دنیای اقتصاد: رایانش ابری در سال‌های اخیر به پدیده مهمی در دنیای تکنولوژی و ذخیره‌سازی تبدیل شده و تحولات قابل توجهی در این عرصه ایجاد کرده است. با این اوصاف است که بخش‌های مختلف عمومی و خصوصی حالا به تدریج سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه انجام داده و بهره بیشتری از مزایای آن می‌برند. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی در زیرساخت‌ها و خدمات ابری عمومی در سال ۲۰۱۷ به ۵/ ۱۲۲ میلیارد دلار خواهد رسید که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد سالانه ۴/ ۲۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. در بررسی‌هایی که IDC درباره بازار خدمات ابری عمومی در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ انجام داده است، پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاری در این حوزه با متوسط نرخ رشد سالانه ۵/ ۲۱ درصدی افزایش پیدا کند. جالب اینکه این میزان رشد، هفت برابر بیشتر از متوسط نرخ رشد سالانه پیش‌بینی شده برای سرمایه‌گذاری در کل صنعت IT است. حالا کارشناسان IDC انتظار دارند سرمایه‌گذاری جهانی در خدمات رایانش ابری عمومی تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۴/ ۲۰۳ میلیارد دلار برسد.

نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس یا SaaS همچنان حاکمیت بازار رایانش ابری را در اختیار دارد. به این ترتیب انتظار می‌رود SaaS نزدیک به دو سوم کل سرمایه‌گذاری در خدمات ابری عمومی در سال ۲۰۱۷ و ۶۰ درصد آن را تا سال ۲۰۲۰ به خودش اختصاص بدهد. بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بخش SaaS که شامل اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای زیرساختی هستند، هم در اختیار اپلیکیشن‌های پرطرفدار است که بیش از نیمی از کل سرمایه‌گذاری در این بخش را تا پایان سال ۲۰۲۰ در اختیار خواهند گرفت. اگرچه سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت به‌عنوان یک سرویس (IaaS) و پلت‌فرم به‌عنوان یک سرویس (PaaS) با سرعت بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش SaaS در این دوره پنج ساله رشد خواهد کرد. «الین اسمیت» در این مورد می‌گوید: «تولید گسسته، خدمات حرفه‌ای و بانکداری بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری جهانی در خدمات ابری عمومی در سال ۲۰۱۷ را به خودشان اختصاص خواهند داد.

این در حالی است که انتظار می‌رود با افزایش تمایل این زیرشاخه‌ها به استفاده از تکنولوژی‌های جدید، عملکرد بهتر و دسترسی سریع‌تر به راهکارهای جدید، بتوانند سرمایه‌گذاری بیشتری را هم جذب کنند. در مجموع این سه بخش صنعتی، یک‌سوم از کل سرمایه‌گذاری جهانی در خدمات ابری عمومی در سال ۲۰۱۷ را که برابر ۲/ ۴۱ میلیارد دلار است، به خودشان اختصاص خواهند داد.»این زیرشاخه‌ها بیشترین رشد را در طول دوره پنج ساله تا سال ۲۰۲۰ تجربه خواهند کرد. به این ترتیب انتظار می‌رود بخش خدمات حرفه‌ای با متوسط نرخ رشد سالانه ۹/ ۲۳درصد، بخش خرده‌فروشی با متوسط نرخ رشد سالانه ۸/ ۲۲ درصد، بخش رسانه با متوسط نرخ رشد سالانه ۵/ ۲۲ درصد و بخش مخابرات با متوسط نرخ رشد سالانه ۱/ ۲۲درصد بیشترین میزان سرمایه‌گذاری جهانی در خدمات ابری را در اختیار خواهند گرفت.

به‌طور کلی از بیست بخش صنعتی در نظر گرفته شده در این بررسی، هجده بخش متوسط نرخ رشد سالانه بالای ۲۰ درصد را در این زمینه تجربه خواهند کرد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ حدود نیمی از کل سرمایه‌گذاری در خدمات ابری عمومی از شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری بسیار بزرگ (دارای بیش از هزار نفر کارمند) بیاید. این در حالی است که شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری متوسط (با ۱۰۰ تا ۴۹۹ نفر کارمند) بیش از ۲۰ درصد از این سرمایه‌گذاری را تامین خواهند کرد. شرکت‌های بزرگ (با ۵۰۰ تا ۹۹۹ نفر کارمند) اما با متوسط نرخ رشد سالانه ۲/ ۲۳ درصدی تا سال ۲۰۲۰ بیشترین رشد سرمایه‌گذاری در بخش خدمات ابری عمومی را به خودشان اختصاص خواهند داد.

رشد سرمایه‌گذاری جهانی در خدمات ابری