دنیای اقتصاد: کره‌شمالی یک موشک جدید به‌سوی ژاپن شلیک کرد. این موشک بامداد سه‌شنبه به وقت محلی از نزدیکی پیونگ‌یانگ شلیک شده و حدود ساعت ۶ صبح از حریم هوایی شمال ژاپن عبور کرده است. کره‌جنوبی با تایید آزمایش موشکی جدید از فرود موشک شلیک شده در دریا خبر داده است. بنابر اعلام ارتش کره‌جنوبی، موشک شلیک شده ۲۷۰۰ کیلومتر پرواز و به ارتفاع ۵۵۰کیلومتری رسید. خبرگزاری ان‌اچ‌کی ژاپن اعلام کرد، این موشک در هوا به سه قطعه تقسیم شده و سپس در فاصله ۱۱۸۰کیلومتری شرق دماغه اریمو در هوکایدو در دریا فرود آمده است. به‌دنبال این خبر، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، اعلام کرد تمام توان خود را برای محافظت از شهروندان این کشور به‌کار خواهد گرفت. کره‌شمالی سه روز پیش نیز در یک آزمایش موشکی جدید، اقدام به پرتاب سه موشک کوتاه‌برد کرد. ماه گذشته نیز کره‌شمالی دو موشک بالستیک قاره پیما را آزمایش کرد و در پی بالا گرفتن تنش با آمریکا نسبت به پرتاب موشک به آب‌های اطراف جزیره گوام که در اختیار آمریکا است، هشدار داده بود.

ساعاتی پس از آنکه پیونگ‌یانگ موشکی که ظاهرا از نوع بالستیک میان‌برد بوده را شلیک کرد و در آب‌های ژاپن افتاد، کره‌جنوبی برای نمایش اقتدار نظامی خود علیه کره‌شمالی رزمایشی هوایی برگزار و نقاطی در نزدیکی مرز کره‌شمالی را بمباران کرد. به گزارش راشا تودی، سخنگوی مطبوعاتی دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد، این قدرت‌نمایی به دستور «مون جائه-این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، با مشارکت چهار جنگنده اف‌۱۵کی انجام شد که بمب‌های چندمنظوره «ام‌کی ۸۴» خود را در نزدیکی مرز بین دو کره در منطقه تائه‌بائک پرتاب کردند. به گزارش رویترز، رئیس شورای امنیت ملی کره‌جنوبی افزود: «ما اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی را بسیار جدی می‌دانیم و تصمیم گرفتیم تا موضعی هوشیارانه در مقابل تحریکات احتمالی بعدی از جانب کره‌شمالی داشته باشیم.» اندکی پس از نشست شورای امنیت ملی، مدیر امنیت ملی کره‌جنوبی با هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره این رویداد تلفنی گفت‌وگو کرد. در این مکالمه، مک‌مستر خاطرنشان کرد که «رئیس‌جمهور ترامپ کاملا از سیاست مون در قبال کره‌شمالی و واکنش دولت کره به تحرکات کره‌شمالی حمایت می‌کند.»

کاخ ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین اعلام کرد، آمریکا درحال بررسی استقرار تجهیزات دفاعی «استراتژیک» در کره‌جنوبی است. با توجه به موشک‌پرانی‌های کره‌شمالی، رویترز این گمانه‌زنی را مطرح کرده که آمریکا احتمالا بمب‌افکن‌های استراتژیک دوربرد در شبه‌جزیره کره مستقر می‌کند. در همین رابطه، ژنرال جئونگ کیئونگ، رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی و جوزف دانفورد، همتای آمریکایی او توافق کردند تا تدابیری مناسب در کوتاه‌ترین زمان اتخاذ کنند. ظاهرا این اقدام شامل ارسال موقت تجهیزات استراتژیک آمریکا مثل بمب‌افکن‌های دوربرد به شبه‌جزیره کره می‌شود. وزارت خارجه کره‌جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر کره‌شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز موشکی و هسته‌ای خود ادامه دهد، ما پاسخی قاطع براساس ائتلاف راسخ خود با ایالات‌متحده آمریکا خواهیم داد.»

به‌دنبال شلیک موشک به ژاپن، شورای امنیت سازمان ملل اواخر دیروز (سه‌شنبه) نشست فوق‌العاده‌ای را درباره آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی که از فراز ژاپن عبور کرد، برگزار کرد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، نیز در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ که نزدیک به ۴۰ دقیقه طول کشید، به بررسی این پرتاب موشکی و راه‌های پاسخ به آن پرداختند. به گفته آبه، ترامپ تاکید کرده است که «ایالات‌متحده صددرصد در کنار ژاپن ایستاده و از آن دفاع خواهد کرد.» به گزارش رویترز، نخست‌وزیر ژاپن گفت که این آزمایش موشکی یک تهدید غیرمنتظره، جدی و بزرگ برای ژاپن است و گفت که از سازمان ملل خواسته تا پیونگ‌یانگ را به‌شدت تحت فشار قرار دهد.