نویسنده : JOHN BOITNOTT

مترجم : هانیه رضایی

وقتی کسب‌وکار خود را می‌سازید، همواره به دنبال دریافت بازخورد اطرافیان خود هستید. چه از خانواده، چه از همکاران و چه از اعضای تیم خود سوال کنید، مهم است که کلمات درستی به‌کار ببرید تا پاسخ صادقانه‌ای که نیاز دارید را دریافت کنید، در غیر این‌صورت اطرافیان شما ممکن است کاملا محترمانه ایده شما را تصدیق کنند، صرف‌نظر از آن چیزی که واقعا فکر می‌کنند. شما به بازخوردهای محکم و قابل‌اطمینان نیاز دارید. یک دیدگاه صادقانه از فردی قابل‌اطمینان، به بهبود محصول شما کمک می‌کند. اگر ندانید که اطرافیان واقعا چه فکری می‌کنند، ممکن است تلاش سالیانه‌تان همچون «آب در هاون کوبیدن» باشد، به همین دلیل، بنیان‌گذار هر کسب‌وکاری باید محصول خود را خارج از محدوده‌ کسب‌وکارش محک بزند. در ادامه چند نمونه از سوالاتی که می‌تواند به شما کمک کند بازخورد صادقانه و کارآمدی دریافت کنید، آورده شده است.

1- چطور می‌توانم این محصول را بهبود ببخشم؟

به‌جای آنکه بپرسید «آیا این محصول را دوست دارید؟» یا «آیا من در مسیر درستی قرار دارم؟» سوالاتی مطرح کنید که جزئیات افکار فرد را کشف کند.

هنگامی که نظر همکاران یا کاربران ثانویه را در مورد محصول خود می‌پرسید، به‌طور خاص پیشنهادهای آنها را برای بهبودهایی که می‌توانید ایجاد کنید، بجویید. این پیشنهادها را در نظر گرفته و جدی بگیرید. آنها می‌توانند در اختیار تیم طراحی شما قرارگرفته و برای ارتقاهای آینده به‌کار گرفته شوند. هنگامی که پیشنهادهای همکاران شما جدی گرفته شود، وفاداری بیشتری به برند شما پیدا می‌کنند و حتی ایده‌های بیشتری ارائه می‌کنند.

2- چه نقاط ضعفی در طراحی محصول من می‌بینید؟

این سوال مستقیما از شخص می‌خواهد به جای پرداختن به نکات مثبت محصول بر نقاط ضعف آن تمرکز کند. درحالی‌که بسیاری از مردم در بیان افکار خود مردد هستند، این سوال آنها را دعوت می‌کند مشکلاتی را که متوجه شده‌اند، بیان کنند. می‌توانید نواقصی را که دیگران به آن اشاره کرده‌اند، بیان کنید تا از صحت آنها مطمئن شوید. این فرایند هنگامی که نظر گروهی از مردم را پس از استفاده‌ محصول بخواهید بسیار تاثیرگذار است. یکی از مهم‌ترین اهداف شما در نظرسنجی از کاربران ثانویه، شناسایی نواقص طراحی محصول است تا بتوانید محصول خود را بهبود ببخشید.

3- با دیدن این محصول، چه نکاتی به ذهنتان می‌رسد؟

زمانی که بر کار خود برای مدت طولانی تمرکز می‌کنید، ممکن است نتوانید به‌طور منصفانه در مورد محصول خود نظر دهید. همکاران شما با نگاه بی‌طرفانه ممکن است نکاتی را ببینند که از دید شما دور مانده است. از آنها بپرسید هنگام کار با محصول چه فکری می‌کنند. ترجیحا فرصت زیادی برای فکر کردن به پاسخ سوال به آنها ندهید و به دنبال اولین چیزی که به آن فکر می‌کنند، باشید.

4- در حین کار با این محصول، با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

هنگام کار با هر محصول جدیدی، مصرف‌کننده ناگزیر با مشکلات و نقص‌هایی مواجه می‌شود. در صورت امکان مسیری را برای مشتریان خود برای گزارش مشکلاتش در وب‌سایت خود فراهم کنید. هرچه این مسیر ساده‌تر باشد، می‌توانید پاسخ دقیق‌تری دریافت کنید. طراحان برنامه‌های رایانه‌ای می‌توانند مسیر گزارش نقص را در خود برنامه قرار دهند. تولیدکنندگان محصولات نیز می‌توانند شماره تلفن یا آدرسی اینترنتی را از طریق بسته‌بندی محصول در اختیار مصرف‌کنندگان برای گزارش مشکلات قرار دهند.

5- چه چیزی شما را از معرفی این محصول به دیگران بازمی‌دارد؟

توصیه سینه به سینه دوستان و مشتریان شما بهترین منبع برای شهرت شماست. آنها بهترین گزینه برای این هستند که بدانید چه چیزی آنها را از این توصیه بازمی‌دارد. در صورتی که مردم بگویند محصول شما را به دیگران پیشنهاد می‌کنند، نشانه خوبی از این است که شیفته‌ محصول شما شده‌اند.

6- آیا آمادگی تحویل مداوم محصول را در زمان مورد نیاز شما داریم؟

فرض کنید که تقاضا برای محصول شما بسیار بالا باشد. در دسترس بودن منابع ضروری نه‌تنها برای تولید بلکه برای پشتیبانی از محصول در موفقیت برند حیاتی است. نداشتن آمادگی برای مواردی همچون اقدام قانونی مشتری یا اتفاقات غیرمنتظره دیگر، معمولا ازجمله غفلت‌های سهوی تجارت‌های نوپا است. سم میناسیان (یکی از بنیان‌گذاران کسب‌وکار بیمه در ایالات‌متحده امریکا) می‌گوید: «هشتاد درصد اوقات کارگزاران در محافظت و بیمه کسب‌وکار خود غفلت می‌کنند؛ به‌خصوص در نقطه اوج کاری که تمام تمرکز در تولید است، وقتی برای هدردادن در مواجهه با مسائل قانونی یا دستگاه‌های از کارافتاده بدون یک تیم پشتیبانی مناسب ندارید.»

7- آیا مایل هستید هم اکنون این محصول را خریداری کنید؟

بهترین زمان برای پرسیدن این سوال زمانی است که در حال بحث با خریدار احتمالی هستید و او فقط نظرات مثبت در مورد محصولتان می‌دهد. هدف از طرح این سوال این است که اگر شیفته محصول شما شده‌اند، چه مواردی آنها را از خرید بازمی‌دارد. این یک روش مناسب برای وادار کردن خریدار احتمالی به تفکر درباره‌ مواردی است که می‌تواند محصول را بهبود ببخشد. طبق معمول زمانی که صحبت به پول داخل جیبشان می‌رسد، احتمال اینکه مردم نظرات و انتقادهای کارآمدتری در مورد محصول بدهند بالا می رود. این سوال ممکن است باعث موضع‌گیری فرد مقابل ‌شود. پس آن را تنها در صحبت با کسانی ‌به‌کار ببرید که با آنها ارتباط نزدیکی دارید. برای اینکه بازخورد اطرافیان را درباره‌ محصول خود بدانید، بسیار مهم است که سوالات درستی را مطرح کنید. هر هفته ساعات مشخصی را به صحبت با مصرف‌کنندگان کنونی یا احتمالی اختصاص دهید تا زمانی که کاملا این حس به شما دست دهد که محصول شما به‌خوبی در بازار جا افتاده است ولی بازهم از نظر مشتریان غافل نشوید. نکته مهم این است که با سوالات ساده نظر مخاطب را جلب کنید تا پاسخ‌های بهتری دریافت کنید. هرچه صداقت و صمیمیت در سوال‌های شما بیشتر باشد، مخاطب بهتر با شما ارتباط برقرار می‌کند و پاسخ‌های صادقانه‌ای می‌دهد.