یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

موج مثبت حقوقی در شرایط احتیاطی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۶ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) همراه و با ثبت رشد ماهانه ۲/ ۳ درصدی برای دومین ماه صعودی شد. دیروز موج خرید حقوقی‌‌ها در ابتدای معاملات فضای مثبت بازار را رقم زد؛ با این وجود شناسایی سود میان معامله‌گران پس از ۹ هفته رشد شاخص، شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را منفی کرد. تغییر مالکیت ۷ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد، با این وجود حمایت حقوقی‌ها این‌بار در نمادهای «فباهنر»، «فملی»، «فولاد» و «همراه» بود. با وجود رشد اندک قیمت فولاد از کف، اما تداوم مازاد عرضه و کاهش شتاب رشد تقاضای چین در کنار تداوم روند نزولی مواد اولیه فولاد، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، همچنین رشد موجودی‌های انبار مس و سایه محدودیت‌های دولت چین برای کاهش سفته‌بازی، تصویر نگران‌کننده‌ای از بازار مواد اولیه ارائه می‌دهد. نماد «خساپا» نیز با تعدیل مثبت سودآوری متوقف شد.

بازار ارز

رفت و برگشت دلار با ریسک‌های سیاسی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی همراه و بدون تغییر ماهانه به نرخ 3750 تومان معامله شد. در یک ماه اخیر شاهد تشدید نوسانات دلار با ریسک انتخابات ریاست‌جمهوری بودیم؛ موضوعی که حمایت سطح 3750 تومانی از نرخ دلار را تقویت کرد. با این وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز، با کاهش تقاضای سفته‌بازی مقاومت سطح 3780 تومان را تقویت کرد. با این وجود تشدید فضای هیجانی با نزدیک شدن به انتخابات تنها دو روز نرخ دلار را بالاتر از سطح مزبور رساند؛ اما همچنان در میانه معاملات دلار تا سطح 3795 تومانی بالا رفت و نتوانست مقاومت سطح 3800 تومانی را بشکند؛ به این ترتیب میانگین نرخ دلار در اردیبهشت در سطح 3764 تومان قرار گرفت. افت 8/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار نیز عامل فشار بر تقاضای آربیتراژی دلار بود.

بازار سکه

تشدید نوسانات سکه با طلا در اردیبهشت

هر سکه طرح جدید با رشد ماهانه ۱/ ۰ درصدی همراه و به قیمت یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر با حرکت اونس طلا نزدیک کف ۵هفته‌ای در کنار افت دلار، قیمت سکه در میانه اردیبهشت، برای اولین‌بار در سال‌جاری به زیر سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افت داشت. اما در ادامه بازگشت اونس طلا از کف با تشدید تنش‌های داخلی واشنگتن و اتهامات علیه یکی از مشاوران ترامپ و رشد حدود ۳۰ دلاری اونس طلا رقم خورد. همچنان با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، مقاومت سطح ۱۲۵۵ دلاری در برابر طلا محتمل است؛ اما تشدید تنش‌های سیاسی آمریکا می‌تواند مقاومت سطح مزبور را بشکند. در بازار ارز نیز با تداوم دولت روحانی، نوسانات دلار محدود شد. همچنان اما حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد.

بازار طلای جهانی

حمایت ریسک واشنگتن از طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 3/ 2 درصدی، بیشترین رشد هفتگی از آوریل را ثبت کرد. تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن با اتهامات جدید علیه ارتباط یکی از مشاوران ارشد ترامپ با روسیه در کنار رشد 5/ 2 درصدی یورو با احتمال کاهش سیاست ‌های انبساطی اروپا، شاخص دلار را با بیشترین افت هفتگی در بیش از یک سال اخیر همراه کرد. بنابراین تشدید تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی احتمال تنها یک‌بار افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرده است؛ صورتجلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو تصویر روشن‌تری از این امر ارائه می‌دهد؛ احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن 74 درصد است، اما این احتمال در نشست دسامبر به 44 درصد رسیده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 18 کارشناس) 11 نفر روند صعودی، 3 کارشناس روند نزولی و 4 نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه ۹۴۱۲) با افت ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۱۴۵ تومان معامله شدند. از ابتدای اردیبهشت با رشد ۷/ ۴ درصدی، میانگین قیمت اوراق در ۷۳ هزار و ۶۴۴ تومان قرار گرفت. رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، در کنار افزایش چشم‌انداز رشد تقاضا با تصویب افزایش سقف وام (به ۱۴۰ میلیون تومان برای زوج‌ها و ۹۰ میلیون تومان به‌صورت انفرادی) نوسان «تسه»ها را در سطح ۷۵ هزار تومانی رقم زد. با وجود تداوم مازاد عرضه، حدود ۵/ ۲ میلیون واحد خالی اما بخش عمده‌ای از این مازاد عرضه واحدهای لوکس است. اما در ماه‌های اخیر شاهد رشد تقاضای واحدهای کوچک تر بودیم. همچنین رشد تقاضا از سوی خانه اولی‌ها از طریق صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن، ۱۶۵ هزار سپرده‌گذاری بالغ بر حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیز چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

دومین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 2/ 5 درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد. با وجود رشد (8 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای هجدهمین هفته متوالی، اما خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به مدت 9 ماه (تا مارس 2018) و احتمال تعمیق کاهش تولیدات، قیمت نفت را برای اولین‌بار در 3 هفته اخیر بالاتر از سطح 50 دلاری قرار داد. توقف روند صعودی تولیدات شیل نیز در کنار کاهش موجودی نفت تجاری عامل حمایت دیگر از قیمت نفت بود. همچنان نشست 25 ماه مه ‌اوپک می‌تواند تصویر روشن‌تری از توافق برای کاهش تولیدات ارائه دهد. با این وجود افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید شیل، رسیدن نقطه سر‌به‌سر تولید برخی تولیدکنندگان تا 34 دلار، خوش‌بینی‌ها اثرگذاری تمدید توافق بر بازار نفت را کمرنگ کرده است.