اتاق بازرگانی ایران: اسد‌الله عسگراولادی در نشست اتاق مشترک ایران و روسیه با تمرکز بر بررسی مشکلات صادرات مواد غذایی به روسیه از روابط اندک تجاری ایران و روسیه نسبت به سایر همسایگان ایران انتقاد کرد. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به روابط خوب سیاسی ایران و روسیه گفت: روسیه در اروپای شرقی بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده مواد غذایی است و از نقاط مختلف دنیا واردات دارد، اما ایران در این زمینه جایگاه خوبی ندارد.

عسگراولادی با اشاره به ۱۵ همسایه ایران و روابط اقتصادی با این کشورها گفت: در میان این ۱۵ همسایه، مبادلات ما با روسیه از همه کمتر است. عسگراولادی در مورد تاثیر تحریم‌ها در روابط اقتصادی ایران و روسیه گفت: تحریم‌ها بهانه است. ‌به‌غیراز تحریم‌ بانک‌های آمریکایی، تحریم دیگری نداریم اما روس‌ها خودشان ترجیح دادند از ما کمتر خرید کنند. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در مورد مشکلات توسعه روابط تجاری با روسیه اظهار کرد: شرایط بانکی، مالی، حمل‌ونقل و همچنین مشکلات صدور روادید بر سر راه توسعه روابط تجاری دو کشور است؛ به‌ویژه صدور روادید تجاری که بارها این مشکلات را در حضور وزرای روسی گفته‌ایم اما برطرف ‌نشده است. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه و بازدید از انبار یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی این کشور گفت: صاحب آن فروشگاه میوه‌های ایرانی را در کنار میوه‌های کشورهای دیگر به من نشان داد و گفت کیفیت و بسته‌بندی محصولات ایرانی ضعیف است.

عسگراولادی افزود: مورد دیگر این بود که ایرانی‌ها نمی‌توانند برای زمان طولانی و مستمر تعهد تامین مواد غذایی بدهند. این در حالی است که روس‌ها خواستار قراردادهای خرید ۱۲ ماهه مستمر برای فروش محصول هستند. عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، نیز تحریم‌ها را دلیل مهمی در کاهش گردش تجاری میان روسیه و ایران دانست. آندره لوگانسکی گفت: اقتصاد ایران و روسیه ساختاری شبیه به هم دارد، فقط اقتصاد روسیه کمی بزرگ‌تر است. لوگانسکی با تاکید بر تلاش دفتر اقتصادی سفارت مسکو برای تقویت رابطه اقتصادی با ایران گفت: سیستم فروش کالای غذایی در ایران و روسیه تفاوت بسیاری باهم دارند. در روسیه حتی یک فروشگاه مواد غذایی هم نمی‌بینید و تنها فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای وجود دارند. عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی برای روسیه گفت: به‌رغم تمایل زیاد، نمی‌توانیم با شرکت‌های ایرانی قرارداد ببندیم، چراکه پراکنده هستند و یک شرکت بزرگ که بتواند با ما وارد مذاکره شود، وجود ندارد. لوگانسکی در این زمینه افزود: مثلا در سال ۲۰۱۵، روسیه از طریق یک هلدینگ بزرگ، ۵۰ هزار تن گوجه‌فرنگی از ترکیه خرید. ما به شرکت‌های ایرانی نیاز داریم که بتوانند این حجم از محصولات غذایی را برای ما آماده کنند.

سهم اندک ایران از بازار 27 میلیارد دلاری

در ادامه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی ایران به روسیه گفت: کل صادرات روسیه در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۸۵ میلیارد دلار بوده که در پنج سال قبل، ۵۲۵ میلیارد دلار بوده و ۴۶ درصد کاهش‌یافته‌ است. همچنین هلند و چین بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی روسیه هستند.

کاوه زرگران در مورد رقم واردات روسیه نیز گفت: واردات روسیه در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۸۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل که ۳۱۶ میلیارد دلار است، ۴۲ درصد کاهش‌یافته است. همچنین چین، آلمان و آمریکا بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده به روسیه هستند. زرگران در مورد واردات محصولات کشاورزی و غذایی هم گفت: واردات موادغذایی روسیه در سال ۲۰۱۶ نزدیک ۲۷ میلیارد دلار بود که بازار بسیار بزرگی برای صادرات مواد غذایی است. رئیس انجمن صنایع غذایی ایران میوه‌های خوراکی، آجیل و مرکبات را بیشترین کالاهای وارداتی روسیه عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی در این زمینه برای صادرات به روسیه وجود دارد. زرگران در مورد صادرات ایران به روسیه گفت: صادرات ما به روسیه در سال ۹۱ معادل ۴۹۹ میلیون دلار، در سال ۹۲ معادل ۳۱۷ میلیون دلار، در سال ۹۳ معادل ۲۸۶ میلیون دلار و در سال ۹۴ معادل ۱۷۳ میلیون دلار بوده و در سال ۹۵ با رشد اندکی به ۲۱۹ میلیون دلار رسیده که پس از نزولی چهارساله کمی رشد داشته است.

میوه تازه، میوه خشک و آجیل، سبزی و صیفی‌جات اقلام عمده صادراتی ایران به روسیه بوده‌ است. وی افزود: همچنین بیشترین سهم واردات محصولات کشاورزی و غذایی ایران از روسیه گندم بوده که در سال ۹۵ به‌دلیل بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی و ممنوعیت واردات گندم کاهش چشمگیری داشته است. روغن خام و آفتابگردان و ذرت و جو در رتبه‌های بعدی هستند. زرگران افزود: بازار مواد غذایی روسیه بازاری ۲۷ میلیارد دلاری است که سهم ایران از آن تنها ۱۵۲ میلیون دلار است. سهم عمده این صادرات شامل محصولات سنتی پسته و کشمش می‌شود که از قبل وجود داشته‌است در حالی که این بازار باید توسعه یابد.