دنیای اقتصاد: رئیس اتاق ایران روز گذشته میزبان «سیدعلی العطاس» رئیس اتاق بازرگانی مالای مالزی بود که پیرامون تأسیس دفاتر نمایندگی اتاق ایران و اتاق مالای مالزی در دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی گفت‌وگو کردند. در این دیدار توسعه روابط اقتصادی دو کشور با ایجاد دفاتر نمایندگی اتاق‌های بازرگانی و تبادل هیات‌های تجاری مورد تاکید قرار گرفت.

غلامحسین شافعی روابط خوب سیاسی و فرهنگی را در کنار اشتراکات مذهبی، بسترهای لازم برای توسعه مناسبات اقتصادی عنوان کرد وگفت: با وجود اشتراکات فراوان و ظرفیت‌های قابل‌توجه همکاری، سطح مناسبات اقتصادی دو کشور مطلوب نیست که باید با کار بیشتر و تبادل اطلاعات برای افزایش آن گام برداریم. وی حمایت‌های دو دولت را برای پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، مهم توصیف کرد وافزود: در سفر رئیس‌جمهوری ایران، مذاکرات مثبتی بین مقامات دو کشور انجام گرفت و اکنون وظیفه بخش‌های خصوصی دو کشور است تا از این فرصت‌ها در آینده استفاده کنند. رئیس اتاق ایران به پذیرش هیات‌های مختلف از سراسر دنیا طی یک سال اخیر اشاره کرد وگفت: مالزی نباید فرصت را از دست دهد و تجار و فعالان اقتصادی باید با مذاکره و دیدارهای رودررو فرصت‌های همکاری را ارتقا دهند.

شافعی همچنین خواستار همکاری مشترک برای افزایش سهم ایران از بازار محصولات حلال شد و ادامه داد: همکاری‌های مشترک برای دسترسی به بازارهای منطقه در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، دارویی، خودرو و تجهیزات پزشکی می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای ارتقای سطح مناسبات فراهم کند. وی استقرار روابط بانکی و رفع موانع تجاری را مورد تاکید قرار داد و افزود: با ایجاد بسترهای لازم می‌توانیم فرصت همکاری بخش‌های خصوصی را افزایش دهیم. از سوی دیگر، سیدعلی العطاس رئیس اتاق بازرگانی مالای مالزی، به نقش ارتباط اتاق‌های دو کشور در شناخت فرصت‌های همکاری اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۵۰ درصد از اعضای اتاق بازرگانی مالای جوانان هستند و آماده‌ایم برای توسعه همکاری‌های مشترک دفتر نمایندگی اتاق ایران را در مالزی رایگان فراهم کنیم.

وی به پیشینه خرید کالاهایی مانند خرما و پسته از ایران اشاره کرد وگفت: بیش از ۷۰ فروشگاه ایرانی در کوالالامپور وجود دارد و این در حالی است که حتی یک فروشگاه مالزیایی در تهران وجود ندارد، که باید شرایط شناخت بیشتر از ایران را با کمک یکدیگر فراهم کنیم. العطاس خواستار توسعه روابط اجتماعی و ایجاد بسترهای اعتماد بین فعالان اقتصادی شد و افزود: مالزی ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات و ۱۶۰ میلیارد دلار واردات سالانه دارد، که باید سهم مبادلات میان ایران و مالزی را ارتقا دهیم. به گفته وی، اتاق ملی مالزی از ۴ بخش مالای، چینی، هندی و ICC تشکیل‌شده است. اتاق مالای مخصوص بومی‌های مالزی است که عمدتا مسلمان هستند.