دنیای اقتصاد: رئیس اتاق البرز قوانین مخل کسب‌وکار را اصلی‌ترین موانع تولید و اشتغال دانست. رحیم بنامولایی با اشاره به اصلی‌ترین موانع رونق تولید گفت: اصلی‌ترین موانع رونق تولید در شرایط امروز کشور وجود قوانین مخل کسب و کار است که عمده آن نیز در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اول اردیبهشت ۹۴ ذکر شده است، چرا که قوانین زیاد و عمدتا دست و پاگیر موجب عدم انطباق سرمایه‌گذاران صنعت با انبوه قوانین شده در صورتی که صاحبان صنایع باید به تولید روی آورند و وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند.

به گزارش اتاق ایران، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درمورد مهم‌ترین اقداماتی که لازم است برای شتاب در اشتغال‌زایی صورت گیرد، گفت: از مهم‌ترین مواردی که باید برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام شود ترویج مصرف کالای ایرانی و توجه به اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، تقویت رایزنی‌های فرهنگی و تجاری داخلی، حذف مالیات بر ارزش افزوده تولیدکننده، کاهش نرخ بیمه و سایر عوارض مرتبط برای کمک به کاهش قیمت تمام شده کالای ساخته شده ایرانی است.

بنامولایی در ادامه افزود: وجود مراکز آموزشی و تحقیقاتی و جاذبه‌های خاص در استان البرز موجب شده که نرخ مهاجرت در استان به بالاترین حد خود در سطح کشور برسد و از طرفی نرخ پایین مشارکت در استان البرز موجب شده که اکثر فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار و همچنین مهاجران فرصت مناسب کار نداشته و از طرف دیگر تعدد مراکز تصمیم‌گیری به‌خصوص تداخل تشکل‌های غیرمسوول با مأموریت و اهداف خرد موجب شده احساس تعلق در پایین‌ترین قرار گیرد، بنابراین اکثر صنایع تمایل به فعالیت انفرادی داشته و منفعل شده‌اند. او در ادامه اظهار کرد: برای بهبود شرایط لازم است مراکز تصمیم‌گیری کاهش یابد، ماده پنج قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و همچنین مواد قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر موردتوجه قرار گیرد و اجرایی شود. حذف قوانین مخل کسب‌وکار (به‌ویژه قانون تامین اجتماعی) و کاهش مراجعه سازمان‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی نیز از دیگر الزامات بهبود شرایط در سال ۹۶ است.