دنیای اقتصاد - مشهد: پس از انجام شیوه نوین نظرسنجی مطبوعاتی درباره شهردار پایتخت از سوی «دنیای اقتصاد»، صاحب‌نظران شهری این‌بار با شرکت در یک نظرسنجی، گزینه‌های برتر برای شهرداری مشهد را معرفی کردند.نتایج این نظرسنجی براساس معیارهای مورد تاکید ۴۹ صاحب‌نظر و کارشناس حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نشان می‌دهد شهردار جدید مشهد علاوه‌بر دارا بودن مجموعه‌ای از ویژگی‌های لازم، باید «کارنامه‌ای قابل قبول در حوزه مدیریت شهری» و در کنار آن «تعامل لازم با سایر دستگاه‌ها» داشته باشد، «بومی بودن» و «چهره‌ای ملی داشتن» از دیگر شاخص‌هایی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند شهردار مشهد باید از آن برخوردار باشد.

صاحب‌نظران ارشد و متخصصان با تجربه در حوزه‌های «اقتصاد شهر»، «اقتصاد مسکن»، «شهرسازی» و «مدیریت شهری» و نیز بخش‌های مرتبط با این ۴ حوزه، با شرکت در نظرسنجی «دنیای اقتصاد»، افرادی را که دارای بیشترین صلاحیت برای هدایت شهرداری مشهد هستند، معرفی کردند. برای انجام این نظرسنجی با بیش از ۱۰۰ نفر از کارشناسان و صاحب‌نظران شهر مشهد تماس گرفته شد که با پاسخ‌دهی ۴۹ نفر نتایجی به شرح زیر حاصل شد.‌ هر یک از آنها، با لحاظ مجموعه‌ای از معیارهای لازم برای انتخاب شهردار جدید مشهد، سه نفر را برای ریاست این شهرداری، به ترتیب در قالب «انتخاب اول یا فرد اصلح»، «انتخاب دوم» و «انتخاب سوم» خود، معرفی کردند. تراز کارشناسان شهری مشخص می‌کند، فردی که از سوی شورای پنجم برای شهرداری انتخاب می‌شود، باید سابقه‌ مدیریتی در این شهر را داشته و کارنامه‌ای قابل قبول از خود به جای گذاشته باشد. در این میان برخی دیگر از کارشناسان معتقدند تجربه مدیریتی در سطوح کشوری توسط شهردار مشهد می‌تواند به اعمال مدیریت ملی در این شهر کمک کند، زیرا مشهد شهری ملی و حتی فراملی است و باید با این دیدگاه به اداره شهر پرداخت.پرهیز از نگاه «سیاسی» در مدیریت شهری نیز از خطوط قرمز مطرح برای شهردار آینده است.‌ فرد منتخب باید توان مدیریت همه‌جانبه شهر را داشته باشد و ضمن تعامل مطلوب با سایر دستگاه‌ها همچون استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و به‌ویژه آستان قدس رضوی به‌عنوان نهادی که بیشترین مساحت زمین‌های مشهد را در اختیار دارد، با نگاهی فراجناحی به مدیریت شهر بپردازد.

افزون بر این، برخی کارشناسان معتقدند دوگانگی گرایش سیاسی دولت و شورای شهر مشهد در چهار سال گذشته، موجب وارد شدن صدمات زیادی به این شهر شده است و برخی از افراد توانمند، به‌دلیل نداشتن دیدگاه سیاسی یکسان با شورای پنجم، نمی‌توانند این شهر را مدیریت کنند. شرکت‌کننده‌ها در نظرسنجی، براساس دیدگاه خود، سه نفر را با اولویت‌های یک تا سه، از بین نامزدهای مطرح در گمانه‌زنی‌ها، معرفی کردند و در نهایت، مجموع نظرات، با لحاظ سه امتیاز برای فرد معرفی شده در انتخاب اول، دو امتیاز برای انتخاب دوم و یک امتیاز برای انتخاب سوم، طبقه‌بندی شد. مطابق نتایج نظرسنجی، براساس امتیاز تعیین شده برای انتخاب اول تا سوم هر کدام از نظردهنده‌ها، سیدمحمد پژمان با کسب «بیشترین امتیاز» و «بیشترین رای در انتخاب اول» از سوی جامعه تخصصی شرکت‌کننده در نظرسنجی، به‌عنوان منتخب نخست «اکثریت نخبگان شهری» برای شهرداری مشهد معرفی شد. در این نظرسنجی احمد نوروزی، به عنوان دومین نفر در کسب امتیازات و بیشترین رای در انتخاب اول معرفی شد. براساس نتایج؛ سیدمحمد پژمان، احمد نوروزی و اسماعیل مفیدی ۳ گزینه دارای بیشترین امتیاز هستند که از نگاه متخصصان مسائل شهر، می‌توانند به‌عنوان شهردار جدید مشهد، موجب ایجاد تحول و حل مشکلات و مسائل این شهر باشند؛ این افراد به ترتیب ۶۹ امتیاز، ۳۲ امتیاز و ۲۰ امتیاز از طرف صاحب‌نظران در نظرسنجی اخذ کرده‌اند که بیشترین امتیاز در مقایسه با سایر گزینه‌های مطرح برای شهرداری مشهد، محسوب می‌شود. در این میان، ۱۸ نفر از مجموع ۴۹ شرکت‌کننده در نظرسنجی، «انتخاب اول» خود برای شهرداری مشهد را سیدمحمد پژمان معرفی کردند. بعد از پژمان، بیشترین «انتخاب اول»، برای محسن مهرعلیزاده، محمدرضا کلایی و احمد نوروزی با ۴ رای از بین ۴۹ نظردهنده، به ثبت رسیده است. جمع امتیازات هر کدام از گزینه‌های مطرح برای سکانداری مشهد در نظرسنجی، مشخص می‌کند: محسن مهرعلیزاده و محمدرضا کلایی با امتیاز مشترک ۱۷، به عنوان نفرات چهارم در این نظرسنجی انتخاب شده‌اند. غلامحسین مظفری با ۱۱ امتیاز، هوشنگ خندان‌دل ۱۰ امتیاز و علی صالح‌آبادی ۸ امتیاز هم نفرات پنجم و هفتمی هستند که از دیدگاه صاحب‌نظران شهری توان اداره مشهد در برهه کنونی را دارند.a

منتخب کارشناسان برای شهرداری مشهد