دنیای اقتصاد: «گزینه‌های قطعی که البته ممکن است تغییر کنند»؛ این خلاصه صحبت‌های قائم‌مقام سازمان صدا و سیما درباره انتخاب سه سریال «نفس»، «دیباجی» و «سر دلبران» برای پخش در کنداکتور ماه مبارک رمضان است. قطعیت تردید‌دارِ! مدیران تلویزیون برای پخش سریال‌های مناسبتی بی‌سابقه نیست. سه ماه پیش هم زمانی که خبرها حاکی از قطعی شدن پخش مجموعه کلاه قرمزی در نوروز بود، تنها چند روز مانده به آغاز تعطیلات نوروزی،‌ ناگهان خبر رسید که این سریال روی آنتن نخواهد رفت و حالا هم خبر رسیده است که سریال پرمخاطب «پایتخت۵» به آنتن نخواهد رسید. اگرچه رسانه ملی در یک سال گذشته سعی کرده اعتماد دوباره مخاطبان را به سریال‌هایش بازگرداند و در این زمینه موفقیت‌های نسبی و حداقلی هم به‌دست آورده، اما وسواس‌ها و ناهماهنگی‌هایی که در روند پخش سریال‌ها ایجاد شده، میزان جلب نظر مردم به سریال‌ها را هم کاهش داده است. امسال هم در آستانه فرارسیدن ماه مبارک، مدیران تلویزیون از قطعیتی سخن می‌گویند که البته چندان هم قطعی نیست. البته این بار علت این تردید‌ها فشرده بودن زمان پخش در ساعات پس از افطار است. سیدعلی حمیدی قائم مقام سازمان در این باره گفته است: در حال حاضر برای ماه مبارک رمضان سریال «نفس» برای شبکه سه سیما، سریال «سر دلبران» برای شبکه دو سیما و سریال «دیباجی» برای شبکه یک سیما در نظر گرفته شده‌اند. از نظر ما این سه گزینه قطعی است، اما باز هم شرایط بسیار تاثیرگذار است؛ همان‌طور که می‌دانید امسال اذان مغرب ساعت ۱۰ دقیقه به ۹ شب است و به همین خاطر هم کنداکتور شبکه‌ها بسیار فشرده خواهد بود.

سریال «دیباجی»

سریال «دیباجی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، تهیه‌کنندگی زینب تقوایی و نویسندگی سعید نعمت‌الله سال گذشته ضبط و تولید شده که برای پخش از شبکه اول سیما تدارک دیده شده است.بهرنگ توفیقی پس از تجربه سریال «پشت بام تهران» در سال ۹۴ این بار با همراهی مجدد زینب تقوایی و نویسندگی سعید نعمت‌الله دست به تولید سریال «دیباجی» زده است. سریالی که علاوه‌بر تهران در شهرهایی چون مشهد (حرم امام رضا (ع) و قدمگاه) و بندرعباس مقابل دوربین رفته است.مفهوم کلی قصه در مذمت دروغ است و لذت بخشش و ایثار برای خانواده‌ای که با عشق پشت هم ایستاده‌اند تا بر مشکلات فائق آیند.این سریال ملودرام اجتماعی ۳۰ قسمتی، روایتگر شخصیتی از قصه با نام رخساره است که کاراکتر اصلی سریال نیست، اما با حضورش در قصه گره داستان شکل گرفته و داستان رنگ و بویی عاشقانه می‌گیرد.

«دیباجی» با عنوان قبلی «لبخند رخساره» روایتگر زندگی خلیل، پیرمردی اهل مشهد است که فرزند خود را عاشقانه دوست دارد، ولی در تمام طول عمر از دروغی که به او گفته ترس و واهمه دارد. همسر این مرد در سال‌های اول زندگی بنا به دلایلی جدا می‌شود و خلیل با پسرش به کار رستوران‌داری ادامه می‌دهد و در روزهای آخر هفته به مسافران امام رضا (ع) نذری می‌دهد تا اینکه پسرش در یکی از دانشگاه‌های تهران پذیرفته و به دختری با نام رخساره علاقه‌مند می‌شود که با ورود رخساره و مادرش به داستان موقعیت‌های عاطفی شکل می‌گیرد.مفهوم کلی قصه در مذمت دروغ است و لذت بخشش و ایثار برای خانواده‌ای که با عشق پشت هم ایستاده‌اند تا بر مشکلات فائق آیند.آتیلا پسیانی، کامبیز دیرباز، ، بهناز جعفری، علیرضا آرا، پریوش نظریه، مهدی سلطانی، بهزاد فراهانی، مجید واشقانی، داریوش سلیمی، مریم بوبانی، حمیدرضا هدایتی، درسا بختیاری و مجید نوروزی از بازیگران این سریال هستند.پیش از این قرار بود ستاره اسکندری به جای بهناز جعفری و مجید مظفری در نقش مهدی سلطانی ایفای نقش کند که ظاهرا این همکاری بنا به دلایلی شکل نگرفته است.

سریال «سر دلبران»

سریال «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی روایتی اجتماعی درباره مسجد و نقش محوری آن به نویسندگی حسین حسنی و رضا خمسه است. این سریال جدیدترین سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. سازمان اوج با این سریال برای نخستین بار بخشی از آنتن شبانه ماه مبارک رمضان را در سیمای ملی در اختیار خواهد گرفت. «سر دلبران» ۳۰ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای است که تهیه‌کنندگی آن را محمدرضا شفیعی بر عهده دارد و قرار است ماه رمضان از شبکه دوم سیما پخش شود.محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، برزو ارجمند، متین سادات ستوده، جعفر دهقان، جهانبخش سلطانی و رضا توکلی بازیگران سریال «سِر دلبران» هستند.خشایار موحدیان تدوین سریال و کارن همایونفر ساخت موسیقی متن این سریال را انجام داده‌اند. این سریال روایتی اجتماعی درباره مسجد و نقش محوری آن دارد و در قصه تلاش می‌شود با ترسیم فضای روابط اجتماعی یک محله، روی نقش مسجد و امام جماعت در برطرف کردن مشکلات روزمره مردم تمرکز شود.یکی از ویژگی‌های این سریال تاکید بر واقعی بودن شخصیت‌های نقش‌آفرین در اثر است که به همین جهت در نگارش فیلمنامه، برای طیف متعددی از افراد، شخصیت‌پردازی شده است. لوکیشن اصلی «سرّ دلبران» شهر یزد بوده است.

سریال «نفس»

«نفس» سومین سریال از سه‌گانه جلیل سامان در ۲۶ قسمت و درامی روانشناسانه تولید شده که در بستر وقایع سیاسی قبل و بعد از انقلاب روی می‌دهد؛ این دومین همکاری سیداحمد کاشانچی و جلیل سامان است که برای پخش از شبکه سه سیما در ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است.داستان سریال در مورد جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود. او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت‌سر می‌گذارد.جلیل سامان فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان که در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ سریال‌های «ارمغان تاریکی» و «پروانه» را تولید کرد. هر دو سریال دارای مضمون تاریخی است و رویدادهای ایران را به ترتیب در دهه ۶۰ و ۵۰ هجری مورد توجه قرار می‌دهد. سریال «نفس» سومین سریال از سه‌گانه این کارگردان به‌شمار می‌آید.برخی شخصیت‌هایی که مخاطبانِ آثارِ این کارگردان آنها را در ساخته‌های قبلی او همچون «ارمغان تاریکی» و «پروانه» شناخته‌اند، در «نفس» نیز حضور دارند. از جمله شخصیت سیدحسن؛ روحانی‌ای که ایفای نقش او را هدایت هاشمی برعهده داشت و او با همین کاراکتر در سریال «نفس» نیز حضور دارد.مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، قربان نجفی، هادی عامل‌هاشمی، شهاب شادابی، احسان امانی، آتوسا راستی، ساناز سعیدی، هدایت هاشمی، خسرو شهناز و رامین راستاد در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.از جمله لوکیشن‌های این سریال می‌توان به روستای وردیج، خیابان ایتالیا و منطقه کلاک در کرج اشاره کرد.

سریال‌های قطعی تلویزیون در رمضان

سریال‌های قطعی تلویزیون در رمضان

سریال‌های قطعی تلویزیون در رمضان