مترجم: بهناز پذیرایی

شرکت ویرجین همواره قصد داشته با ایجاد تغییر در ساختار کسب‌و‌کارها سبک زندگی را بهبود بخشد، شیوه‌‌های قدیمی و منسوخ را دور ریخته و وضع موجود را به چالش بکشد. البته انجام این کار برای این شرکت همیشه آسان نبوده، اما یک سفر بسیار ارزشمند با دستاوردهای فراوان بوده است. ریچارد برانسون، کارآفرین معروف و موسس شرکت ویرجین در این‌باره می‌نویسد:

بیش از ۱۰ سال قبل یک لحظه الهام‌بخش داشتم. با خودم اندیشیدم چنانچه بتوانیم تغییری در ساختار کسب‌و‌کارها ایجاد کنیم، می‌توانیم جهان را به سمت بهتر شدن سوق دهیم. بنابراین بنیاد غیر‌انتفاعی کارآفرینی Virgin Unite را راه‌اندازی کردیم و در کنار آن چند طرح راهگشا مانند The Elders را پشتیبانی کردیم و توسعه دادیم. به واسطه این تجربه، کارآفرینی سریالی درون من یک دوست جدید به نام «مدافع سریالی» پیدا کرد. در این مسیر چیزهای زیادی یادگرفتم؛ از کار کردن روی اصلاح سیاست مواد مخدر تا حفظ حیات وحش و حفاظت از اقیانوس‌ها، حمایت از طرح مبارزه با تغییرات آب و هوا و... حال می‌خواهم آنچه یاد گرفته‌ام را با دیگران به اشتراک بگذارم. پنج راهکار عملی در مورد نحوه ایجاد تغییر عبارت است از:

1) آنچه باعث ایجاد تغییر می‌شود را شناسایی کنید.

تغییرات مثبت آسان به‌دست نمی‌آیند. شما باید بدانید که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. تصمیم‌گیرندگان کلیدی یا تاثیرگذار آن چه کسانی هستند؟ آیا برای افکار عمومی مهم است؟ آیا دیپلماسی ملایم کمک می‌کند؟ قبلا چه کارهایی انجام شده است؟ من هنوز هم دلیلی برای استفاده از راهکارهای مشابه را پیدا نکرده‌ام. خودتان باید تحقیق کنید و یک نقشه مناسب برای ایجاد تغییر مورد نظرتان بسازید.

2) همه دیدگاه‌ها را در نظر بگیرید.

انتظار نداشته باشید تنها با فعالیت شما جهان از این رو به آن رو شده و به مکانی بهتر تبدیل شود. گوش دادن به دیدگاه دیگران مهم است. چرا کسی فکر می‌کند که با معتادان به مواد مخدر باید به‌عنوان یک فرد خاطی و گناهکار برخورد کرد؟ قبل از اینکه موعظه خود را شروع کنید، به جهان اطرافتان گوش بدهید و سعی کنید جهان را از دید افراد دیگر نیز ببینید. بهترین استراتژی برای ارائه واکنش موثر این است که ساز مخالف بزنید.

3) جامعه محلی را ارزشمند بدانید.

من به‌شدت به قدرت ارزش‌های جهانی اعتقاد دارم، به‌خصوص هنگامی که حقوق بشر به میان می‌آید. اما درس دیگری که در اینجا آموختم این است که بیشترین تغییرات به‌طور محلی اتفاق می‌افتند. یک استراتژی موثر، شناسایی و سازماندهی سهامداران محلی برای پیشقدم شدن و ابتکار عمل است. آنها هستند که می‌توانند نظر مثبت افراد جامعه خود را جلب کرده و به رهبران منتخب خود اطلاع‌رسانی و با آنها گفت‌وگو کنند.

4) هر موضوعی را به‌راحتی قبول نکنید.

بسیاری مسائل و بحث‌های روز به‌طور عمد یا غیر‌عمد، با مقدار قابل توجهی اطلاعات غلط آمیخته شده است. آنچه مسلم است مزیت چرخه کوتاه‌مدت و ناپایدار اخبار است. ممکن است اخبار نادرست تبدیل به باور عمومی شود و این مساله می‌تواند به کسب‌و‌کار لطمه بزند. به‌دنبال شواهد و اسناد محکم بگردید و همیشه کنجکاو و فعال و صادق باشید.

5) بهترین تکنولوژی را انتخاب کنید.

افتخار می‌کنم که با تیم دیجیتالی همکاری دارم که تفاوت و تشابه مخاطبان در جهان - آنلاین یا آفلاین- را به‌خوبی درک می‌کنند. یک پست در فیس‌بوک، مقاله‌ای در لینکدین یا یک عکس در اینستاگرام می‌تواند اهداف بسیار متفاوتی را دنبال کند. شناخت مخاطبان و درک اینکه چگونه و در کجا این ارتباط برقرار شده فقط یک مهارت بازاریابی نیست، روال عادی ارتباط با طرفداران است. تا زمانی که زنده هستم قصد دارم به تغییر چیزهایی که نمی‌توانم ادامه دهم و از صمیم قلب شما را به انجام این کار تشویق می‌کنم.

منبع: virgin