منوی سرمایه‌گذاران فنلاند برای ایران عکس: دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد: فنلاندی‌ها، هیات اقتصادی خود را برای چهارمین بار روانه ایران کردند تا پس از سوئد، دومین کشور اسکاندیناوی باشند که طی دو هفته اخیر وارد تهران شده و برای سهم‌خواهی از بازار ایران با فعالان اقتصادی به مذاکره نشسته‌اند.

کشورهای اسکاندیناوی برای همکاری با ایران دائما چراغ سبز نشان می‌دهند. به‌گونه‌ای که اوایل هفته گذشته نیز هیاتی اقتصادی به سرپرستی استفان لوفون نخست‌وزیر سوئد وارد ایران شد و توانست در مدت اقامت خود در تهران، تفاهم‌نامه‌های مهمی را از جمله در بخش خودرو با طرف ایرانی منعقد کند. پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفرهایی جداگانه به همراه هیات اقتصادی به کشورهای فنلاند و نروژ رفت تا توسعه روابط را در دستور کار قرار دهد. از سوی دیگر هیاتی نیز از اتاق بازرگانی تهران به دانمارک اعزام شد تا بخش‌خصوصی نیز زمینه‌های روابط تجاری را برای تجار دو کشور فراهم آورد.

روز گذشته ۲۰ فعال اقتصادی فنلاندی در سه بخش معدن، انرژی و صنایع غذایی با همتایان خود در پارلمان بخش‌خصوصی ایران دیدار کردند تا مهر تاییدی بر اظهارات رئیس‌جمهوری این کشور که آبان‌ماه امسال به تهران آمده بود بزنند. سائولی نینیستوو،‌ رئیس‌جمهوری فنلاند در دیدار پاییزی خود با فعالان اقتصادی ایرانی عنوان کرده بود که به‌دنبال توسعه مناسبات رسمی دولتی و اقتصادی بین دو کشور است. در نشست روز گذشته فعالان اقتصادی دو کشور که با حضور پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران و پتری پلتونن معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی، معدن، بهداشت و سلامت، مدیریت منابع آب و کشاورزی مورد تاکید مقامات دو کشور قرار گرفت. به علاوه در این نشست بیان شد که دستیابی به تجارت بیش از یک میلیارد دلار بین دو کشور در پنج، شش سال آینده دور از دسترس نیست. از این‌رو طرف فنلاندی فهرستی از حوزه‌های مورد علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران ارائه کرد. بر این اساس، آنها پتانسیل‌های خود را در حوزه‌های اکتشاف معادن، کشاورزی و انرژی به ایرانی‌ها معرفی کردند. طرف ایرانی نیز با توجه به قابلیت‌های فنلاند از نظر منابع آبی و بحران آب در ایران اعلام کرد که در تقسیم همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری می‌توان روی همتایان فنلاندی در کالاهایی که نیاز به آب بیشتر برای تولید دارند حساب کرد. در مقابل ایران می‌تواند در صنایعی که متکی به منابع معدنی و انرژی هستند، شریک خوبی باشد. در این میان، ترمیم روابط بانکی نیز از نگاه دو طرف دور نماند و اظهارات مقامات حاضر در این نشست حاکی از تلاش دو طرف برای بهبود روابط بانکی بود.

کشورهای منطقه اسکاندیناوی در دوره پسابرجام، فعالیت خود را برای ورود به بازار ایران به‌صورت جدی‌تر دنبال کردند. از این‌رو چندین بار شاهد تبادل هیات‌های تجاری ایرانی و اسکاندیناوی بوده‌ایم. البته کشورهای اسکاندیناوی می‌توانند نه تنها برای ایران بلکه برای دنیا الگوی مناسب اقتصادی باشند. کشورهای آسیایی نیز در ایجاد دولت رفاه می‌توانند از اسکاندیناوی تقلید کنند. چینی‌ها تمرکز خاصی بر الگوی نروژ دارند. درس اصلی که می‌توان از اسکاندیناوی آموخت درسی عملی است. محبوبیت دولت به خاطر بزرگی آن نیست، بلکه به‌خاطر کارآمدی آن است. سوئدی‌ها نسبت به اهالی کالیفرنیا با رغبت بیشتری مالیات می‌پردازند چون مدارس مناسب و مراقبت‌های بهداشتی رایگان دارند. اسکاندیناوی‌ها اصلاحاتی انجام داده‌اند که از حد اتحادیه‌ها و لابی‌های تجاری فراتر رفته است. حال ایران نیز قصد دارد در دوره جدید رفع محدودیت‌های بین‌المللی، از تجارب کشورهای اروپایی بهره‌مند شود که به نظر می‌رسد می‌تواند اسکاندیناوی‌ها را نیز در سرلیست کشورهای قابل الگوبرداری قرار دهد.

ایرانی‌ها از تجار فنلاندی چه خواستند؟

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران که به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی ایران در این نشست حضور یافت، با بیان اینکه مقامات فنلاندی در سفرهای تجاری خود، جلساتی را با مقامات بانک مرکزی کشورمان برای حل مشکل روابط بانکی دو کشور داشته‌اند، اظهار امیدواری کرد که مشکلات بانکی تا چند ماه آینده حل شود. وی در مورد برقراری روابط بانکی دو کشور اظهار کرد: شاید مهم‌ترین مانع یا مشکلی که جلوی افزایش روابط تجاری دو کشور را گرفته موضوع برقراری روابط بانکی بین دو کشور است. ارتباطات بانکی معمولا یک چارچوب، ساختار و روش‌هایی دارد که شاید به دلایلی حل آن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد که امیدواریم در این سفر حل مسائل و مشکلات بانکی بین دو کشور پیشرفت چشمگیری داشته باشد. وی با بیان اینکه در حال حاضر میزبان چهارمین هیات تجاری فنلاند به ایران پس از برجام هستیم، گفت: فنلاند به‌عنوان یک کشور توسعه‌یافته که در شاخص‌های مختلف توسعه‌یافتگی در میان کشورهای مختلف نخستین رتبه‌بندی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد ظرفیت‌های خوبی برای سرعت بخشیدن به برقراری روابط اقتصادی ایران و فنلاند دارد و ما می‌توانیم از تجارب این کشور در مسیر توسعه اقتصادی استفاده کنیم. وی افزود: ایران به‌عنوان با ثبات‌ترین کشور در منطقه خاورمیانه با دارا بودن جمعیت زیاد و منابع انرژی و معدنی فراوان و دسترسی به یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری و برخورداری از قشر جوان تحصیلکرده و خلاق برای برقراری ارتباطات تجاری با هر کشوری از جذابیت برخوردار است. به گفته سلطانی، در کنار نقاط قوتی که ایران برای برقراری روابط تجاری دارد، دارای نقاط ضعفی از جمله چالش آب است.نایب‌رئیس اتاق ایران، چالش کم‌آبی و بحران آب را یکی از مشکلات آینده ایران توصیف کرد و افزود: فنلاند از جمله کشورهای پرآب جهان محسوب می‌شود و در تقسیم همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری می‌توان روی همتایان فنلاندی در کالاهایی که نیاز به آب بیشتر برای تولید دارند حساب کرد. در مقابل ایران می‌تواند در صنایعی که متکی به منابع معدنی و انرژی هستند، شریک خوبی باشد. سلطانی با اشاره به اینکه حجم روابط تجاری بین دو کشور از ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به حدود ۶۵ میلیون دلار کاهش یافته است، گفت: برای برگرداندن حجم روابط تجاری به قبل کاملا آمادگی داریم و امیدواریم با برقراری روابط بانکی، سرعت روابط تجاری بین دو کشور نیز افزایش یابد. به گفته وی، دستیابی به تجارت بیش از یک میلیارد دلار بین دو کشور در پنج، شش سال آینده دور از دسترس نیست.

سلطانی، شناخت مقامات فنلاند از اقتصاد ایران و اعزام هیات متناسب با پتانسیل‌های موجود را حائز اهمیت دانست و افزود: هیات اعزامی به ایران با تمرکز بر حوزه‌های جذاب و پراستعداد کشور انتخاب شده‌اند. انرژی، معدن، صنایع غذایی و کشاورزی بخش‌هایی است که در ترکیب این هیات حضور دارند.

زمینه همکاری با فنلاند

پتری پلتونن معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند که سرپرستی سفر دو هیات اقتصادی به ایران را بر عهده داشته است، گفت: هیات قبلی در زمینه انرژی و فاینانس با همتایان ایرانی مذاکراتی را انجام دادند و امروز ۲۰ شرکت فنلاندی در زمینه انرژی، معدن و مواد معدنی، تکنولوژی‌های کشاورزی، سلامت و بهداشت آماده به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها هستند. معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند، وسعت این کشور را کوچک توصیف کرد و افزود: با وجود مسافت بسیار بین دو کشور، ما در سطوح دولتی، شرکت‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی به‌صورت عملی و جدی، آماده توسعه روابط با ایران هستیم. وی امضای تفاهم‌نامه توسعه مناسبات اقتصادی بین روسای جمهور دو کشور را، پیامی روشن برای افزایش فرصت‌های همکاری توصیف کرد و گفت: بین وزرای دو کشور تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید و در زمینه‌های تولید انرژی، بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر توافق‌نامه‌هایی به امضا رسید تا دو کشور کار مشترک را آغاز کنند.

پلتونن به حضور ۴۰ ساله شرکت‌های فنلاندی در ایران اشاره کرد و گفت: در زمینه معدن و مواد معدنی دیداری با مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم؛ همچنین همکاری برای سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن کرمان از دو هفته پیش آغاز شد که بر این اساس یک شرکت فنلاندی با همتای ایرانی کار مشترک را به انجام خواهند رساند. همچنین به ظرفیت شرکت‌های فنلاندی برای اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و عناصر مختلف ایران اشاره کرد و افزود: شرکت‌های فنلاندی در زمینه خدمات فنی و مهندسی اکتشاف آمادگی دارند تا تجارب خود را با ایران به اشتراک بگذارند و با شرکت‌های ایرانی وارد همکاری شوند. پلتونن همچنین بیان کرد: در حوزه سلامت و فناوری هم از پتانسیل‌هایی برخوردار هستیم که می‌توانیم در این زمینه نیز با ایران همکاری‌ تجاری‌مان را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور ارتباطات خوبی برقرار است، افزود: با گسترش ارتباطات اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌توان ارتباطات وزرا و معاونان سیاسی دو کشور را هم افزایش داد. سفیر فنلاند در ایران نیز با حضور در نشست مذکور گفت: شرکت‌های فنلاندی برای حل مشکل آلودگی هوا و کمبود آب در ایران راه‌حل‌هایی دارند. هاری کمرانین با بیان اینکه امروز دنیا از طریق تجارت به هم متصل است، گفت: خوشحال هستیم که ایران دوباره به عرصه تجارت جهانی برمی‌گردد. سفیر فنلاند در ایران با بیان اینکه سفر هیات تجاری فنلاند با ریاست معاون امور اقتصادی و اشتغال کشورمان اولین سفر هیات تجاری فنلاند در سال میلادی جاری است، افزود: ما از برجام خوشحالیم و روابط اقتصادی بین ایران و فنلاند برایمان بسیار جدی است. وی با بیان اینکه توافق‌نامه برجام یک موفقیت بود، عنوان کرد: البته برای برقراری و گسترش روابط تجاری بین دو کشور مسائل بانکی و مسائلی از قبیل انتقال پول باید حل شود. هاری کمرانین گفت: سفر بیش از ۲۰۰ شرکت فنلاندی پس از برجام به ایران و همچنین سفر هیات‌های تجاری به فنلاند را نشانه علاقه‌مندی دو کشور در گسترش روابط تجاری دانست. وی افزود: فنلاند کشور کوچکی است، اما اقتصادی بزرگ‌تر از اندازه کشورش دارد و شرکت‌هایی که امروز به ایران آمده‌اند همه جهانی هستند. سفیر فنلاند در ایران با اشاره به مشکلات آلودگی هوا و کمبود آب در ایران گفت: شرکت‌های فنلاندی برای این مشکلات راه‌حل‌هایی دارند. وی با بیان اینکه فصل جدیدی از روابط تجاری ایران و فنلاند آغاز شده است، تصریح کرد: ایران بزرگ دارای پتانسیل‌های بزرگی در زمینه تجارت در منطقه است و هر استانی در ایران می‌تواند ارائه‌دهنده یک محصول یا کالای تجاری باشد. کمرانین بیان کرد: نقش ما تسهیل روابط شرکت‌ها با یکدیگر است و می‌خواهیم که ارتباطات تجاری بین استان‌های دو کشور هم برقرار شود.