دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب آیین‌ نامه کسب‌وکار در دولت خبر داد و گفت: این آیین ‌نامه ظرف یک تا دو روز آینده به دستگاه‌ های مختلف ابلاغ خواهد شد. به گزارش «شاتا» محمدرضا نعمت ‌زاده با اشاره به مشکلاتی که در زمینه شاخص کسب‌ وکار وجود دارد، اظهار کرد: برخی از مقررات داخلی در زمینه گسترش روابط تجاری مشکلاتی ایجاد کرده است که به‌ عنوان نمونه می‌توان به وضعیت کسب‌ وکار در کشور اشاره کرد، زیرا ایران در این شاخص هنوز به رتبه و جایگاه خوب خود دست نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با تلاش‌های دولت رتبه ایران در شاخص کسب‌ وکار از بین ۱۸۰ کشور به ۱۲۰ رسیده است. نعمت ‌زاده ادامه داد: خارجی‌ ها به‌ طور قطع وضعیت ایران را رصد می‌کنند، بنابراین لازم است تا وضعیت کسب‌ وکار را به بهترین شکل اصلاح کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات آیین‌ نامه ارتقای کسب ‌وکار تصریح کرد: کسب‌ وکار ۱۰ شاخص دارد که در این آیین‌ نامه تکالیف همه دستگاه‌ها برای ارتقا در این زمینه مشخص شده است. وی افزود: با ابلاغ و اجرای این آیین‌ نامه رتبه ایران در شاخص کسب‌ وکار بهتر خواهد شد و پیش بینی می‌شود که با این اقدام رتبه ۷۰ در میان سایر کشورها را کسب کنیم.

همچنین نعمت ‌زاده در گفت‌ وگو با «ایرنا» به تشریح وضعیت سرمایه‌ گذاری، معدن زمستان یورت آزادشهر، صادرات غیرنفتی و واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی پرداخته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بخش صنعت چند سالی بود که با رشد منفی مواجه بودیم، گفت: رشد سرمایه ‌گذاری منفی ۴۱ درصدی، طرح‌های نیمه‌ تمام بی‌شمار، خصوصی‌سازی‌ های نامطلوب و... از جمله شرایط دولت قبل بود. وی ادامه داد: برخی خصوصی‌سازی ‌ها بابت رد دیون سازمان‌ها بود و برخی دیگر از موارد، وارد فهرست واگذاری‌ها شده و چندین نوبت به مزایده رفته بود، اما به دلیل استقبال نکردن مشتریان در عمل بلاصاحب مانده بود.

نعمت ‌زاده یادآوری کرد: صدرا (شرکت صنعتی دریایی ایران) که در گذشته بین چهار تا پنج هزار نفر نیرو داشت، تقریبا تعطیل بود و لوله‌ سازی اسفراین که در گذشته فعال بود، سال‌ها به دلیل خصوصی ‌سازی‌ های بدون حساب و رد دیون تعطیل شده بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در آن زمان هشت طرح فولادی در کشور وجود داشت که یکی از آنها را در پایان سال ۱۳۹۱ به بخش خصوصی واگذار کرده بودند، اما صاحبان آن همان روزهای نخست آغاز به‌کار دولت یازدهم مراجعه کرده و اعلام کردند این فروش در حالی صورت گرفته که هیچ سند، مدرک، راه و... به آنان داده نشده است؛ همچنین هفت طرح فولادی دیگر تعطیل بودند.

همچنین نعمت‌زاده گفت: نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در شروع به‌کار دولت یازدهم تعطیل بود که برخی از آنها بین هفت تا هشت سال تعطیل بودند؛ در حالی که در حدود چهار سال گذشته پنج هزار و ۱۰۰ واحد آنها مجددا راه‌اندازی شدند. وی افزود: در این سال‌ها پنج هزار واحد دیگر صنعتی و تولیدی به دلیل رکود یا عدم توانایی صادرات تولیدات تعطیل شدند که البته اغلب آنها واحدهای کوچک بودند؛ امروز به دنبال راه‌اندازی مجدد این واحدها هستیم و با طرح حمایت از صنایع کوچک دست‌کم یک هزار و ۲۰۰ واحد آنها احیا می‌شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین از تکمیل پنج هزار و ۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در سال گذشته و چهار هزار واحد در سال ۱۳۹۴ خبر داد و اعلام کرد: برای سال جاری تکمیل و راه‌اندازی ۶ هزار واحد دیگر برنامه ‌ریزی شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کارخانه ارج گفت: این کارخانه حدود هشت سال است که تعطیل شده و تعطیلی آن هیچ ربطی به دولت یازدهم ندارد، اما در حال‌حاضر موقعیت مکانی آن طوری است که ارزش زمین‌های آن رشد کرده؛ با این وجود تاکنون دو جلسه با صاحبان آن برگزار و حتی برای راه‌ اندازی مجدد آن خریدارانی یافته‌ ایم.

نعمت‌ زاده گفت: کارخانه آزمایش نیز از حدود ۱۰ سال پیش تعطیل شده است؛ در این زمینه نیز چندین جلسه برگزار و حتی شخصا به شیراز رفتم و از کارخانه بازدید کردم؛ این کارخانه اکنون نیازمند سرمایه ‌گذاری زیاد، نوسازی و به‌کارگیری فناوری‌های جدید است. نعمت‌ زاده همچنین به تعطیلی یکی از کارخانه‌ های قند کشور اشاره کرد و گفت: کارخانه قند دزفول نیز از هشت سال پیش تاکنون تعطیل است و در منطق ه‌ای واقع شده که جهادکشاورزی معتقد به کشت پاییزه در آنجاست؛ در این کارخانه نیز با وجود ورشکسته بودن به دنبال نوسازی هستیم و تا سه ماه آینده راه ‌اندازی می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر، اظهار کرد: شنبه هفته گذشته هیات حقیقت‌ یاب جلسه‌ای دو ساعته همراه با دو نفر از استادان دانشگاه برگزار کرد. وی ادامه داد: آخرین نفر که زیر آوار مانده بود، خارج شد و بر این اساس هیچ‌یک از افراد محبوس‌شده زنده خارج نشدند. نعمت‌ زاده گفت: دستورالعمل‌های بسیار خوبی وجود دارد که در تدوین آنها از نظرات کارشناسی سازمان برنامه و بودجه و نظام مهندسی معدن استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت امور معادن تهران نیز آذر سال گذشته از این معدن بازدید داشت و در مسائل مختلف ایمنی، بهره‌برداری، مدیریت، آب، برق و... در مجموع با دادن نمره ۶۸ که نمره قبولی است آن را در زمره معادن کم‌ خطر دسته‌ بندی کرده بود. نعمت‌ زاده افزود: این نظارت‌ها انجام شده، اما به نظر می‌رسد ترکیبی از چند عامل منجر به بروز این حادثه دلخراش شده است. وی تصریح کرد: برای مشخص شدن مقصر حادثه، باید منتظر گزارش نهایی کمیته حقیقت‌ یاب باشیم.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت درمورد صادرات غیرنفتی گفت: سال گذشته در مجموع صادرات کشور رشد ۳۵ درصدی را به لحاظ وزنی تجربه کرد، اما به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی رشد ارزشی در حدود ۵/ ۳ درصد اتفاق افتاد. مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برای امسال مطابق برنامه ششم توسعه رشد ۷/ ۲۱ درصدی صادرات غیرنفتی پیش‌ بینی شده، به‌تازگی نیز تصمیم گرفتیم این موضوع را استانی کرده و برای شرکت‌های بزرگ و عمده نیز هدف کمی تعریف کنیم اما قیمت‌ های جهانی قابل پیش ‌بینی نیست.