش تبدیل به خاری در چشم پکن شده است.

چینوی بر این باور است که کیم‌جونگ‌اون قصد دارد نشان دهد مستقل از برادر بزرگ است و هر زمان می‌تواند برادر بزرگ را هم به دردسر بیندازد.

مرور آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی

کره‌شمالی تاکنون ۶ آزمایش هسته‌ای انجام داده است که ششمین آن روز گذشته رخ داد. اولین آزمایش هسته‌ای این کشور تقریبا افزون بر ۱۰ سال پیش رخ داد و پیونگ‌یانگ این رویه را تاکنون ادامه داده است.

اکتبر 2006: پیونگ‌یانگ نخستین انفجار هسته‌ای خود را در یک تونل در ناحیه کوهستانی این کشور در منطقه‌ای به نام «پونگی-ری» انجام داد. این آزمایش در حدود یک کیلو تن انفجار تولید کرد و همین امر موجب اعتراض‌های بین‌المللی در سطحی وسیع شد. در همان روز سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده اعلام کرد که در شبه‌جزیره کره یک زلزله به قدرت ۲/ ۴ ریشتر رخ داده است.

مه 2009: پیونگ‌یانگ در این سال دومین آزمایش اتمی خود را انجام داد. این آزمایش نیز مانند اولین آزمایش زیرزمینی صورت گرفت. سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده اعلام کرد که این آزمایش موجب شده است تا یک زلزله به قدرت ۷/ ۴ ریشتر در شمال شرق این کشور در منطقه کیلجو رخ دهد. این آزمایش اما حدود ۸/ ۲ تن انفجار تولید کرد. این انفجار باعث شد ۲۰۰ کیلومتر آن‌سوتر از محل آزمایش، مردم چین در مرز یانجی نیز آن را احساس کنند.

فوریه 2013: کره‌شمالی سومین آزمایش اتمی خود و اولین آزمایش صورت گرفته در دوران کیم‌جونگ‌اون را انجام داد. این انفجار قدرتی به مراتب بیشتر از دو آزمایش اول داشت و برخی پیش‌بینی می‌کنند که قدرت انفجار تولید شده از آن بین ۶ تا ۷ کیلوتن بوده است. پیونگ‌یانگ گفت که از یک دستگاه هسته‌ای کوچک و سبک انفجاری بیشتر از قبل استفاده کرده است. کارشناسان در ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا اعلام کردند که این انفجار موجب تولید زلزله‌ای مصنوعی به قدرت ۷/ ۴ تا ۲/ ۵ ریشتر شده است.

ژانویه 2016: در این ماه از سال میلادی کره‌شمالی اعلام کرد که چهارمین آزمایش خود را با یک بمب هیدروژنی کوچک شده انجام داده است. در این ارتباط گزارش شد که یک زلزله ۱/ ۵ ریشتری در شهر کیلجو نزدیک یونگی-ری احساس شده است. کارشناسان اعلام کردند که ‌قدرت انفجار این بمب بین ۴ تا ۶ کیلوتن بوده است.

سپتامبر 2016: دستگاه زلزله‌نگاری نشان داد که یک زلزله ۳/ ۵ریشتری در شبه‌جزیره ثبت شده و کارشناسان علت آن را ناشی از یک بمبی اعلام کردند که ۱۰ کیلوتن قدرت انفجارش بوده است. این آزمایش همچنین نشان داد که کره‌شمالی دست به آزمایش بمبی زده است که ۱۰ برابر نسبت به نخستین بمبی که آزمایش کرده قوی‌تر بوده است. این آزمایش هم در نزدیکی منطقه پونگی‌- ری رخ داد و زلزله نیز در همین منطقه ثبت شده بود.

سپتامبر 2017: آخرین آزمایش صورت گرفته از سوی پیونگ‌یانگ روز گذشته اتفاق افتاد. این زلزله که دارای قدرت ۳/ ۶ ریشتری بود نیز در منطقه کیلجو ثبت شد، جایی که سایت آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی در آن واقع است، یعنی منطقه پونگی-ری. آخرین آزمایش صورت گرفته از سوی کره‌شمالی قوی‌ترین آزمایش صورت گرفته تاکنون بوده است. اولین آزمایش اتمی صورت گرفته در دوران دونالد ترامپ تخمین زده می‌شود که قدرت انفجاری نزدیک به ۱۰۰ کیلوتن داشته باشد که ۵ برابر قوی‌تر از بمب اتمی است که آمریکا در ناکازاکی استفاده کرد.


هیجان هیدروژنی بازار جهانی

حفظ موقعیت خرید در بازارها

بازی «اون» با بمب 100 کیلوتنی