جنگ برای بقا

تس ساپرستین
هاروارد پلیتیکال ریویو

صنعت خبر دهه پرحادثه‌ای را سپری کرده است. خوانندگان روزنامه‌ها پیوسته در حال کاهش هستند، روزنامه‌ها در حال بسته شدن بوده و روزنامه‌نگاران با چندین دهه تجربه کنار گذاشته می‌شوند. در مقابل، روزنامه‌ها تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده‌اند، آنها با اضافه کردن داستان‌های کوتاه، تفسیر خبر و از همه مهم‌تر به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی در حال مبارزه برای جلوگیری از کاهش بیشتر مشتریان و خوانندگان خود هستند. با استقبال گسترده و روزافزونی که از سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام در سال‌های گذشته به‌وجود آمد، بسیاری از مردم معتقدند دنیای خبر وارد دوره جدیدی شده که باید هر خبر را حداکثر در قالب حداکثر 140 کاراکتر به مخاطب عرضه کند. به نظر می‌رسد عصر طلایی وود وارد و برنشتاین، ادوارد مارو و والتر کرونکایت (که یادداشت‌های طولانی می‌نوشتند) تمام شده است. اگرچه این یک ارزیابی ناعادلانه است. در عصر جدید تکنولوژی، روزنامه‌ها نسبت به واکنشی که به حوادث و چالش‌های امروزه نشان می‌دهند، چندان مطمئن نیستند، اما سعی کرده‌اند با روش‌های مختلفی که برای حفظ مخاطبان خود دارند، با تلاشی خستگی‌ناپذیر خود را زنده نگه دارند.

مبارزه با کاهش تیراژ

امی میچل مدیر تحقیقات روزنامه‌نگاری در مرکز تحقیقات پیو می‌گوید: «فکر کردن در مورد راهی که مردم از فضای دیجیتال استفاده می‌کنند و فکر کردن در مورد شکل تولید محتوا در عصر کنونی، چالش بزرگی برای صنعت خبر بوده است، زیرا این چیزی نیست که تا به حال با آن مواجه شده بودند. از آنجا که آنها بیشتر سود خود را از دریافت آگهی و اعطای اشتراک به‌دست می‌آورند، برخی از برجسته‌ترین روزنامه‌ها خود را کاملا نیازمند پول نقد می‌بینند. در سال 2013 کل درآمد صنعت روزنامه‌نگاری 6/ 2 درصد کاهش یافته است که بیانگر کاهش بیش از یک میلیارد دلاری درآمد آنها است. نیویورک تایمز، ‌وال‌استریت‌ژورنال و یو‌اس‌ای تودی بیشترین زیان را متحمل شده‌اند. این وضعیت منجر به کاهش بین 20 تا 100 شغل در رسانه‌های مختلف شده است.اغلب برخی از روزنامه‌نگاران با تجربه در میان نخستین کسانی هستند که از کار اخراج می‌شوند، چرا که دارای بالاترین دستمزدها هستند.

«اسکات بولز» زمانی که متوجه شد اخراج شده، 17 سال بود که برای نشریه یواس‌ای تودی کار می‌کرد. او می‌گوید: «این یک اتفاق عمدی نبود. وضعیت روزنامه‌نگاری چندان مساعد نیست و این واقعیت تلخ کسب و کار ماست.» بر اساس اطلاعاتی که از مرکز تحقیقاتی پیو به‌دست آمده است، از سال 2006 تا 2012، تعداد روزنامه‌نگارانی که در ایالات متحده کار می‌کردند به میزان 17 هزار نفر کاهش یافت و به نظر می‌رسد این روند ادامه یابد: شرکت رسانه‌ای یو اس‌ای تودی بیش از 200 کارمند خود را تنها در ماه اوت 2014 اخراج کرد. آنها همچنین از دسترسی به محتوای نسخه اینترنتی، بدون پرداخت هزینه اشتراک جلوگیری کرده‌اند. بولز می‌گوید: شما متوجه می‌شوید که سن و میزان حقوقتان علیه شما عمل می‌کند. یو اس‌ای تودی همچنان به استخدام نیروهای جدید ادامه می‌دهد، اما آنها کسانی هستند که با رسانه‌های اجتماعی آشنایی دارند و می‌توانند در این فضا کار کنند.

بازنگری در نقش تکنولوژی

بسیاری از روزنامه‌ها در حال بازنگری در محتوای مطالب خود هستند تا بتوانند اقشار خاصی را مخاطب قرار دهند. در گذشته پیش‌فرض روزنامه‌ها این بود که مردم نیاز به بسته‌های خبری بزرگ و پرمحتوا دارند، اما در سال‌های اخیر این روند تغییر کرده، به‌طوری که خبرگزاری‌های معتبری همچون آسوشیتد پرس، رویترز و وال‌استریت‌ژورنال به صراحت به خبرنگاران خود می‌گویند که خبر را در قالب داستان‌های کوتاه و پرمایه برای مخاطبان ارائه کنند. بولز می‌گوید: به ما گفته می‌شد که باید داستان‌های کوتاه نقل کنیم و به موضوعاتی که در شبکه‌های اجتماعی داغ است، توجه کنیم. ما در مورد سلبریتی‌ها مطالبی را می‌نوشتیم که قبلا هرگز چنین کاری نکرده بودیم. ما اخباری را پوشش می‌دادیم که تنها بچه‌ها مشتاق خواندن آن بودند. سازمان‌های خبری بارها و بارها تاکید کرده‌اند که آینده روزنامه‌نگاری چندان روشن نیست. آنها این موضوع را با توجه به کاهش مستمر علاقه به خرید روزنامه‌ها و نشریات بیان می‌کنند. اما در عین حال تقاضا برای گزارش‌های عمیق و تحلیلی ثابت مانده و بسیاری از خوانندگان، یک روزنامه را برای مطالب تحلیلی آن دنبال می‌کنند. اما توسعه تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند باعث شده مردم موضوعات بیشتری را مطالعه کنند. در حالی که مطالب کوتاه جذاب بسیاری را می‌توان در تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد اما گزارش‌های تحلیلی بلند و پر مفهومی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود که حتی قابلیت پخش به‌صورت صوتی نیز دارند.

واشنگتن پست

در 5 اوت 2013 جف بزوس بنیان‌گذار آمازون، واشنگتن پست را خرید، اتفاقی که صنعت روزنامه‌نگاری را تکان داد. او، هیچ تجربه روزنامه‌نگاری نداشت و بسیاری درباره انگیزه او از خرید بزرگ‌ترین روزنامه این کشور می‌پرسیدند. بعدها مشخص شد که بزوس را دان گراهام رئیس وقت واشنگتن پست ترغیب کرده است. بزوس ‌می‌گوید:«دان از طریق یک واسطه به من پیام داد و گفت: آیا شما علاقه دارید که واشنگتن پست را بخرید؟ من بسیار شگفت‌‌زده بودم و اولین سوال من این بود که چرا به من چنین پیشنهادی می‌دهی، من که اطلاعی درباره کسب و کار صنعت خبر ندارم. اما دان فکر می‌کرد که با توجه به اینکه کار روزنامه‌نگاری با توسعه اینترنت، مختل می‌شود، کسی که دانش زیادی درباره اینترنت و دانش فناوری دارد می‌تواند در این حوزه موفق شود». روشن است که مدل کسب و کار روزنامه‌های سنتی که به شدت بر تبلیغات استوار بود، دیگر توان ادامه درآمدزایی را ندارد. کسب و کارها تمایل چندانی به تبلیغات کاغذی ندارند چراکه میزان مخاطبان آنها به سرعت در حال کاهش است. بنابراین به نظر می‌رسد تمرکز روی رسانه‌های دیجیتال تنها گزینه ممکن است. گوپال راتنام از تحلیلگران سیاست و رسانه معتقد است خرید واشنگتن پست از سوی بزوس بخشی از یک روند بزرگ‌تر است که می‌تواند صنعت روزنامه‌نگاری را نجات دهد.او می‌گوید:« خرید رسانه‌های بزرگ توسط افراد شناخته شده نشان می‌دهد هنوز هم آنها ثبات کافی دارند. من فکر می‌کنم افرادی مانند جف بزوس در تلاش برای ایجاد ابعاد جدیدی در این صنعت هستند.» او در تلاش است واشنگتن پست را بیشتر به سمت دنیای دیجیتال ببرد و امیدوار است افراد بیشتری آن را به شکل آنلاین و از طریق اپلیکیشن‌های مختلف بخوانند و از این طریق بتواند به روش‌های مختلف جذب درآمد کند.

آینده پیش‌رو

زمان در حال تغییر است و روزنامه‌ها باید به سرعت درک کنند که روش‌هایی که آنها در گذشته به کار می‌گرفته‌اند، منسوخ شده است. ابداع و نوآوری در صنعت خبر، شامل تغییر مدل روزنامه‌نگاری سنتی همچنین شامل تغییر ترکیب بخش‌های کسب و کار، فناوری و بازاریابی در این صنعت است. در دهه‌های پیش رو انعطاف پذیری و تمایل به آزمایش روش‌های جدید به احتمال زیاد مشخص می‌کند که صنعت روزنامه زنده خواهد ماند یا دچار تزلزل می‌شود.