دنیای اقتصاد: انجمن‌ اتاق‌های بازرگانی و صنعت اروپا، خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های مالی موجود که از سوی اتاق‌ها در اروپا به بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه می‌شود را احصا کرده است. در گزارش پیش‌رو که توسط مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شده، به طرح‌های خلاقانه و نتایج آن‌که توسط اتاق‌ها اجرا شده، در ۴ بخش مختلف پرداخته شده است. بخش اول آموزش و برگزاری سمینار با هدف آماده‌سازی SME‌ها برای سرمایه‌گذاری است. بخش دوم ضمانت به منظور پوشش شکاف‌های موجود در تامین مالی است که اتاق، این فعالیت را به اشکال گوناگون انجام می‌دهد. بخش سوم، راهنمایی از طریق کمک برای شناسایی منابع درست تامین مالی است و بخش چهارم یافتن شریک تجاری به مفهوم کمک به یافتن گزینه‌های مناسب مالی برای SME‌ها است. با توجه به تجربه اتاق‌ها در زمینه چنین حمایت‌ها و مشاوره‌هایی این گزارش همچنین شامل توصیه‌های سیاستی برای تقویت SMEها در دسترسی به منابع مالی در اروپا است.

بنگاه‌های کوچک و متوسط در همه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، منبع عمده اشتغال و خلق درآمد و صادرات هستند. این بنگاه‌ها مستقیما با رشد اقتصادی مرتبط بوده و نقش اساسی در اشتغال، به‌کارگیری منابع مالی کوچک و پراکنده و ایجاد حلقه اتصال بین صنایع و بخش‌های مختلف دارند؛ بنابراین می‌توان گفت که رشد اقتصادی کشورها تا حد زیادی به میزان تقویت این بنگاه‌ها و گسترش اثربخشی آنها در اقتصاد بستگی دارد؛ چراکه این بنگاه‌ها هستند که در عمل با خلق نوآوری و ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز پویایی اقتصادها شده و ظرفیت‌های مالی و حقوقی را در جامعه ارتقا می‌بخشند. در همین راستا از میان خدماتی که اتاق‌ها به جامعه کسب‌و‌کار ارائه می‌دهند، خدماتی که در ارتباط با شرکت‌های کوچک و متوسط بوده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنعت اروپا (EUROCHAMBRES)، اخیرا طی گزارشی خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های مالی موجود را که توسط شبکه اتاق‌ها در اروپا به بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه می‌شود احصا کرده است. حاصل این تلاش، شناسایی طرح‌های ابتکاری با هدف تبادل تجارب دسترسی SMEها به تامین مالی به ذی‌نفعان دیگر در سطح اتحادیه اروپا است.

7 تجربه در آموزش و برگزاری سمینار

در بخش اول - آموزش و برگزاری سمینار- به تجربه کشورهای اتریش، کرواسی، قبرس، فرانسه، لتونی، ترکیه و اتحادیه اروپا پرداخته شده است. بر این اساس، هدف از طرح «تجربه اتاق اقتصادی فدرال اتریش در زمینه آموزش کارآفرینان جوان»، حمایت از جوانان در حوزه کسب‌و‌کار است. اتاق اقتصادی فدرال اتریش برای کارآفرینان جوان دوره‌های آموزش و مشاوره‌ای حداکثر سه ساله ارائه می‌دهد که تمرکز این دوره‌ها بر جنبه‌های بازاریابی و تامین مالی است. این مشاوره‌ها به کارآفرینان این امکان را می‌دهد که اشکال مختلف راهکارهای تامین‌مالی را بشناسند. اتاق طیف وسیعی از خدمات و محصولات را به شرکت‌های نوپا ارائه می‌کند.«تجربه اتاق کرواسی در زمینه آموزش مالی به کسب‌و‌کارها» نشان می‌دهد هدف این اتاق نیز از آموزش مالی کسب‌و‌کارها بهبود زمینه دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به منابع مالی و تسهیل همکاری‌های آینده میان واحدهای کسب‌و‌کار و نهادهای مالی است؛ بنابراین اتاق‌ها واسط برقراری ارتباط میان نهادهای مالی و واحدهای کسب‌و‌کار می‌شوند. اتاق کرواسی مذاکرات کسب‌و‌کارها با هم (B۲B) را برای یافتن بهترین راه‌حل مختص به نیازهای هر SME برگزار می‌کند.

«تجربه اتاق بازرگانی و صنعتی قبرس در زمینه آموزش دسترسی به منابع مالی و انتخاب استراتژی‌های مالی مناسب» از دیگر طرح‌های مورد بررسی در این گزارش است. به‌طور کلی اتاق بازرگانی قبرس دو نوع آموزش به واحدهای کسب‌و‌کار ارائه می‌دهد؛ اولی دسترسی به منابع مالی و دومی که پیشرفته‌تر هم محسوب می‌شود، انتخاب استراتژی تامین‌مالی مناسب است. هدف اصلی از آموزش نیز دسترسی به منابع مالی، تامین اطلاعات، مهارت‌ها و دانش موردنیاز این بنگاه‌ها در جهت موفقیت در تامین نیازهای مالی است. تمرکز این برنامه اصولا بر بخش بانکی است با وجودی که سایر منابع جایگزین تامین مالی هم مورد بررسی قرار می‌گیرند. هدف بیشتر دوره‌های پیشرفته استراتژی‌های تامین‌مالی، آگاه ساختن SMEها از استراتژی‌های موجود، ‌ارزیابی روش‌های جایگزین و انتخاب مناسب‌ترین استراتژی برای شرکت است.اتاق بازرگانی و صنعت فرانسه دو طرح را اجرا می‌کند. نخست در زمینه «آموزش جمع‌آوری کمک‌های مردمی» است که هدف دوره آموزش تامین مالی، توضیح و تجزیه و تحلیل مسائل مرتبط با جمع‌آوری کمک‌های مردمی است. این هدف از طریق برگزاری سه سمینار تحقق می‌یابد که شامل معرفی ابزارهای تامین مالی، مدیریت درست یک فرآیند تامین مالی و استفاده از ابزار مالی صحیح منطبق با یک پروژه معین است. این دوره آموزشی شامل سه بخش ۴ ساعته است که به آموزش بنگاه‌های علاقه‌مند به مباحث تامین مالی به منظور هموار کردن فرآیند دسترسی آنها به منابع مالی، اختصاص دارد. در قسمت اول آموزش انواع اصلی گزینه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی، از تامین سرمایه از طریق دوستان و خانواده تا شرکت‌های تامین مالی ارائه می‌شود. قسمت دوم بر ارزیابی روش‌های تامین مالی و ابزارهای درست آن تمرکز دارد و در قسمت سوم نیز قرارداد سهامداران آموزش داده می‌شود.

«جست‌وجو برای تامین مالی» نیز طرح دیگر اتاق بازرگانی و صنعت فرانسه است که هدف اصلی این طرح سازماندهی بهتر نیازهای مالی، راهنمایی کارآفرینان باتجربه در طرح تقاضاهای خود در تامین مالی و ارائه یک پروژه مطمئن به سرمایه‌گذاران است. حمایت از شرکت‌ها حول سه محور عمده سازماندهی می‌شود، بخش اول آسیب‌شناسی تامین مالی شرکت‌ها است. دوم؛ تغییر در مدیریت مالی شرکت مطابق استراتژی جهانی است. محور آخر تشخیص سرمایه‌گذاران بالقوه است که علاقه‌مند به توسعه پروژه موردنظر باشند. پروژه‌ای که قرار است ارائه شود بر حسب نظر کمیته سرمایه‌گذاران انتخاب می‌شود. «تجربه اتاق لتونی در آموزش ارائه اطلاعات به SMEها» با هدف آگاهی دادن و بالا بردن مهارت‌ شرکت‌ها در جذب منابع مالی بیشتر در زمره طرح‌های مورد بررسی است. اتاق لتونی اخیرا همکاری خود را با بانک ALTUM گسترش داده و برنامه‌های آموزشی با‌عنوان «برنامه حمایتی ALTUM از کارآفرینان» که از سوی اتاق بازرگانی و بانک ALTUM تامین مالی می‌شود را برگزار می‌کند. علاوه‌بر آن اتاق بازرگانی و صنعت لتونی در زمینه پروژه‌های برنامه «افق سرمایه‌گذاری» بسیار فعال است. این پروژه‌ها در واقع برنامه‌هایی هستند که از سوی کمیسیون اروپا تامین مالی شده و به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های کوچک و متوسط دارای طرح‌های ابتکاری، از طریق بهبود آمادگی سرمایه‌گذاری و تقویت سرمایه‌گذاران طراحی شده است. «تجربه اتاق ترکیه در زمینه انجمن جهانی SME» یکی دیگر از طرح‌هایی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است. دولت ترکیه با همکاری ریاست «گروه کسب‌و‌کار ۲۰ ترکیه» و با مدیریت «اتحادیه اتاق‌ها و بورس کالای ترکیه» و «اتاق بازرگانی بین‌المللی» به‌منظور استفاده از پتانسیل‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ایجاد ثبات در اقتصاد و تحریک رشد اقتصادی و اشتغال، انجمن جهانی بنگاه‌های کوچک و متوسط را تاسیس کرد. بنابراین فعالیت‌های اتحادیه اتاق‌ها و اتاق بازرگانی بین‌المللی برای دسترسی به تامین مالی SMEها از سوی این بخش صورت می‌گیرد.

طرح «آگاهی از افق سرمایه‌گذاری و آموزش» با توجه به تجربه اتحادیه اروپا در گزارش پیش رو مورد بررسی قرار گرفته است. افق سرمایه‌گذاری یک پروژه در اروپا است که با برنامه افق ۲۰۲۰ مالی تامین می‌شود. این برنامه به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در بخش SMEهای پیشرو در اروپا از طریق بهبود آمادگی سرمایه‌گذاری و تقویت سرمایه‌گذاران طراحی شده است. اهداف این طرح، از طریق ترویج عملکردهای سیاستی و برنامه‌های افزایش آمادگی سرمایه‌گذاری بهتر، تقویت آگاهی SMEها در رابطه با پیش نیازها، گزینه‌ها و منابع سرمایه‌گذاری، ارتقای دانش سرمایه‌گذاران درخصوص بخش‌های دارای نوآوری و مدل‌های سرمایه‌گذاری، آموزش و محک SME‌ها در رابطه با آمادگی سرمایه‌گذاری، یافتن و معرفی SMEهای آماده سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و انتشار اطلاعات در رابطه با منابع، عملکردهای مناسب و شرکت‌های موفق برآورده می‌شود.

تجربه کشورها در ضمانت

بخش دوم این گزارش به بررسی تجربه کشورهای ایتالیا، لوکزامبورگ و اسلوونی در زمینه «ضمانت» تخصیص داده شده است. اتاق ایتالیا «طرح اعتماد» را در این راستا اجرا کرده است. هدف طرح ضمانت دوجانبه اعتماد، تسهیل دسترسی SMEها به اعتبارات است. این طرح شامل سازمان‌هایی است که ضمانت دوجانبه می‌کنند و توسط انجمن‌های کسب‌و‌کار حمایت شده و توسط اتاق‌های بازرگانی محلی و منطقه‌ای تامین مالی می‌شود.این طرح که به‌عنوان ابزاری موثر برای بهبود دستیابی بنگاه‌های کوچک و متوسط به منابع مالی شناخته شده، اغلب توسط سازمان‌های دولتی تامین مالی می‌شود. در زمان مشکلات و تنش‌های بزرگ بازار اعتبارات، این طرح توانست ابزار کلیدی برای حمایت از کسب‌و‌کارها به‌منظور دسترسی به منابع مالی باشد.

«معاهدات دوجانبه و کمک به تجار» هم طرحی است که با نگاهی به تجربه لوکزامبورگ به آن پرداخته شده است. هدف اصلی اتاق لوکزامبورگ از این کار، کمک به شرکت‌های نوپا، کوچک و متوسط و سایر شرکت‌ها برای دسترسی به وام به‌منظور توسعه کسب‌و‌کارشان است. دسترسی به اعتبار برای اغلب شرکت‌های نوپا و کوچک و متوسط به‌دلیل منابع مالی ناکافی و عدم‌تامین مواد اولیه مشکل‌آفرین است. در هر صورت صندوق مشترک ضمانت وام (MCAC) برای سرمایه‌گذاران ضمانت‌های ضروری موردنیاز بانک‌های لوکزامبورگ را فراهم کنند و از صاحبان کسب‌وکار که متقاضی وام بانکی هستند، حمایت می‌کند. به‌منظور درخواست ضمانت، صاحبان کسب‌و‌کار باید طرح کسب‌و‌کار خود را ارائه کرده که شامل اطلاعات شخصی، اطلاعات شرکت، پروژه سرمایه‌گذاری و جزئیات مالی موردنیاز است. حق تقدم برای دریافت کمک‌ها با شرکت‌های عضو اتاق است. همه اشکال سرمایه‌گذاری که به دنبال ایجاد یا توسعه یک کسب‌وکار باشند، با دستیابی به معیارهای مشخص شده نظیر شایستگی حرفه‌ای، فرصت سودآوری اقتصادی و داشتن منافع اقتصادی شفاف، صلاحیت دریافت ضمانت وام را دارند. دولت به‌طور غیرمنظم منابعی را تزریق می‌کند که بخشی از ضررهای واردشده و ضمانت‌های شکست‌خورده را پوشش می‌دهد. اتاق اسلوونی در این زمینه طرحی را برای SME ممتاز اجرا می‌کند. این اتاق تاییدیه‌هایی را برای بنگاه‌های کوچک و متوسط صادر می‌کند که قابلیت تداوم فعالیت بنگاه‌ها را تضمین می‌کند. در واقع اتاق با نشان دادن مورد اعتماد بودن شرکت‌های ممتاز به دیگر سهامداران (سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان) از آنها حمایت می‌کند.

طرح 6 کشور برای راهنمای کسب‌وکارها

«راهنمای کسب‌وکارها» بخش سوم را به خود اختصاص داده که به تجربه کشورهای اتریش، فرانسه، ایرلند، هلند، صربستان و اسپانیا می‌پردازد.اتاق اتریش مشاوره مالی را به صاحبان کسب‌وکار ارائه می‌دهد. هدف اصلی این برنامه توزیع پرسشنامه‌های آنلاین بین صاحبان کسب‌وکاری است که در جست‌وجوی منابع تامین مالی هستند. در این برنامه، ابزارهای آنلاینی در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. این ابزارها در واقع دستورالعمل‌های آنلاین رایگانی هستند که استفاده راحتی دارند و به‌وسیله آنها به بنگاه‌های کوچک و متوسط در رابطه با طیف وسیعی از فرصت‌ها و خدمات قابل استفاده آگاهی داده می‌شود. به‌طور کلی با استفاده از این ابزار ۲۴ فرصت تامین مالی، همراه با نقاط قوت و ضعف آن و اطلاعات تفصیلی بیشتر ارائه می‌شود. این طرح همچنین، آمادگی سرمایه‌گذاری و دسترسی به منابع مالی را از طریق گشودن افق‌های جدید روی صاحبان کسب‌وکار و بالا بردن آگاهی آنها برای موارد خاص، افزایش داده است.

تجربه اتاق بازرگانی و صنعت فرانسه در زمینه راهنمایی کسب‌وکارها هم حاکی از سه طرح است. نخست؛ پروژه شرکت PME Pays de la Loire است. این طرح در قالب سامانه‌ای، گزینه‌های تامین مالی دولتی و خصوصی را ارائه می‌دهد. هدف اصلی این پروژه کمک به صاحبان کسب‌وکار است تا با استفاده از یک سامانه آنلاین، روش‌های درست تامین مالی و مشاوران مناسب در رابطه با پروژه‌هایشان را شناسایی کنند. علاوه بر آن، شرکت‌ها از مزیت دسترسی به مشاوره‌های مشاوران اتاق بازرگانی و ارتباط مستقیم با سرمایه‌گذاران بهره‌مند خواهند شد. هدف دیگر این وب‌سایت آن است که قوانین دست و پاگیر را کاهش داده و این امکان را به SMEها بدهد که با یک فرم آنلاین، برای همه انواع روش‌های تامین مالی موجود در منطقه خود اقدام کنند. هدف این پروژه، پاسخ به انتظارات صاحبان کسب‌وکاری بود که به‌دنبال روش‌های تامین مالی و حمایت از توسعه کسب‌وکار خود بودند. دوم؛ طرح کمک‌های اتاق بازرگانی فرانسه به کسب‌وکارهای خلاق است که سه هدف عمده دارد. هدف اول این است که به یک واحد تجاری موفق، این توانایی بخشیده شود که کالاهای دیجیتال و سبز نوآورانه تولید کند. هدف دوم این است که به منظور تامین مالی واحدها، فایل‌هایی با جزئیات دقیق (نوع کسب‌وکار، مکان فعالیت، نیازهای مالی، ساختار مالکیتی شرکت) برای واحدهای تجاری آماده شود تا با ارائه آنها، منابع مالی به‌دست آورند. هدف سوم این طرح تحرک و پویایی در دسترسی به منابع مالی مکمل است. سوم؛ طرح ترازنامه O۲ اتاق بازرگانی و صنعت فرانسه است. هدف این طرح راهنمایی و آماده‌سازی شرکت‌های نوپا قبل از نشست با سرمایه‌گذاران به‌منظور حداکثرسازی احتمال موفقیت آنها است. این طرح همچنین صاحبان کسب‌وکار را از مباحثی مانند سرمایه‌های مخاطره‌پذیر، تامین مالی جمعی و نظام‌های مالیاتی در خارج از مرزها آگاه می‌سازد.

«وب‌سایت تامین مالی بنگاه‌های کوچک» طرحی است که تجربه اتاق بازرگانی ایرلند از آن حکایت دارد. هدف این طرح تامین اطلاعات و ابزارهای حمایتی از بنگاه‌های کوچکی است که نیازمند منابع مالی هستند. «تامین مالی بنگاه‌های کوچک» وب‌سایتی است برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال اطلاعات و راهنمایی درخصوص چگونگی تامین مالی پروژه‌هایشان هستند. «تاسیس واحد تامین مالی» هم طرحی است که در اتاق هلند اجرا می‌شود. در ژانویه ۲۰۱۴ اتاق بازرگانی هلند با همکاری وزارت امور اقتصادی، «واحد تامین مالی» را با هدف کمک به شرکت‌های نوپا و SMEهای در حال رشد به‌منظور غلبه بر مشکلات آنها در یافتن منابع مالی راه‌اندازی کرد. این سامانه آمادگی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و دسترسی به فرصت‌های تامین مالی را از طریق متصل کردن آنها به شبکه سرمایه‌گذاران، منابع مالی، مشاوران و سازمان‌های دولتی بهبود بخشیده است.

تجربه اتاق بازرگانی پرتغال در پروژه کابینه ۲۰۲۰ نیز نشان می‌دهد کابینه ۲۰۲۰ به شرکت‌ها برای تجزیه و تحلیل قابلیت سوددهی پروژه‌ها در برنامه افق ۲۰۲۰ کمک می‌کند. افق ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین برنامه تحقیق و نوآوری اتحادیه اروپا با ۸۰ میلیارد یورو منابع مالی برای دوره ۷ ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ است. این طرح حوزه‌ها و دستورالعمل‌های کاربردی را شناسایی، شرکای بالقوه را مشخص و در نهایت یک کنسرسیوم تشکیل می‌دهد. این طرح بر چهار حوزه تمرکز دارد؛ رقابت‌پذیری و بین‌المللی‌سازی، اشتغال و شمول اجتماعی، قابلیت بقای سرمایه اجتماعی و استفاده کارآمد از منابع. به‌طور کلی اطلاعات مورد نیاز از سه طریق در دسترس شرکت‌های متقاضی قرار می‌گیرد. اول از طریق برگزاری یک جلسه با یکی از شرکت‌های عضو اتاق که متخصص در امر برنامه‌های تامین مالی است. دوم از طریق اطلاعات موجود در وب‌سایت اتاق و سوم از طریق برگزاری سمینارهایی که به چنین موضوعاتی اختصاص دارد.

هدف اصلی از راه‌اندازی پرتال تعاملی کسب‌وکار توسط اتاق بازرگانی و صنعت صربستان به‌عنوان طرح مطرح شده دیگر در این گزارش، ارائه حمایت‌های بدون هزینه از SMEها به چهار روش مختلف است؛ روش اول؛ اطلاع‌رسانی در رابطه با سازمان‌های تامین مالی در صربستان است که بر مبنای نوع سازمان مرتب شده‌اند. دوم؛ ارائه چشم‌اندازی نسبت به منابع مالی موجود که براساس نوع کسب‌وکار، مکان، نیازهای مالی و ساختار مالکیتی طبقه‌بندی می‌شوند. سوم؛ ارائه بسته‌های آموزشی حاوی معرفی همه منابع تامین مالی و توضیح درخصوص آنها به‌منظور بهینه‌سازی تامین مالی بنگاه‌ها است. روش آخر هم فراهم کردن حسابگر آنلاین نسبت‌های مالی و فرم‌های پیش‌بینی جریان نقدی است.«آموزش تامین مالی» طرحی است که در اتاق اسپانیا اجرا شده است. طرح آموزش تامین مالی، چهار ماموریت مهم دارد. اول اطلاع‌رسانی به بنگاه‌های کوچک و متوسط در رابطه با یارانه‌ها، کمک‌های دولتی و روش‌های جایگزین تامین مالی به‌منظور مشارکت آنها، دوم تجزیه و تحلیل وضعیت مالی SMEها و سوم ارائه مشاوره‌های مستقیم به آنها. همچنین از طریق پرتال، به SMEهایی که با محدودیت منابع مالی مواجه هستند نسبت به منابع مالی قابل دسترس اطلاع‌رسانی می‌شود.

نحوه یافتن شریک تجاری

یافتن شریک تجاری بخش چهارم این گزارش است که تجربه اتاق‌های بازرگانی کشورهای بلغارستان، فنلاند، فرانسه، ایرلند، مالت و لهستان در این قسمت، بررسی شده است. بلغارستان در زمینه یافتن شریک تجاری، طرحی با عنوان «شورای توسعه فناوری و نوآوری» را ارائه کرده که هدف آن، فراهم آوردن مکان ملاقات افراد و موسسات حقوقی با یکدیگر برای طرح نظرات، معرفی تحقیقات و نمونه‌های آزمایشی محصولات تولیدی (پروتوتایپ) و ارائه خدمات در راستای حل چالش‌های ایجاد شده در محیط کسب‌وکار است. همچنین این شورا فرصتی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند که بتوانند گزینه‌های تامین مالی و منافع تامین مالی جمعی را با یکدیگر در میان بگذارند. اتاق فنلاند در زمینه «شبکه تامین مالی تجاری» طرحی دارد که هدف از تشکیل این شبکه، همکاری شرکت‌های صادرکننده و بانک‌ها برای رفع چالش‌های تامین مالی تجاری در عرصه عمل است. این شبکه در واقع، انجمنی تخصصی است برای آنکه بانک‌ها و کارشناسان تامین مالی شرکت‌ها بتوانند بهترین راهکارهای خود را در زمینه پرداخت و ضمانت در تجارت بین‌الملل به اشتراک بگذارند. تجربه اتاق فرانسه در زمینه سامانه باجه سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد این باجه، طرحی از اتاق بازرگانی و صنعت کان نورماندی است که در راستای تحقق دو ماموریت اصلی ایجاد شده است؛ اول آنکه باجه، دسترسی به تامین مالی خارجی را برای شرکت‌های نوپا و SME‌های با پتانسیل‌ اقتصادی بالا تسهیل کند. در واقع با تامین مالی خارجی، وجوه بنگاه‌های کوچک و متوسط توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای یا شخصی افزایش یافته بنابراین امکان توسعه بیشتر پروژه‌های آنها فراهم می‌شود. دوم، باجه سرمایه‌گذاری شهروندان محلی در توسعه اقتصادی مناطق با ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری دخیل سازد؛ بنابراین یک شهروند با حداقل ۱۰۰۰ یورو می‌تواند سرمایه‌گذار و تامین مالی یک بنگاه را به عهده گیرد.

«برگزاری نمایشگاه تامین مالی کسب‌وکارهای جنوب شرق» طرحی است که اتاق ایرلند درخصوص یافتن شریک تجاری به اجرای آن روی آورده است. هدف از این طرح ، برگزاری یک گردهمایی به منظور آشنایی بنگاه‌های کوچک و متوسط با وام‌دهندگانی است که در تامین مالی SME‌ها دارای سابقه هستند. همچنین «تامین مالی جمعی ZAAR» طرحی اجرا شده در اتاق مالت است. ZAAR یک طرح خصوصی-دولتی است که از سوی اتاق بازرگانی مالت و دانشگاه مالت، برای ترویج حمایت از طرح‌های کارآفرینی اجرا شده است. این طرح چهار هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ ترویج کارآفرینی و معرفی راهکارهای تامین سرمایه برای آغاز به کار پروژه‌ها و شرکت‌های نوپا در مالت، ایجاد پیوند بین آموزش کارآفرینی و رشد کسب‌وکارها با تامین مالی ایده‌های جدید، ارائه بهترین الگوی همکاری جامعه کسب‌وکار و دانشگاه، برای ارائه خدمات و ارائه نمونه موفق عملی برای طرح‌های دولتی- خصوصی. طرح «تاسیس انجمن کارآفرینان جوان و خلاق» در اتاق لهستان اجرا شده است. در انجمن کارآفرینان جوان و خلاق لهستان، اتاق بازرگانی لهستان (PCC) از متخصصان و نمایندگان دولتی با هدف ارائه قابلیت‌های تامین مالی خود برای کارآفرینان جوان دعوت به عمل می‌آورد. گردهمایی، کارآفرینان جوان فرصتی برای بیان نظرات خود در حوزه‌های فعالیت‌شان اعم از حقوقی، مالی، اقتصادی و اجتماعی به‌دست می‌آورند. این مناسبت همچنین فرصتی برای ملاقات کارآفرینان جوان با یکدیگر و تماس مستقیم آنها با سرمایه‌گذاران بالقوه است.

5 توصیه

توصیه‌های سیاستی که با توجه به تجربیات گفته شده در این گزارش برای ایران نیز قابل استفاده است، به ۵ مورد اشاره دارد. راهکار اول در زمینه حمایت‌های دولتی است. به عبارت دیگر، اولین توصیه انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنعت اروپا، تخصیص منابع مالی بیشتر از سوی اتحادیه اروپا به‌منظور ارائه خدمات مالی به SMEها است. اتاق‌ها واحدهایی با منابع مالی محدود و مصارف گسترده بوده، بنابراین برای ارائه خدمات مالی با محدودیت مواجه هستند. ادارات دولتی باید دسترسی به منابع مالی را برای SMEها به‌گونه‌ای تضمین کنند تا از این طریق توانایی اتاق‌ها برای ارائه سایر حمایت‌های مالی و خدمات مشاوره‌ای افزایش یابد. راهکار دوم آگاهی و راهنمایی SMEها در امور مالی است. معمولا دانش محدودی در رابطه با انواع گزینه‌های تامین مالی موجود دارند. بهبود دسترسی SMEها به اطلاعات به‌موقع و مفید در رابطه با حمایت‌ها و روش‌های تامین مالی، اولین گام در این راستاست. به‌عنوان قدم بعدی، بخش دولتی، اتاق و سایر ابزارهای تامین مالی باید به‌گونه‌ای متحد شوند که مکملی برای گزینه‌های تامین مالی این شرکت‌ها باشند.

توصیه سوم افزایش همکاری است. به این معنا که اتحادیه اروپا راهی برای افزایش سرمایه بانک‌ها به‌دست آورد تا وام‌هایی که به SMEها می‌دهد از کارکرد بهتری برخوردار باشد. همچنین پیشنهاد شده است بانک سرمایه‌گذاری اروپا مشارکت بیشتری در پروژه‌های مربوط به تسهیل دسترسی SMEها به منابع تامین مالی داشته باشد. در معنای وسیع‌تر، لازم است همکاری و جریان اطلاعات متقابل بین بخش‌های خصوصی و دولتی افزایش یابد. راهکار چهارم آمادگی سرمایه‌گذاری و یافتن شریک تجاری است. در این راستا پیشنهاد شده است منابع مالی اتحادیه اروپا در جهت حمایت از جلساتی با موضوع یافتن شریک تجاری هزینه شود تا امکان برقراری ارتباط بین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بالقوه ایجاد شود. چنین رویدادهایی می‌توانند به‌صورت جلسات بنگاه‌های کوچک و متوسط با یکدیگر، آموزش و گردهمایی سرمایه‌گذاران در سطح اتحادیه اروپا باشد. راهکار آخر تبادل کار خوب و تخصص است. در این راستا توصیه می‌شود جمع‌آوری اطلاعات، کسب اطلاعات درخصوص خدمات مشاوره و تبادل تجارب دسترسی SMEها به تامین مالی، با ذی‌نفعان دیگر در سطح اتحادیه اروپا تسهیل شود. اتاق‌ها، منابع بزرگی از دانش و تخصص هستند و می‌توانند با بهره گرفتن از تحقیقات انجام شده، بینشی عمیق درخصوص محیط SMها را برای سیاست‌گذاران مهیا کنند.