خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران در مورد وضعیت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور گفت: برای هر کاری از جمله جذب سرمایه‌گذاری بستر‌سازی نیاز است و عواملی مانند فساد اقتصادی، احترام نگذاشتن به قوانین، تغییرات مداوم قوانین و مقررات، ناامن بودن محیط کسب‌وکار و زد و بند در بنگاه‌های خصولتی باعث می‌شود که سرمایه‌‌ خارجی یا داخلی جذب نشود.

فریال مستوفی با تاکید بر اینکه یکی از موانع جدی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عدم ثبات در نرخ ارز است، گفت: یک سرمایه‌گذار خارجی باید بداند بعد از ورود سرمایه‌‌اش با چه نرخی سرمایه‌‌اش را می‌تواند خارج کند در حالی که عدم ثبات در نرخ ارز یکی از موانع جدی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری معمولا در کشور فراهم نیست، بیان کرد: به‌عنوان مثال یک طرح معدنی برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود اما وقتی سرمایه‌گذار جوانب مختلف برای سرمایه‌گذاری روی طرح را بررسی می‌کند، برای عملیاتی کردن آن طرح با مشکلات زیرساختی از جمله نبود جاده، فرودگاه، راه‌آهن، آب، برق و سایر امکانات مواجه می‌شود که فقدان این زیرساخت‌ها طرح را عملا از توجیه می‌اندازد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار باید از فاینانس و کمک‌های بانکی بهره‌مند شود، گفت: عدم برقراری ارتباطات کامل بانکی هم از موانع جدی سرمایه‌گذاری است. وی با انتقاد از اینکه ۸۰ درصد اقتصاد ایرانی دولتی و شبه دولتی است، گفت: رقابت دولت با بخش‌خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی را کاهش داده است.

مستوفی با تاکید بر اینکه دولت باید قبول کند که تاجر خوبی نیست، عنوان کرد: دولت موظف است زیربنای سرمایه‌گذاری را فراهم سازد و اقتصاد را به بخش‌خصوصی واگذار کند؛ بنابراین دولت به‌جای اینکه کارخانه فولاد و امثال آن را تاسیس کند بهتر است زیربناها و زیرساخت‌های لازم برای تاسیس چنین صنایع و کارخانه‌هایی را فراهم کند و به این ترتیب برای ورود سرمایه‌ بخش‌خصوصی به صنعت، تولید و تجارت کمک کند. بخش‌خصوصی و دولتی باید با تعامل و تقسیم کار در کنار یکدیگر کار کنند؛ اما متاسفانه دیده می‌شود که در بسیاری مواقع بخش دولتی رقیب بخش‌خصوصی است و این موضوع رقابت را ناسالم می‌کند.