دنیای اقتصاد: گزارش منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت مبنی بر عملکرد تجارت خارجی کشور در سال ۹۵ نشان می‌دهد که واردات کالاهای واسطه‌ای به لحاظ ارزش و وزن از کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی سبقت گرفته که این موضوع بیانگر آن است که خط تولید کارخانه‌ها در کشور فعال شده است. بر این اساس، میزان ارزش کالاهای واسطه‌ای وارد شده به کشور معادل ۲۵ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار است. همچنین در سال ۹۵ به میزان ۸ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار کالای سرمایه‌ای و به ارزش ۶میلیارد و ۲۶۳میلیون دلار کالای مصرفی از سوی واردکنندگان ایرانی به کشور وارد شده است. به علاوه از نظر وزنی ۲۵ میلیون و ۹۹۴ هزار تن کالاهای واسطه‌ای، ۷۷۴ هزار تن کالاهای سرمایه‌ای و ۲ میلیون و ۲۱۳ هزار تن کالاهای مصرفی در مدت زمان مذکور به بازار ایران راه یافته است. از این رو سهم ارزشی کالاهای واسطه‌ای ۶۳ درصد، سرمایه‌ای ۶/ ۱۹ درصد و مصرفی ۱۵ درصد بوده است. از سویی، تراز تجاری کشور (با احتساب میعانات گازی)هم مثبت و به ۲۴۶ میلیون دلار در سال ۹۵ رسیده است.

کالاهای عمده وارداتی در سال 95

میزان واردات کشور براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت، از نظر وزنی ۳۳ میلیون و ۳۹۹ هزار تن و از نظر ارزشی ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۴ به ترتیب ۵ درصد کاهش و ۵ درصد افزایش داشته است. ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۹۰۹ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار، قطعات خودرو سواری به ارزش ۷۸۲ میلیون دلار و برنج به ارزش ۶۹۰ میلیون دلار، ۵ قلم عمده وارداتی در سال ۹۵ هستند. از بین ۱۰ قلم عمده وارداتی در سال ۹۵، «ذرت دامی» با مقدار یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار بیشترین ارزش واردات و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ۳۹۱ میلیون دلار کمترین ارزش واردات را داشته‌اند. در بخش واردات، کشورهای چین و امارات متحده عربی از مهم‌ترین مبادی وارداتی عنوان شده‌اند. چین با ارزشی معادل ۱۰میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار بیشترین ارزش وارداتی و سوئیس با یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار کمترین ارزش وارداتی را داشته‌اند. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی، ۱۳۰۸ دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/ ۱۰ درصد افزایش داشته است.

کالاهای عمده صادراتی سال 95

همچنین صادرات کالا در سال ۹۵ با احتساب میعانات گازی کشور از نظر وزنی، ۱۲۹ میلیون و۶۴۸ هزار تن و از نظر ارزشی، ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار است که به ترتیب نسبت به سال قبل ۳۸ و ۵/ ۳ درصد افزایش داشته‌ است. از ۵۰ میلیارد برنامه‌ریزی شده برای صادرات غیرنفتی در سال ۹۵، تنها ۸۸ درصد آن که معادل ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار بوده، محقق شده است. براساس این گزارش، بخش پتروشیمی و گاز طبیعی با ۱۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار بیشترین ارزش و بخش فرش و صنایع‌دستی با ۳۷۴ میلیون دلار کمترین ارزش را در گروه صادرات غیرنفتی داشته است. از نظر میزان رشد نیز بخش میعانات گازی با ۴/ ۵۶ درصد و بخش صنعت با افت ۵/ ۱۵درصد به ترتیب بیشترین و کمترین درصد رشد را داشته‌اند. میعانات گازی به ارزش۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌های نفتی به جز بنزین به ارزش ۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار و گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار جزو ۵ قلم عمده صادراتی در این سال هستند.

از ۱۰ قلم عمده صادراتی در سال ۹۵، «میعانات گازی» با ۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بیشترین ارزش و «بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی‌متر مکعب و بیشتر» با ۷۷۲ میلیون دلار کمترین ارزش را داشته‌اند. طبق گزارش اعلام شده،کشورهای چین و امارات متحده عربی به ترتیب با سهم ارزشی ۰۷/ ۱۹ و ۹۳/ ۱۶ درصد از کل صادرات از مهم‌ترین بازارهای هدف کالا طی این سال بوده‌اند. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی، ۳۳۹ دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد کاهش داشته است.

جزئیات تجارت خارجی ایران در سال95