آخرین جزئیات آزادسازی سهام عدالت

دنیای اقتصاد- مهرنوش سلوکی: رونمایی از ساماندهی طرح سهام عدالت و موضوع پرداخت سود این سهام پرماجرا، طی روزهای گذشته خبرها و حاشیه‌های زیادی را به‌همراه داشته است. باوجود اینکه دوره ۱۰ ساله برای دستیابی به سود سهام عدالت به پایان رسیده ‌است؛ اما چگونگی مکانیسم تقسیم سود و نحوه محاسبه آن میان ۴۹ میلیون نفر از مشمولان سوالات زیادی را به همراه داشته است. در همین زمینه آخرین نشست خبری رئیس سازمان خصوصی‌سازی با محوریت سهام عدالت روز گذشته برگزار شد. از این رو میرعلی اشرف پوری‌حسینی در این نشست از دریافت شماره حساب مشمولان از ۲۰ فروردین سال آینده خبرداد. وی همچنین میانگین سود دریافتی از سهام عدالت را ۹۰ هزار تومان اعلام کرد که این مبلغ برای دهک‌های اول و دوم که شامل مددجویان کمیته امداد و مستمری بگیران سازمان بهزیستی است، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

خصوصی‌سازی در سال 95

در ابتدای این نشست پوری‌حسینی با ارائه آماری از فعالیت‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۵، فعالیت این نهاد را نسبت به سال‌های گذشته مثبت ارزیابی کرد. وی در این زمینه گفت: طی ۱۶ سال فعالیت این سازمان تعداد ۱۷۱۳ بنگاه برای واگذاری وجود داشت که از این رقم تنها ۳۲۳ بنگاه یعنی حدود ۱۹ درصد باقی مانده است. همچنین از ۵۳۴ بنگاهی که در ابتدای سال قرار بر واگذاری آن بود، ۲۷۳ بنگاه یعنی حدود ۵۱ درصد تعیین تکلیف شده‌اند. وی در ادامه بیان کرد: تعیین تکلیف به معنای فروش و واگذاری نیست. ممکن است برخی شرکت‌ها خروج موقت یا خروج دائم داشته باشند که با این وجود تعیین تکلیف شده به‌شمار می‌روند. پوری‌حسینی در ادامه بیان کرد: معاملات بلوکی نیز نسبت به سال‌های گذشته رونق بسیاری داشته است. از این رو از ۱۸۸ بنگاه که به‌صورت بلوکی عرضه شده، حدود ۱۴۳ بنگاه به فروش رفته است که رقم ۷۶ درصد استثنایی‌ترین رقم از آغاز کار فعالیت خصوصی‌سازی است. واگذاری جایگاه‌های سوخت نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهم بوده که در این زمینه حدود ۲۰۰ جایگاه به‌فروش رسیده است. واگذاری جایگاه‌های سوخت یکی از بهترین مزایده‌های تاریخ خصوصی‌سازی در کشور است؛ چرا‌که به‌طور متوسط برای هر جایگاه بیش از ۵ پاکت و در مجموع برای ۲۰۰ جایگاه سوخت پاکت پیشنهادی ارائه شد.پوری‌حسینی با اشاره به اینکه اوج مقاومت‌ها در برابر واگذاری‌های دولت در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اتفاق افتاده است، گفت: در این مدت تقریبا هیچ مزایده‌ای برگزار نشده که با مقاومت از طرف دستگاه‌های مختلف مواجه نشده باشد. وی ادامه داد: واگذاری‌ها از توفیق نسبی در سال ۹۵ برخوردار بوده و تا به امروز از ۵/ ۱۶ هزار میلیارد تومان تکلیف بودجه‌ای به این سازمان حدود ۱۲هزار میلیارد تومان حاصل شده است که تا پایان سال این رقم افزایش خواهد یافت. از ۱۲هزار میلیارد تومان تعهد بودجه‌ای، ۵هزار میلیارد تومان در قالب تعهد و رد دیون دولت و طلبکاران دولت است و ۷ هزار میلیارد تومان به‌صورت نقدی جمع‌آوری و وارد خزانه شد.

سهام عدالت

پایان یافتن انتظارات ۱۰ ساله برای دستیابی به سود «عدالت» و در مجموع پروسه نحوه پرداخت، به‌عنوان یک طرح اجتماعی از اهمیت بالایی میان عموم جامعه برخوردار است. در همین زمینه رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به تشریح چگونگی واگذاری سود سهام عدالت به سهامداران پرداخت. وی در این زمینه بیان کرد: براساس طرح توزیع سهام عدالت، یک میلیون تومان سهم به مشمولان به این شرط داده شده است که طی ۱۰ سال از محل سود این سهام، اقساط آن پرداخت و تا به امروز حدود ۵۳۰ هزار تومان از این اقساط تسویه شده است. از این مبلغ ۴۷۰ هزار تومان باقی مانده که در صورت حساب مشمولان آورده شده است. بسیاری براین باورند که پرداخت۴۷۰ هزار تومان الزامی است در صورتی که هیچ الزامی برای پرداخت آن وجود ندارد با این وجود مهلت برای پرداخت‌کنندگان تا پایان شهریور است.پوری‌حسینی در ادامه بیان کرد: سهامداران و مشمولان می‌توانند از ۱۰ تا ۴۷۰ هزار تومان به هر میزان که می‌خواهند واریز کنند. یعنی حداقل مبلغ پرداختی ۱۰ هزار تومان و حداکثر مبلغ ۴۷۰ هزار تومان است. ارزش بازار فعلی سهام مشمولان حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است؛ یعنی دوبرابر رقم پرداختی برای واگذاری سهام. (البته بیان این نکته ضروری است که ارزش این سهام در آینده می‌تواند تحت تاثیر عواملی از قبیل تاثیر فشار فروش و خرید، شرایط کلی بازار سهام و شرکت‌ها با رشد و افت مواجه شود).

پوری‌حسینی با بیان اینکه مشمولان تا پایان سال ۹۵ تنها یک بار مهلت دارند این مبلغ را به حساب دولت واریز کنند، اذعان کرد: در سال آینده و تا پایان شهریور نیز این امکان فراهم خواهد بود تا مشمولان نسبت به تسویه اقساط خود که البته اختیاری است، اقدام کنند.وی همچنین افزود: شرایط دریافت سود برای مشمولانی که تا قبل از پایان سال قسمتی از ۴۷۰ هزار تومان یا تمام آن را پرداخت کنند با افرادی که طی سال آینده پرداخت کنند، متفاوت است. وی در توضیح این مورد گفت: افرادی که تا قبل از سال، یعنی تا انتهای اسفند واریز وجه داشته باشند، می‌توانند این رقم را به‌علاوه ۵۳۰ هزارتومان دریافت می‌کنند. در این‌صورت هر فرد می‌تواند سود دوره مالی ۹۵ شرکت‌ها را که اوایل سال ۹۶ با برگزاری مجمع مشخص می‌شود، در نیمه دوم سال ۹۶ دریافت کنند. اما افرادی که طی سال ۹۶ تا پایان شهریور ماه واریزی داشته باشند (با به روزرسانی سامانه در اول مهر) سود سال ۹۶ را طی سال ۹۷ دریافت می‌کنند.

دریافت شماره حساب از فروردین

وی اضافه کرد: از این رو در آینده فراخوانی را از روز ۲۰ فروردین منتشر خواهیم کرد که بر اساس آن مشمولان با مراجعه به سامانه سهام عدالت شماره حساب و شماره تلفن همراه خود را وارد سامانه کنند تا در زمستان سال آینده سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۹۵ شرکت‌ها به حسابشان واریز شود. بنابراین مشمولان در این زمینه نباید فعلا اقدامی انجام دهند.

سود 90 هزار تومانی برای سهامداران

سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه‌ پذیر طی ۱۰ سال اخیر متغیر بوده است. طی این مدت ممکن است طی یک سال سود مربوطه به ۷هزار میلیاردتومان رسیده باشد و سال دیگر ۳هزار میلیارد تومان باشد. با این وجود میانگین این سود طی سه سال گذشته حدود ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. از این رو پیش بینی می‌شود برای سال مالی ۹۵ در اواخر سال آینده حدود ۹۰ هزار تومان سود میان ۴۹ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت توزیع شود که این عدد برای افرادی که تا پایان امسال نسبت به تسویه بدهی خود بابت اقساط سهام عدالت اقدام کنند، بیشتر خواهد بود. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: البته برای دو دهک اول مشمولان سهام عدالت که مددجویان کمیته امداد و مستمری بگیران سازمان بهزیستی را شامل می‌شود و از تخفیف ۵۰ درصدی در پرداخت سهام عدالت برخوردارند، سود توزیعی در اواخر سال ۹۶ حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.پوری‌حسینی در ادامه با اشاره به اینکه مهلت مراجعه به سامانه سهام عدالت در سال ۹۵ از روز ۲۹ اسفند پایان خواهد یافت و سامانه تا ۱۴ فروردین سال ۹۶ از دسترس خارج خواهد شد، گفت: مشمولان در سال‌جاری تنها تا ۲۹ اسفند فرصت دارند تا به سامانه مراجعه کنند و از سال آینده نیز از ۱۴ فروردین تا پایان شهریورماه این سامانه در دسترس خواهد بود.

آزادسازی، خرید و فروش سهام عدالت

پوری‌حسینی درخصوص خرید و فروش سهام عدالت نیز گفت: اگر کسی رقمی پرداخت کند سهم به او تعلق می‌گیرد که این سهم فعلا قابلیت خریدو فروش ندارد. با وجود اینکه این سهم از هر لحاظ مطلوب به‌شمار می‌رود؛ اما مشمولان نمی‌توانند بعد از پرداخت، پول خود را پس بگیرند. وی درخصوص آزادسازی سهام عدالت گفت: زمانی‌که سهام عدالت در قالب واحدهای قابل‌معامله یا ETF در بورس بین مردم توزیع شود قابلیت خرید و فروش خواهد داشت؛ اما تا آن زمان مشمولان می‌توانند از سود آن استفاده کنند.

هم‌سطح‌سازی مشمولان سهام عدالت

با وجود اینکه سهام عدالت از سال ۸۴ راه‌اندازی و مشمولان شناسایی شده‌اند، اما همچنان این سوال مطرح است تکلیف افرادی که طی این سال‌‌ها واجد دریافت این سهام شده‌اند چه می‌شود نیز مهم است. پوری‌حسینی در توضیح این سوال نیز گفت: بر این اساس امکان اینکه بتوانیم ۴۲ میلیون نفر ایرانی را دسته‌بندی کنیم وجود نداشت، همین‌طور به لحاظ زمانی از نظر محاسبات ریاضی نیز این امر غیرممکن بود، بر این اساس در طول بازه زمانی ۱۰ ساله تا تاریخ ۲۹ اسفند ۹۴ هر شخصی که سهام عدالت به وی تخصیص یافته، سهمی مساوی با سایر مشمولان خواهد داشت و همگی یک حکم دارند از این رو، تمام شرکت‌هایی که از یکم فروردین ۸۵ تا ۲۹ اسفند ۹۴ وارد شبکه سهام عدالت شده‌اند، همگی از یک حکم برخوردارند.

مراجعه اکثر مشمولان به سامانه سهام عدالت

پوری‌حسینی با بیان اینکه در ۷ روز گذشته که از راه‌اندازی سامانه سهام عدالت می‌گذرد بیش از ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مراجعه به این سامانه انجام شده که این افراد موفق شده‌اند صورت‌حساب خود را مشاهده کنند. از این رقم حدود ۲ میلیون نفر موفق به پرداخت شده‌اند.رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: طی ۷ روز گذشته بر اساس رقم سمت راست کد ملی، تنها ۳۳ میلیون نفر مجاز به مراجعه به سامانه سهام عدالت بوده‌اند که رقم ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مراجعه به این سامانه در این مدت حکایت از استقبال ۷۳ درصد مشمولان از این سامانه دارد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.پوری‌حسینی اضافه کرد: به لحاظ فنی نیز سامانه سهام عدالت یک سامانه منحصر به فرد در نوع خود به‌شمار می‌آید؛ چرا‌که در ۷ روز گذشته زمان‌هایی به ثبت رسیده است که در یک ثانیه بیش از ۳۰۰ هزار مراجعه‌کننده به‌طور همزمان به این سامانه مراجعه و صورت‌حساب خود را دریافت کرده‌اند که با وجود این ترافیک سنگین حتی برای یک لحظه این سامانه اختلال نداشته است. وی همچنین از راه‌اندازی سامانه تلفنی پاسخگویی به تماس‌های مشمولان سهام عدالت در چند هفته گذشته در سازمان خصوصی‌سازی خبر داد و گفت: طی این مدت بیش از ۳۵۰هزار تماس تلفنی در تنها ۱۶ روز با این سامانه انجام شده که از این منظر هم صاحب یک رکود قابل توجه در فرهنگ‌سازی و پاسخ به سوالات مشمولان و رفع ابهامات آنها هستیم.