دنیای اقتصاد: کمیسیون اجتماعی که دیروز بررسی طرح اصلاح لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی را در دستور کار داشت به کلیات این طرح رای منفی داد؛ طرحی که خواهان انتقال تعطیلی روز پنج‌شنبه به روز شنبه بود. این همان طرحی است که هیات رئیسه مجلس پنجم دی‌ماه امسال آن را اعلام وصول کرد و به‌عنوان نخستین گام مجلس دهمی‌ها برای ساماندهی تعطیلات آخر هفته شناخته می‌شود.

موضوع ساماندهی تعطیلات کشور مدتی است در بهارستان مطرح است؛ از مجلس نهم گرفته تا مجلس دهم، زمزمه‌هایی درباره سامان دادن به تعطیلات آخر هفته وجود داشته و دارد، اما تاکنون این امر به نتیجه نرسیده است. طرح مجلس دهمی‌ها نیز دیروز با رای منفی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به کلیات آن، از دستور کار خارج شد؛ رای منفی که سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی، به برخی دلایل آن در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» پرداخت. به گفته خدادادی تبعات احتمالی جایگزینی برخی تعطیلات و نیز انتقال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به روز شنبه، ازجمله دلایلی است که حاضران در جلسه دیروز کمیسیون با استناد به آن، با کلیات این طرح مخالفت کردند.

این طرح به شکلی جدی به‌دنبال دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته نبود و تنها به‌دنبال انتقال تعطیلی روز پنج‌شنبه به روز شنبه و نیز حذف برخی روزهای تعطیل بود؛ تعطیلی که به‌صورت کامل برای همه شاغلین اجرا نمی‌شود و تنها برخی نهادهای دولتی یا شرکت‌های خصوصی پنج‌شنبه و جمعه را برای کارکنان خود تعطیل اعلام کرده‌اند. از این رو به‌نظر می‌رسد مجلسی‌ها باید در گام اول، به دلایل تاثیرگذاری مثبت دو روزه شدن تعطیلات بر بهره‌وری شاغلان و مسائلی همچون سفر و نیز کاهش چشمگیر ترافیک سفر در برخی زمان‌های خاص، به‌دنبال دو روزه کردن تعطیلات آخر هفته برای همه شاغلان اعم از شاغلان در نهادهای دولتی و خصوصی باشند. حالا باید گفت که مجلسی‌ها می‌توانند این موضوع را در طرح‌های بعدی خود درباره تعطیلات آخر هفته پیگیری کنند؛ زیرا حالا با رد کلیات طرح اصلاح لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح به‌طور کامل از دستور کار خارج می‌شود. طراحان این طرح می‌توانند در صورت اصرار خود بر ساماندهی تعطیلات، این طرح را با تغییرات در محورهای مورد انتقاد، ۶ ماه دیگر به پارلمان ارائه دهند. براساس آنچه دیروز شکور پورحسین شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی درباره طرح یادشده به خبرگزاری خانه ملت، گفت که در طرح اصلاح لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور تغییراتی لحاظ شده بود که البته از منظر این نماینده مجلس نیز نیاز به بحث و بررسی زیادی برای تاثیرگذاری این تعطیلات بر اقتصاد کشور داشت. به گفته او، بر اساس ماده ۲ طرح مذکور، تعطیلی روز ۴ فروردین به ۵ فروردین تغییر پیدا می‌کرد و روزهای ۱۲ فروردین که مصادف با روز جمهوری اسلامی ایران است و همچنین تعطیلی ۱۵ خرداد نیز در فهرست حذفیات قرار داشت؛ موضوعی که به گفته سلمان خدادادی یکی از اصلی‌ترین ایرادات به این طرح بوده است.