فاجعه برای فرزانگان

دنیای اقتصاد: واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر فرزانه هرمزگانی در حوالی ساعت ۴ بامداد در داراب فارس ۹ کشته و ۳۴ مجروح برجا گذاشت. هفت نفر از فوت‌شدگان دانش‌آموز، یک سرپرست و یک نفر هم ظاهرا کمک راننده بوده است. به گزارش «میزان» ۲۹ نفر از مصدومان در بیمارستان داراب بستری و ۵ نفر دیگر از مصدومان نیز با اورژانس هوایی به شیراز انتقال یافتند. همزمان حسن نوری، معاون سازمان اورژانس کشور از قطع عضو و قطع نخاع ۴ تن از مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس داراب خبر داد.

این دانش‌آموزان عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی بودند که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان به شیراز می‌رفتند. حال ۱۳ نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است. این اتوبوس ولوو حامل دانش‌آموزان دختر راهنمایی و دبیرستان شهرستان‌های رودبار و میناب بود و از بندرعباس به مقصد شیراز در حرکت بود. گفته می‌شود خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس علت این حادثه بوده است. با این حال علت این حادثه در دست بررسی است. همزمان سید‌‌محسن موسوی، رئیس دادگستری شهرستان داراب در گفت‌وگو با «میزان» اعلام کرد که راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که در وضعیت جسمانی سالم به‌سر می‌برد، بازداشت شده است.

دستور پیگیری از سوی جهانگیری

در پی جان‌باختن تعدادی از دانش‌آموزان هرمزگانی در سانحه واژگونی اتوبوس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های آنان، از مسوولان ذی‌ربط خواست تا ضمن بررسی علت بروز این حادثه ناگوار به وضعیت آسیب‌دیدگان و مصدومان سریعا رسیدگی شود. شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و محمدعلی نجفی شهردار تهران هم در پیام‌های جداگانه‌ای حادثه مذکور را تسلیت گفتند. به‌دنبال این حادثه سید‌‌محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و قائم‌مقام وزیر بهداشت عازم داراب شدند. ازسوی دیگر مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایسنا» از پیگیری برای شناسایی و برخورد با مقصران حادثه خبر داد. فیض در پاسخ به اینکه آیا حرکت شبانه اتوبوس حامل دانش‌آموزان منع قانونی داشته است، گفت: حرکت در شب در یک دوره‌ای تخلف بوده، اما در آیین‌نامه جدید که حدود پنج سالی است اجرا می‌شود، حرکت در شب هم بلامانع اعلام شده منتها با رعایت ضوابطی چون تعداد رانندگان و مسائل فنی اتوبوس چون چراغ و امکانات لازم که بررسی جوانب آن برعهده دستگاه‌های ذی‌ربط است.

دستور تشکیل پرونده

در همین ارتباط به گزارش میزان علی القاصی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس دستور تشکیل پرونده و رسیدگی سریع و انجام اقدامات قانونی در این خصوص را صادر کرد. وی همچنین از بازداشت راننده اتوبوس به دستور دادستان شهرستان داراب خبر داد و تصریح کرد: دستور انجام تست مرفین و الکل صادر شده است. به‌دنبال این حادثه محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگان در این کمیسیون خبر داد. در واکنشی دیگر فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تماس با محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش خواستار تدوین آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی شد.

عزای عمومی

در همین حال جاسم جادری، استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: هفت دانش‌آموز هرمزگان به همراه مربی‌شان شنبه عصر در بندرعباس تشییع خواهند شد. استاندار هرمزگان گفت: روز شنبه عزای عمومی اعلام شده است.

الگوی سوئیسی اردو

یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در برگزاری اردو، تامین امنیت شرکت‌کنندگان در آن است. گرچه شاید در نقاط مختلف دنیا مدیریت اردو و تامین امنیت آن تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشد؛ اما سوئیسی‌ها ایده‌ای جالب برای برگزاری اردوهای مدارس خود دارند. در این کشور شرکت‌هایی وجود دارند که تخصص آنها برگزاری انواع اردوها به‌خصوص اردوهای دانش‌آموزی است. این شرکت‌ها، از مربیان ماهر و کارآزموده‌ای استفاده می‌کنند که سال‌ها تجربه حضور در انواع کمپ‌های داخلی و خارجی را دارند.

فاجعه برای فرزانگان