دنیای اقتصاد: رئیس اتاق ایران و سفیر استرالیا در نشستی ضمن بررسی وضعیت روابط اقتصادی دو کشور، بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده و اظهار امیدواری کردند سریعا حجم روابط تجاری دو کشور افزایش یابد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نشستی با ایان بیگز، سفیر استرالیا در کشورمان ضمن بررسی وضعیت روابط اقتصادی دو کشور، بر لزوم توسعه روابط اقتصادی دوجانبه، حل مشکلات بانکی، تسهیل در صدور ویزا و برقراری خط مستقیم پروازی بین دو کشور تاکید کرد.

وی در این نشست با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته، ایران یکی از نخستین مقاصد استرالیا برای فعالیت اقتصادی در منطقه خاورمیانه بوده است، گفت: حجم روابط اقتصادی ایران و استرالیا در مقاطعی به حدود یک میلیارد دلار در سال می‌رسید اما متاسفانه به دلایل مختلف ازجمله محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، امروزه حجم روابط تجاری دو کشور به ۱۰ درصد از آن حجم کاهش یافته است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به روابط مثبت اقتصادی ایران و استرالیا افزود: در شرایط جدیدی که ایجاد شده، با توجه به سوابق خوب همکاری دوجانبه، این امکان را داریم که علاوه بر بازیابی گذشته، به سمت توسعه روابط اقتصادی حرکت کنیم. شافعی تصریح کرد: حضور در بسیاری از بخش‌های بازار استرالیا، مخصوصا در حوزه مشتقات نفتی، پتروشیمی و محصولات کشاورزی برای ایران جذاب است.

وی همچنین با اشاره به مشکل کمبود آب در ایران اظهار کرد: تجربیات و تکنولوژی استرالیا در حوزه آب و به‌ویژه در زمینه شیوه‌های نوین آبیاری می‌تواند به ما کمک کند.

رئیس اتاق ایران همچنین بازار نفت و گاز و حوزه‌های پزشکی، آموزشی و توریسم استرالیا را برای حضور و فعالیت ایران مناسب عنوان کرد. شافعی با اشاره به اینکه ایران در زمینه نفت و گاز حدود ۲۰۰ میلیارد دلار پروژه‌های تعریف‌شده برای سرمایه‌گذاری مشترک دارد، گفت: با توجه به تسهیلات خوبی که دولت ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است استرالیا می‌تواند از این فرصت‌ها استفاده بهینه را به عمل بیاورد. در این زمینه لازم است بخش‌های خصوصی دو کشور امکان مبادله اطلاعات بیشتر بین یکدیگر را داشته باشند و مذاکرات بخش‌خصوصی دو کشور افزایش پیدا کند. شافعی در بخشی از این نشست، از سفیر استرالیا درخواست کرد در زمینه توسعه روابط بانکی بین دو کشور که از مشکلات فعلی فعالان اقتصادی است، کمک کند چراکه حل این مشکلات، مبنای اصلی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور قلمداد می‌شود.

تسهیل در رفت‌وآمد تجار و بازرگانان و ایجاد تسهیلات برای دریافت ویزای تجار و بازرگانان از دیگر مواردی بود که رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر استرالیا به آن پرداخت. شافعی با اشاره به برنامه سفر یک هیات ۳۰ نفره ایرانی به استرالیا برای شرکت در اجلاس کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان (WCC) در ماه سپتامبر تاکید کرد: افرادی که در این هیات حضور دارند، ازجمله اعضای تعیین‌کننده و تاثیرگذار اتاق ایران هستند و امیدواریم از سوی دولت استرالیا مساعدت لازم برای انجام سفر این هیات به عمل آید. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پایان اظهار امیدواری کرد: دو کشور تلاش کنند به‌زودی پرواز مستقیم بین ایران و استرالیا نیز برقرار شود. ایان بیگز، سفیر استرالیا نیز گفت: امکان توسعه و گسترش روابط تجاری ایران و استرالیا بسیار زیاد است چراکه هیچ‌گونه مساله سیاسی بین ما وجود ندارد و علاوه بر این، استرالیا بسیار علاقه‌مند است که ایران دوباره به جمع اقتصاد جهانی برگردد.

وی افزود: ما از طرفداران بزرگ برجام و بازگشت ایران به خانواده جهانی هستیم. بیگز اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که مشاور اقتصادی او ارائه کرده است، شرکت‌های استرالیایی بعد از انتخابات ایران علاقه‌مندی زیادی برای توسعه همکاری تجاری با ایران نشان داده‌اند. سفیر استرالیا در کشورمان ادامه داد: پیشرفت‌های خوبی نیز در موضوعات تجاری داشتیم ازجمله اینکه شرکت‌های استرالیایی که سال گذشته به ایران آمدند قراردادهای خوبی در بخش نفت و گاز و معادن منعقد کردند. وی با اشاره به فروش گوشت گوسفند استرالیایی در فروشگاه‌های ایران افزود: البته وزارت خزانه‌داری آمریکا است که به ما اجازه نمی‌دهد مستقیما با ایران تجارت انجام دهیم اما شرکت‌ها و اشخاص مختلف از کانال‌های دیگر بسیاری از اجناس استرالیایی را به ایران می‌فروشند اما امیدواریم به‌زودی مسائل را حل کرده و مستقیما با ایران تجارت کنیم.

بیگز با اشاره به موضوعات و مسائل بانکی بین دو کشور اظهار کرد: آخر هفته جاری من با مسوولان بانک مرکزی استرالیا گفت‌وگو دارم و در مورد مسائل بانکی با ایران به‌خصوص در رابطه با انتقال پول از طریق نظام بانکی حتما با آنها صحبت خواهم کرد. به گفته وی دو مساله می‌تواند قوت قلب بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران باشد که یکی انتخابات پرشور اخیر ایران است و دیگری برجام، چراکه این دو در کنار هم می‌تواند موقعیتی برای تغییر نظر بانک‌ها برای همکاری با ایران باشد. بیگز با اشاره به مساله آب و خشکسالی در ایران گفت: ما توانسته‌ایم حرکت‌های مشترک مثبتی انجام دهیم که یکی از آنها تاسیس مرکز آب ایران و استرالیا در دانشگاه شریف بود. البته شرکت‌های استرالیایی در ایران پیش‌زمینه وصل موضوع آب به موضوعات تجاری را نیز شروع کرده‌اند که ازجمله آنها می‌توان به اقدامات برای ساختن پالایشگاه شیرین‌سازی آب دریا و تبدیل آن به آب شرب اشاره کرد.

وی دامه داد: همچنین شرکت‌هایی در بخش معدن استرالیا روی موضوعات بازیافت آب کار می‌کنند که اینها نیز در ایران کارهایی مقدماتی انجام داده‌اند اما باید توسعه پیدا کنند. به گفته بیگز، استرالیا بسیار با مسائل خشکسالی دست‌وپنجه نرم کرده است و در حوزه مدیریت آب در شهرها نیز می‌تواند به ایران کمک کند. وی درباره پرواز مستقیم بین ایران و استرالیا نیز گفت: در سال گذشته بین دو دولت مذاکراتی برای قرارداد سرویس هوایی بین دو کشور انجام شد اما هنوز کامل نشده است. ما فکر می‌کنیم که می‌توان موضوع را حل کرد و پرواز مستقیم را از سر گرفت. البته من نمی‌دانم چه موقع اتفاق می‌افتد اما می‌توانم بگویم که دولت استرالیا علاقه‌مند است این موضوع را به نتیجه برساند.

موضوع ویزا، آخرین موضوعی بود که سفیر استرالیا درباره آن توضیحاتی ارائه داد. بیگز گفت: گرفتن ویزای استرالیا فرمول پیچیده‌ای ندارد و تا جایی که من می‌دانم ۹۰ درصد کسانی که در ایران تقاضای ویزا برای استرالیا دارند موفق به اخذ ویزا می‌شوند. وی با بیان اینکه از زمان امضای برجام هیات‌های هر دو کشور به‌صورت دائم فعال بوده‌اند و در حوزه‌های مختلف رایزنی‌هایی موفقی انجام داده‌اند، گفت: من برای صدور ویزای هیات ۳۰ نفره که از اتاق ایران برای شرکت در اجلاس کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان (WCC) در ماه سپتامبر عازم استرالیا هستند، همکاری می‌کنم.