دنیای اقتصاد: رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران انتظارات این بخش از دولت دوازدهم را تشریح کرد. عبدالوهاب سهل‌آبادی در نشستی خبری با عنوان انتظارات بخش تولید از دیدگاه صنعت‌کاران و معدن‌کاران با تاکید بر اینکه از دولت دوازدهم می‌خواهیم که در ارتباط با وزرای اقتصادی، انتظارات جامعه صنعتی و معدنی را مدنظر قرار دهد، اظهار کرد: اصلاح ساختار بانکی ضرورتی است اجتناب‌ناپذیر و باید بدانیم که با سود بانکی کنونی نمی‌توان تولید صادرات‌محور داشت. علاوه بر این مشکلات مالیاتی و ارزش افزوده تولید کشور را دچار زیان کرده است.

وی ادامه داد: توقع این بخش از وزرای اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی این است که با توجه به مشکلاتی که در سال‌های اخیر گریبان بخش تولید را گرفته برای دور بعد برنامه‌ریزی کنند. به گفته سهل آبادی، ‌بخش تولید همچنان در امر صادرات و واردات با مشکلات گمرکی بسیاری مواجه است. «تشکیل اتاق فکر مشترک با بخش تولید، تفویض اختیار به استان‌ها، رفع چالش‌های مالیاتی بخش تولید، تعیین تکلیف سهم یارانه تولید» از دیگر مواردی است که رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این نشست از آنها به‌عنوان انتظارات بخش صنعت و معدن از دولت آینده یاد کرد.

در کنار انتظارات مطرح‌شده این نشست با انتقاداتی از سوی رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز همراه بود؛ به‌طوری که وی با اشاره به اینکه دولت معتقد است تسهیلات رونق تولید در جهت پیشرفت بخش صنعت و معدن بوده است، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که این مساله صحت ندارد و بیشتر این تسهیلات منجر به به‌روز شدن دیون تولیدکنندگان شده است. جامعه صنعتی و معدنی از دولت طلبکار است و همچنان سهم هدفمندی یارانه‌ها به این بخش اختصاص نیافته و جامعه صنعتی و معدنی با مشکلات عدیده و تبعات برخی مسائل روبه‌رو است.

رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین با درخواست اینکه ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان همانند نوشداروی پس از مرگ سهراب نباشد، اظهار کرد: فرآیند دریافت تسهیلات بسیار طولانی است و ما همچنان در صدا و سیما با تبلیغ برند خارجی روبه‌رو هستیم.

سهل‌آبادی در پاسخ به پرسش که در حال حاضر تولید با چند درصد از ظرفیت در حال فعالیت است نیز تصریح کرد: ظرفیت تولید در دولت یازدهم از ۳۰ درصد فراتر نرفت؛ اما این به معنای تعطیلی ۷۰درصدی واحدهای تولیدی نیست، بلکه این مساله به معنای آن است که ما توانسته ایم تنها ۳۰ درصد از ظرفیت تولید کشور را فعال کنیم. علاوه بر این اشتغال کشور رشد نداشته و در بسیاری استان‌ها به‌ویژه استان‌های صنعتی، ضریب اشتغال پایین آمده است. تولیدکننده‌ای که با بهره دیون معوقه روبه‌رو است تحمل بار جدید برایش شدنی نیست و دولت باید نسبت به دیون قبلی آن چاره‌اندیشی کند.

وی ادامه داد: در بخش معدن نیز در دولت یازدهم اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و این در حالی است که همه می‌دانند معدن می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.