چرا، چگونه و کِی، رزومه خود را به‌روز کنیم؟

نویسنده: Liz Ryan

مترجم: مریم مرادخانی

 

مشاور عزیز،

چند سال است به‌عنوان مدیر فروش در شرکتی مشغول به‌کار هستم و به همین علت، مدت‌ها است که رزومه‌ام را به‌روزرسانی نکرده‌ام. سوالم اینجاست آیا فقط کسانی که در جست‌وجوی شغل هستند باید رزومه خود را به‌روز کنند؟ آیا به‌روزرسانی رزومه برای کسی که فعلا تصمیم به تغییر شغل ندارد، مزیتی دارد؟ اگر پاسختان مثبت است، از کجا باید شروع کنم؟

پاسخ: دوست عزیز، هنوز به نیمه سال نرسیده‌ایم و فرصت داری به اهدافت دست پیدا کنی. توصیه من به همه این است که همواره رزومه‌هایشان را به‌روز کنند؛ چه آنهایی که در جست‌وجوی کارند و چه کسانی که فعلا به دنبال شغل جدید نیستند. به‌روز رسانی رزومه یکی از بهترین راه‌ها برای ارزیابی شغل و زندگی حرفه‌ای است. جویندگان کار نیز از این طریق می‌توانند روند پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشند. اما چرا باید رزومه خود را به‌روز کنیم؟ در ادامه به بررسی دلایل، مزایا و چگونگی به‌روزرسانی رزومه خواهیم پرداخت. با به‌روزرسانی رزومه می‌توانی: این مهارت را تمرین کنی؛ رزومه‌ات را با حساب کاربری‌ات در لینکداین هماهنگ کنی؛ روند پیشرفت خودت را در یک نگاه ببینی و آن را به‌صورت یک داستان بنویسی؛ فرصت‌ها را بازبینی کنی؛ وضعیت فعلی‌ات را ارزیابی کنی؛ هدف‌گذاری کنی؛ درباره محل کار فعلی، معیارها و اولویت‌های آن اطلاعات کسب کنی؛ رزومه‌ات را با نسخه‌های قبلی مقایسه کنی؛ برای حساب کاربری‌ات در لینکداین ایده‌های جدید پیدا کنی و اعتماد به نفس خود را تقویت کنی. به‌روز رسانی رزومه بهترین راه برای آن است که ببینی مسیر شغلی‌ات از کجا آغاز شده و به کجا می‌رود. ما همیشه عادت داریم لیست بلند بالایی از کارهایی که «باید انجام شوند» تهیه کنیم و کنار کارهایی که انجام شده‌اند علامت تیک بزنیم. مرور رزومه به تو یادآوری می‌کند که همزمان با انجام این کارها، زندگی شخصی و حرفه‌ای تو نیز به سرعت در حال پیشرفت است.

هر بار که رزومه‌ات را مرور می‌کنی، باید یک یا چند مورد را به لیست «بایدها» اضافه کنی. اگر طی ۶ ماه گذشته هیچ دستاوردی نداشته‌ای، این یعنی شغل تو دیگر برایت سودمند نیست. در دنیایی که به سرعت در حال پیشرفت است، اگر در شغل خود پیشرفت نکنی، مثل این است که پسرفت کرده باشی. پس از ایجاد تغییرات در رزومه، همان تغییرات را در حساب کاربری لینکداین نیز اعمال کن. رزومه و لینکداین دو ابزار قدرتمند برای برندسازی هستند که باید همیشه هماهنگ و مطابق با یکدیگر باشند. یکی از مهم‌ترین دلایل برای به‌روز‌رسانی رزومه این است که داستان خود را روایت کنی. چه تغییر مثبت یا تحولی در محیط کار خود ایجاد کرده‌ای؟ آن را در قالب یک داستان بنویس. داستان تو باید کوتاه و شامل سه بخش «مشکل»، «راه‌حل» و «تاثیر» باشد.

باید این داستان را در خلاصه رزومه‌ات بگنجانی. اگر داستان‌های زیادی برای تعریف کردن داری، می‌توانی چند نسخه از رزومه‌ات را تهیه کنی و در هر یک از نسخه‌ها، یک داستان متفاوت را روایت کنی. می‌توانی برای فرصت‌های شغلی مختلف، نسخه‌های مختلفی از رزومه‌ات تهیه کنی، مثلا نسخه «خدمات‌مشتری» برای مشاغل خدماتی یا نسخه «فروش» برای فرصت‌های فروش. پروفایل لینکداین باید منعکس‌کننده همه قابلیت‌های تو باشد. بنابراین، دست‌کم دوبار در سال رزومه و حساب کاربری‌ات را بازبینی کن. هنگام بازنویسی رزومه این سوالات در ذهن تو ایجاد می‌شود: آیا شغل فعلی‌ام، صرف‌نظر از تامین نیازهای مالی، همچنان پاسخگوی سایر نیازهایم هست؟ آیا هنوز در حال پیشرفت و یادگیری‌ام؟ آیا از دستاوردهایم قدردانی می‌شود؟ شاید تصمیم بگیری یک پله بالاتر روی و به دنبال شغلی بگردی که استعدادهای تو را به چالش بکشد، به تو آزادی عمل بیشتری بدهد یا حقوق بیشتری پرداخت کند. بازنویسی رزومه همچنین به تو کمک می‌کند اهدافت را مرور کنی. هنوز برای هدف‌گذاری برای سال جدید دیر نشده. می‌توانی برای نیمه دوم سال هدف‌گذاری کنی یا پا را فراتر گذاشته و برای سال بعد، هدف تعیین کنی.

اطلاعات رزومه باید معتبر و در عین حال تاثیرگذار باشد. اینکه بگویی «من به سازمان کمک کردم یک محصول جدید تولید و عرضه کند» نه معتبر است و نه تاثیر‌گذار. موفقیت‌های خود را در قالب اعداد و ارقام شرح بده تا ملموس و قابل استناد باشد. برای به‌روزرسانی رزومه نکات زیر را در نظر بگیر:

۱) فایل رزومه‌ات را باز کن و آن را با یک نام جدید، مجددا ذخیره کن، مثل «رزومه سال جدید، در دست تالیف». نیازی نیست کل رزومه را یکجا به‌روز کنی. فرآیند به‌روزرسانی نیازمند تمرین و تعمق است پس برای آن زمان بگذار.

۲) تو با یک برند هیچ فرقی نداری. پس باید خودت را مانند یک برند تبلیغ کنی. آیا برای تبلیغ خودت، عنوان شغلی خاصی در نظر گرفته‌ای؟ اگر پاسخت مثبت است، آن عنوان را در خلاصه رزومه‌ات ذکر کن، درست زیر اطلاعات تماس.

۳) اطلاعات تماس خود را به‌روز کن.

۴) خلاصه رزومه‌ات را چندین بار بخوان. اگر رزومه‌ات خلاصه ندارد، همین حالا یک خلاصه برایش بنویس. فراموش نکن که مخاطب رزومه، به دنبال این نیست که نظر تو درباره مهارت‌ها و قابلیت‌هایت را بشنود. او تو را نمی‌شناسد. حس کنجکاوی او را تحریک کن. درباره مشکلاتی که حل کرده‌ای صحبت کن.

۵) شرح وظایف شغل فعلی‌ات را بازنویسی کن. همین‌که یک یا دو داستان تاثیرگذار از دستاوردهایت را روایت کنی کافی است.

۶) از ادبیات «زامبی» بپرهیز. مخاطب تو ماشین نیست، انسان است. از عباراتی مثل «متخصص نتیجه‌گرا» استفاده نکن. به جای آنکه وظایفت را به شکلی کلیشه‌ای شرح‌دهی، توضیح بده که فعالیت‌هایت چه تاثیری در موفقیت سازمان داشته.

۷) در تمام بخش‌های رزومه، از یک فونت استفاده کن. دوران رزومه‌های رنگارنگ و پر زرق و برق به پایان رسیده است.

۸) مانعی ندارد اگر شغل‌های قدیمی و غیرمرتبط را از رزومه‌ات حذف کنی. رزومه تو باید در یک یا دو صفحه خلاصه شود، پس طبیعتا نمی‌توانی تمام شغل‌های گذشته‌ات را در آنجا بدهی. شغل‌های اخیر خود را با جزئیات بیشتر و شغل‌های قدیمی‌تر را با جزئیات کمتر شرح بده.

۹) نیازی نیست تاریخ شروع و پایان تک تک شغل‌های گذشته‌ات را به ماه و سال ذکر کنی. ذکر سال شروع و پایان بعضی از شغل‌ها کفایت می‌کند.

۱۰) در نهایت از یکی از دوستانت درخواست کن رزومه‌ات را مرور کند تا مطمئن شوی پیام مورد نظرت را منتقل می‌کند. همان‌طور که تو دائما در حال تغییر هستی، رزومه‌ات نیز باید تغییر کند.

منبع: Forbes