هشت مسأله بزرگ

جاش وینگرو
بلومبرگ

در بیانیه پایانی اجلاس گروه «جی 20» که اولین حضور رئیس‌جمهور جدید آمریکا را تجربه می‌کرد، به وضوح می‌شود رد پای ترامپ را مشاهده کرد. در حالی که شهر هامبورگ در اثر درگیری پلیس با معترضان حاضر، روز و شب‌های پرتنشی را تجربه می‌کرد، پشت درهای بسته، رهبران کشورهای عضو از برپایی آتشی جدید خودداری کردند و موافقت کردند که به رغم اختلاف‌نظرها بر سر مساله تغییرات اقلیمی، این موضوع روابط بین اعضای گروه را دچار تزلزل نکند. با این حال مهم‌ترین محورهای اجلاس سال 2017 گروه «جی 20» به شرح زیر است:

تجارت: مشاجره رهبران «جی 20» درباره شیوه حمایت از تولیدات داخلی شان ادامه دار است، به ویژه بحث درباره تعرفه بندی‌های زیاد بر کالاهای وارداتی یکدیگر و تاکید بر اهمیت تصویب سندی برای جلوگیری از تعرفه‌های بالاتر از حد توافق. همه کشور‌ها جز آمریکا از این توافق که بر ضد تعرفه‌های بالا به دلیل حمایت از تولیدات داخلی است، به شدت استقبال کردند، در حالی که ترامپ درباره تصویب آن به‌عنوان اقدام قانونی نظر دیگری نسبت به همتایان خود دارد.

فولاد: رهبران این کشورها متعهد شدند که سریعا سیاست‌هایی اصولی برای کنترل اضافه عرضه فولاد را در پیش بگیرند. آنگلا مرکل روز جمعه گفت: رهبران گروه «جی 20»، باید به دنبال راه‌حلی مشترک در مورد تولید بیش از حد فولاد باشند و الا امکان بروز تنش وجود خواهد داشت. در این نشست از تولیدکنندگان فولاد نیز دعوت به عمل آمده بود تا اطلاعاتشان را با دیگر طرفین، جهت تصمیم‌گیری به اشتراک گذارند. در عین حال باید برنده این حوزه را ترامپ دانست که اعلام کرده است در هر صورت عوارضی جدید برای واردات فولاد تعیین خواهد کرد.

تغییرات اقلیمی: «آمریکا اعلام کرد که سریعا اجرای تعهدات قبلی خود را متوقف می‌کند و به رویکردی که آلایندگی کمتری تولید خواهد کرد متعهد می‌شود، در عین حال که از ادامه رشد اقتصادی خود حمایت خواهد کرد و امنیت دسترسی به انرژی را ارتقا خواهد داد.» درحالی که رهبران گروه «جی 20» متوجه عواقب تصمیم اخیر آمریکا بودند، در عین حال همگی به جز ترامپ موافقت کردند که معاهده تغییرات اقلیمی پاریس برگشت‌ناپذیر و لازم‌الاجرا است.

سوخت‌های فسیلی: آمریکا با پر رنگ جلوه دادن اهمیت موضوع سوخت‌های فسیلی گفت که سعی خواهد کرد همکاری نزدیکی با دیگر کشورها داشته باشد تا آنها بتوانند با بازدهی بیشتر و آسیب کمتر به محیط زیست نسبت به گذشته، به سوخت‌های فسیلی دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. این دو وعده ترامپ، توضیح گویایی است برای کناره‌گیری آمریکا از توافق پاریس بر سر تغییرات آب و هوایی و ادامه نگرانی از دو دستگی که در گروه «جی 20» ایجاد شده است.

اقتصاد جهانی: «ما از تمام ابزارهای سیاستی در حوزه‌های پولی، مالی و ساختاری به نحوی جداگانه استفاده خواهیم کرد تا دست در دست یکدیگر برای رسیدن به اهدافی نظیر رشد پایدار، متوازن و همه‌جانبه گام برداریم؛ ضمن اینکه در عین حال انعطاف‌پذیری اقتصادی و مالی را نیز افزایش دهیم.» مساله‌ای که تازگی نداشت و بر اساس سیاست‌های پیشین گروه «جی 20» مطرح شد.

یک درصدی‌ها: «ما به این مساله آگاهی داریم که منافع تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری به نحوی وسیع بین همگان توزیع نمی‌شود. ما باید با فراهم آوردن دسترسی و شرایطی مناسب‌تر، امکان استفاده از فرصت‌ها و بهره‌گیری از اقتصاد جهانی را برای شهروندانمان فراهم آوریم.» این بخش بیانیه یادآور ادبیاتی بود که در بیانیه اجلاس گروه 7 در ماه مه مورد استفاده قرار گرفته بود که به دلیل اصرار ترامپ بر «عادلانه» بودن تجارت، در کنار آزاد بودن آن در بیانیه گنجانده شده بود.

سازمان تجارت جهانی: «ما بر نقش مهم سیستم تجارتی بین‌المللی مبتنی بر قواعد و قوانین مشخص واقف هستیم» همچنین در ادامه به اهمیت معاهدات دوجانبه WTO نیز تاکید جدی صورت گرفته است. این بخش بیانیه برای اروپا عملا یک پیروزی محسوب می‌شود، زیرا در چند ماه اخیر، ترامپ بارها با دیده تردید در مورد کارکرد WTO صحبت کرده است.

مشاغل جدید: رهبران گروه «جی 20» متعهد شدند که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های دیجیتال و افزایش سطح آموزش عمومی، بستر را برای رشد مشاغلی که در واقع مشاغل آینده تلقی می‌شوند، فراهم کنند.

مهاجرت: «ما بر حق حاکمیتی دولت‌ها جهت مدیریت و کنترل مرزها تاکید داریم و همچنین اعمال سیاست‌هایی که درآن منافع ملی و امنیت آن کشورها دیده شود را حق آنها می‌دانیم. ضمن اینکه به این موضوع نیز معتقدیم که روند بازگرداندن مهاجرانی که صلاحیتشان برای ورود تایید نشده است، باید به نحوی ایمن و انسانی صورت گیرد.» این بخش نیز مجددا به واسطه تلاش‌های ترامپ در بیانیه گنجانده شده بود تا سختگیری در مرزها مورد تاکید واقع شود.

زنان: برای اولین بار، رهبران گروه «جی 20» موافقت کردند که مساله «دسترسی برابر» برای مردان و زنان به اشتغال، خدمات مالی و دارایی «برای دستیابی به برابری جنسیتی و تحقق کامل حقوق اساسی» آنها گنجانده شود. رهبران همچنین قبول کردند که به «اقداماتی وسیع‌تر» احتیاج است تا شکاف جنسیتی موجود در آمار نیروی کار، سریع‌تر کاهش یابد. در این زمینه آنگلا مرکل به‌عنوان رئیس این گروه توانست با برقراری ارتباطی مناسب با ایوانکا ترامپ، روند مذاکرات در این بخش را تسریع کند.

هشت مسأله بزرگ